Mercedes-Benzin uusi Citan on aikaisempaa enemmän Mercedes-Benz

Mercedes-Benzin uusi Citan on kehitetty monikansallisena yhteistyönä, mutta tällä kertaa Mercedes-Benzin osuus on ollut paljon korostetumpi ja täydellisempi kuin edeltävän Citan-sukupolven kohdalla.

Jo hyvissä ajoin ennen yhteistyön aloittamista Daimler toimitti yhteistyökumppanilleen kattavan ”Wish list”-dokumentin kohteista, joissa Daimler halusi tehdä omaa tuotekehitystä.

Ergonomia ja kojetaulu ovat 100-prosentisesti Mercedesin omat. Kuva: Mercedes-Benz.

Tämän lähestymisen tuloksena Daimlerin insinöörit ja muotoilijat myös viettivät Citanin suunnitteluvaiheessa 2–3 päivää Ranskassa kehittämässä tuotetta vastaamaan Daimlerin tavoitteita.

Päämääränä oli oman segmenttinsä laadukkain ja turvallisin automalli, joka saavuttaisi korkeimman viiden tähden tuloksen myös vaativassa Euro NCAP -törmäystestissä.

Uuden Citanin tärkeimmät erot saman perusrakenteen jakaviin kilpailijoihin ovat:

  • MBUX-käyttöjärjestelmä
  • Telematiikka ja liitettävyys (samalla tasolla kuin Sprinterissä)
  • Muotoilu, joka noudattaa Mercedesin omaa Sensual Purity -linjaa
  • Ergonomia ja kojetaulu (100-prosentisesti Mercedesin omat)
  • Matkustamo: istuinverhoilu Mercedesin oma ja sama kuin Sprinterissä ja E-sarjassa.
  • Myös istuinpehmusteet muotoiluineen ovat Daimlerin tuotantoa.
  • Umpipaketti -versiossa 6 turvatyynyä vakiona, tila-autossa on vakiona 7 turvatyynyä.
  • Seitsemäs eli keskiturvatyyny on tähän mennessä ollut saatavana vain S-sarjaan.
  • Tila-auton jouset, iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaimet ovat asetuksiltaan Mercedes-Benzin DNA:n mukaiset.
  • Elektronisen ohjaustehostimen säätökäyrä on Mercedes-Benzin oma ja ohjausvaste sekä -palaute merkille tunnusomaiset.
  • Äänieristemateriaalin määrä on Mercedes-malleissa merkille ominaisen mittava
  • Äänieristystä tehostavat 11 prosenttia edeltäjäänsä paksummat lasit

Umpipakettiauton hinnat alkavat 26 193 eurosta ja tila-autojen hinnat 28 653 eurosta. Linkki hinnastoon: https://www.mercedes-benz.fi/vans/fi/Hinnastot-ja-esitteet

Mallisto: umpipakettiauto sekä viisipaikkainen tila-auto

Uusi Citan on ensi vaiheessa saatavana sekä umpipakettiautona että tila-autoversiona. Myöhemmin tarjolle tulee vielä pitkän akselivälin versioita ja Mixto-versio.

Ensi vuonna mallisto täydentyy myös vielä enemmän luksussuuntaan painottuvalla enintään 7-paikkaisella T-sarjalla. Edeltävän Citanin painopiste tuotekehityksessä ja myynnissä oli pakettiautoversiossa, mutta nyt näkökulma on globaalimpi eli useilla markkina-alueilla painopiste on tila-autossa.

Aikataulut Suomen näkökulmasta:

  • Citan henkilö- ja pakettiautoversiot manuaalivaihteisena: loppuvuosi 2021
  • Citan henkilö- ja pakettiautoversiot automaattivaihteisina: Q2/2022
  • Citan T-sarja : Q2/2022
  • eCitan: Q3/2022

5-paikkaisen tila-auton käyttökelpoisuutta lisäävät molemmin puolin vakiovarusteena olevat liukuovet (leveys 615 ja korkeus 1059 mm) ja ikkunallinen takaluukku; lisävarusteena tila-autoon saa ikkunalliset peräovet.

Umpipaketti -versiossa 6 turvatyynyä vakiona, tila-autossa on vakiona 7 turvatyynyä. Seitsemäs eli keskiturvatyyny on tähän mennessä ollut saatavana vain S-sarjaan. Kuva: Mercedes.

Pakettiauto-Citanissa on 2–3 istumapaikkaa ja vakiona liukuovi oikealla sekä ikkunattomat takaovet. Kuormauskorkeus on vain 590 milliä, ja takaovet ovat epäsymmetriset. Vasen ovi on leveämpi ja avataan ensin. Perävaunukuorma on enintään 1,5 tonnia ja vetoaisapaino 75 kiloa.

Citan-pakettiauton mitat:
Pituus / leveys / korkeus 4498 / 1859 / 1838 mm
Akseliväli 2716 mm
Suurin sallittu kokonaispaino max. 2235 kg
Kantavuus max 782 kg
Tavarailan koko 2,5 m3

Citan tila-auton mitat:
Pituus / leveys / korkeus 4498 / 1859 / 1811 mm
Akseliväli 2716 mm

Muotoilu: Ulkoa voimakkaan harteikas, sisällä siipimäinen kojelauta

Keulan tunnusmerkkejä ovat matalat ajovalot, joiden korkealaatuiset sisäosatkin korostavat umpioiden viimeisteltyjä yksityiskohtia.

Sukulaisuudesta Vitoon ja Sprinteriin muistuttavat näyttävä jäähdyttimen säleikkö, sen kolme kaksoislamellia sekä keskellä oleva kookas Mercedes-tähti. Takavalot ovat yksiosaiset, ja led-valojen yhteydessä vilkku-, jarru-. ja takavalot on toteutettu kolmena pystysuuntaisena valojohtimena. Citanin ulkovärivalikoimassa on neljä perus- ja neljä metalliväriä.

Mercedes-Benzin Sensual Purity -filosofia näkyy myös Citanin sisätiloissa. Kojelauta on saanut inspiraationsa siiven profiilista. Kojelaudasta erottuu mittaristo- ja näyttöyksikkö, jonka muoto muistuttaa veden pyöreäksi muovaamaa kiveä. Kojelaudan siiven ja näyttöjen väliin jää ura, joka toimii kätevänä säilytystilana pikkutavaroille.

Turvallisuus: Tila-autoversiossa seitsemän turvatyynyä kuten S-sarjassa

Citanin turvallisuus perustuu vankkaan korirakenteeseen, monipuolisiin avustinjärjestelmiin sekä huippuunsa hiottuun passiiviseen turvallisuuteen.

Lakisääteisten ABS- ja ESP-järjestelmien lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat mäkilähtöavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin sekä Mercedes-Benzin hätäpuhelujärjestelmä.

Viimeksi mainitussa puhelut käydään sillä kielellä, jonka kuljettaja on syöttänyt infotainment-järjestelmään – ei esimerkiksi oleskelumaan kielellä kesälomamatkan aikana. Tila-autossa on lisäksi vakiona aktiiviset jarru-, katve- ja kaista-avustimet.

Citan-pakettiautossa on vakiovarusteena kuusi turvatyynyä: kuljettajan ja etumatkustajan etu-, ikkuna- ja Thorax-sivuturvatyynyt, jotka suojaavat rintakehää ja pään aluetta.

Tila-automallissa turvatyynyjä on seitsemän eli vakiovarusteena on myös keskiturvatyyny. Yhtä monta turvatyynyä on saatavana vain Mercedes-Benzin S-sarjan autoissa.

Moottorit: dieselmoottori kolmena ja bensiinimoottori kahtena tehoversiona

Lanseeraushetkellä uuteen Citaniin on saatavana yksi dieselmoottori kolmena eri tehoversiona sekä yksi bensiinimoottori kahtena versiona.

Dieselvoimanlähde on nelisylinterinen OM 608 -moottori, kun taas bensiinimalleissa hyödynnetään nelisylinteristä M 200 -moottoria. Dieselmoottoreissa on XTL-hyväksyntä, jolloin voidaan polttoaineena käyttää myös uusiutuvaa parafiinista dieseliä.

Kuormauskorkeus on vain 590 milliä, ja takaovet ovat epäsymmetriset. Vasen ovi on leveämpi ja avataan ensin. Kuva: Mercedes-Benz.

Moottoreita yhdistävät hyvä kaasuun vastaavuus jo alhaisilla kierroksilla sekä pienet päästöt. Molemmat moottorit täyttävät tiukimman Euro 6d -päästönormin, ja kaikissa versioissa on mukana ECO start-stop-toiminto.

Perusvaihteisto on kuusivaihteinen manuaali, jonka lisäksi tehokkaimpiin bensiini- ja dieselmalleihin tulee vaihtoehdoksi ensi vuonna myös seitsemänvaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.

Citan-pakettiautoon 85 kW:n dieselmoottorissa on niin sanottu Overpower/Overtorque-toiminto esimerkiksi ohitustilanteita varten. Tällöin tarjolla on hetkellisesti jopa 89 kW:n teho ja 295 Nm:n vääntö.

Alusta: Tasapainoinen yhdistelmä ajomukavuutta ja -turvallisuutta

Citanin alusta on täysin uusittu. Erityisen paljon painoa on laitettu Mercedes-Benzeille ominaiselle hyvälle ajettavuudelle. Edessä on McPherson-etuakseli, jossa on kolmionmalliset alatukivarret. Takana on vakiona tilaa säästävä yhdystukiakseli.

Pakettiautomalli on optimoitu suurelle kuormalle, kun taas tila-automallin alusta on mukavuuspainotteinen. Jarruavustin on tila-autoissa vakiovaruste, ja pakettiautoihin sen saa lisävarusteena. Ohjaustehostus muuttuu ajonopeuden mukaan.

Tulossa: Täyssähköinen eCitan esitellään jo ensi vuonna

Uusi eCitan täydentää Mercedes-Benzin sähköautomallistoa eViton ja eSprinterin rinnalla jo vuoden 2022 toisella puoliskolla.

WLTP-mitattu toimintamatka on arviolta 285 kilometriä, joten auto sopii erinomaisesti kuriiri- ja kuljetuspalveluiden hoitamiseen kaupunkialueilla.

Eri korimalleina saatavan eCitanin sähkömoottorin huipputeho on 75 kW/102 hv ja suurin vääntö 245 Nm. Moottori on tyypiltään vierasherätteinen synkronimoottori (FSM). Kuljettajan valittavana on kaksi ajo-ohjelmaa (Comfort ja ECO) sekä kolme energian talteenottotehoa (D–/D/D+). Huippunopeus on 130 km/h.

Tulevan eCitanin akku on sijoitettu auton pohjaan taka-akselin eteen, ja sen nettokapasiteetti on 44 kWh. Sisäisen latauslaitteen ansiosta auton voi ladata jopa 11 kW:n tai (lisävarusteena) 22 kW:n vaihtovirralla (AC).

Latausajat vaihtelevat tämän mukaisesti 2–4,5 tunnin välillä. Vieläkin nopeampi on DC-tasavirtalataus pikalatausasemalla, jossa eCitania voi ladata jopa 75 kW:n teholla. Akun latausaika 10–80 prosentin varaustasoon CCS-pistokkeesta on noin 40 minuuttia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!