Vuonna 2018 tapahtuneen lanseerauksensa jälkeen Kona Electric -mallia on myyty maailmanlaajuisesti yli 142 000 kappaletta, joista Euroopassa myytyjen autojen osuus on yli 100 000 kappaletta.
Vuonna 2018 Hyundaista tuli Kona Electric -mallin myötä ensimmäinen autonvalmistaja, joka yhdisti kaksi Euroopan automarkkinoiden kuuminta trendiä, täyssähköisen voimansiirron ja pienikokoisen SUV-auton korin.
Kona Electric on monipuolinen ja kohtuuhintainen täyssähköauto, jossa yhdistyvät myös pitkä toimintamatka sekä SUV-mallin monikäyttöiset sisätilat ja näyttävä muotoilu.
Kona Electric on saatavana 39 kWh (136 hv) ja 64 kWh (204 hv) akustolla.
64 kWh:n akkuversiolla toimintamatka yhdellä latauksella on 484 km (yhdistetty) ja 660 km (kaupunki). Pienemmällä 39 kWh:n akkuversiolla 305 km (yhdistetty) ja 484 km (kaupunki).
Maaliskuussa 2020 Hyundai aloitti Kona Electricin tuotannon yhtiön Etelä-Koreassa sijaitsevan Ulsanin päätuotantolaitoksen lisäksi Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) -tuotantolaitoksella Tsekissä.
Eurooppalaisen autotuotannon etuja ovat vakaa tarjonta suosituimmille markkinoille, lyhyemmät toimitusajat ja ympäristöystävällinen tuotanto.
Hyundai julkaisi tämän vuoden IAA:ssa Münchenissä Saksassa strategian, jossa yhtiö sitoutuu saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2045 mennessä.
DAN Europe -kiertue osoitti, että sähköautolla ajaminen ei ole enää este Euroopassa
Maailman valtameripäivänä 8. kesäkuuta voittoa tavoittelemattoman Divers Alert Network (DAN) Europe -järjestön lähettiläät Alana Alvarez ja Manuel Bustelo lähtivät kiertämään Kona Electricilla Keski- ja Pohjois-Eurooppaa.
Kiertueen tarkoituksena oli edistää kestäviä elämäntapoja ja käytäntöjä, jotka suojaavat Euroopan valtameriä ja vesistöjä. Lähettiläät halusivat ajoneuvovalintansa heijastavan tärkeitä arvoja, minkä vuoksi he valitsivat ajoneuvokseen Kona Electric -täyssähköauton.
Italiasta Norjaan suuntautuneen matkansa aikana lähettiläät huomioivat sähköauton pidempien toimintamatkojen ja yhä laajenevan latausinfrastruktuurin vaikutukset, joiden ansiosta sähköauto oli hyvä valinta myös pidemmille matkoille.
Paluumatkan Alvarez ja Bustelo aloittivat ajamalla Suomen läpi pohjoisesta etelään. Lähettiläiden ajaman 64 kW:n Kona Electricin toimintamatka on WLTP:n mukaan 484 kilometriä.
Hyundai Motor esittelee 12 uutta täyssähköautoa neljän vuoden aikana
Täyssähköajoneuvojen kysyntä kasvaa Euroopassa tasaisesti. Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit kaksinkertaistuivat vuonna 2020 verrattuna vuoteen 2019 ja vuoden 2021 viiden ensimmäisen kuukauden aikana Euroopassa rekisteröitiin kaikkiaan 355 000 uutta täyssähköautoa.
Kun valmistajat laajentavat hiilidioksiditavoitteiden saavuttamiseksi tarjontaansa, Euroopan täyssähköautomarkkinoiden odotetaan saavuttavan miljoona myytyä autoa vuoden 2021 loppuun mennessä.
Hyundai Motor Group kannustaa sähköauton hankitaan kehittämällä myös latausinfrastruktuuria. Hyundaista tuli viime vuonna Euroopan johtavan suuritehoisten latausasemaverkoston Ionityn osakas.
Kona Electric ei ole Hyundai-malliston ainoa täyssähkövaihtoehto. Aiemmin tänä vuonna yhtiö esitteli Ioniq-mallistoon ensimmäisen uuden mallin Ioniq 5 -mallin.
Hyundai kaavailee esittelevänsä kaksitoista uutta täyssähköautomallia 2025 mennessä. Yhtiö aikoo myös myydä 560 000 sähköautoa vuodessa vuoteen 2025 mennessä.
Hyundai Motor Group, johon kuuluvat myös Kia ja Genesis, tuo markkinoille kaikkiaan 23 täyssähkömallia vuoteen 2025 mennessä ja yhtiö aikoo myydä miljoona sähköautoa vuosittain.
Yhtiö aikoo myös sähköistää kokoonpanonsa Euroopassa vuoteen 2035 mennessä ja maailmanlaajuisesti vuoteen 2040 mennessä. Lisäksi vuoteen 2040 mennessä Hyundain tavoite on saavuttaa 8–10 prosentin osuus maailman sähköautomarkkinoista.