Mercedeksen uusi B-sarja on nyt Suomessa — se on nyt Sports Tourer

Kuva: CvB.

Mercedeksen B-sarjan uusin sukupolvi on nyt Suomessa ja käyttää nyt lisänimeä Sports Tourer. Alun alkaen B-sarja pidettiin lähinnä tavallisena tila-autona.

Uuden B-sarjan suunnittelun lähtökohtana oli tehdä pesäeroa tavanomaisiin tila-automalleihin. Tavoitteeseen päästiin auton pitkällä akselivälillä, lyhyillä etu- ja takaylityksillä, loivasti kallistuvalla kattolinjalla sekä hyödyntämällä 16-19-tuuman rengaskokoa.

Kuva: CvB.

B-sarjassa kuljettaja istuu 90 milliä korkeammalla kuin A-sarjan autoissa. Istuimen säätövarat mahdollistavat enemmän päätilaa sitä tarvitseville. Istumaleveys on edessä 1456 milliä (+ 33 mm).

Lisävarusteena autoon ovat saatavissa ilmastoidut monitoimi-istuimet hierontatoiminnolla – ominaisuus. joka aikaisemmin on löytynyt vain korkeamman hintaluokan malleista. Istuimiin ovat saatavissa myös monipuoliset Energizing-toiminnot, jotka parantavat edelleen lihasten ja selän hyvinvointia.

B-sarjan matkustamossa huomion keskipisteenä on kojelaudan monitoiminäyttö, josta on tarjolla kolme eri kokoversiota:

  • 2 x 7 tuuman näyttöratkaisu
  • 7- ja 10,25-tuumaiset näytöt
  • 2 x 10,25 tuuman laajakuvanäytöt

Kiiltävän musta keskikonsoli touchpad-ohjaimineen noudattelee E-sarjan esikuvia. Urheilullisten, turbiinioptiikkaisten ilmasuuttimien led-värimaailma vaihtuu lämpötilan-säädön mukaan.

Kuva: CvB.

Kojelauta on jaettu vaakatasossa kahteen alueeseen: alempi alue on erotettu kojelaudan muusta osasta optisen syvennyksen avulla, joten se näyttää ikään kuin kelluvan muun kojelaudan edessä.

Tunnelmavalaistus sisältää merkittävästi aiempaa enemmän värisävyjä: niitä on nyt peräti 64. Värien lukumäärän ohella segmenttinsä uusi mittapuu on myös se tunteisiin vetoava tapa, miten värit tuodaan esiin: eri värit yhdistetään kymmeneksi erilaiseksi värimaailmaksi, jolloin niiden avulla muodostuu suorastaan taiteellinen valokuvio näyttävien värinvaihtumisten saattelemana.

Takaistuimen selkänojan normaali jakosuhde on 40:20:40. Vuoden 2019 puolivälistä alkaen saatavana on takaistuinratkaisu, jossa istuin liikkuu eteen ja taakse 14 senttimetriä ja selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon.

Kuva: CvB.

Ratkaisun ansiosta tavaratilan koko vaihtelee 455–705 litraan. Kun takaistuin kaadetaan kokonaan, syntyy tasaista tavaratilaa enimmillään 1540 litraa.

Kuluvan vuoden puolivälissä tarjolle saadaan myös etumatkustajan alas asti taittuva selkänorjaratkaisu, joka helpottaa pitkien esineiden kuljettamista entisestään. B-sarjaan on saatavana lisävarusteena myös Easy-Pack-takaluukku, joka toimii avausnapista painamalla tai heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Halutessa auton voi tilata myös kokonaan led-teknologialla toteutetuilla ajovaloilla tai ajotilanteeseen ja vastaantulijaan reagoivilla Multibeam Led- valoilla. Takana B-sarjan ilmettä korostavat kaksiosaiset takavalot, puskureihin integroidut heijastimet sekä leveä ilmanohjain katon takareunassa.

Kuva: CvB.

Puoliautomaattinen ajaminen

B-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin uusinta avustinteknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluu esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience).

Keinoälyyn perustuva järjestelmä kykenee oppimaan ja reagoimaan kuljettajan toiveisiin Hey Mercedes -äänikomennon herättämänä. Kuljettajan käytössä ovat myös uudet ja entistä monipuolisemmat Mercedes me -palvelut. Palvelu toimii toistaiseksi englanniksi.

B-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu vakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan.

Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla.

Uudessa B-sarjassa on vakiovarusteena laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Se auttaa välttämään peräänajon edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan olevaan ajoneuvoon. Se myös pystyy nyt lieventämään törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttämään tällaisen törmäyksen kokonaan.

Ajoavustinpakettiin sisältyvä aktiivinen etäisyysavustin pystyy ajoreittiin perustuen avustamaan kuljettajaa useissa erilaisissa tilanteissa ja kätevästi sovittamaan ajonopeuden ennakoiden valmiiksi esimerkiksi kaarteeseen, risteykseen tai liikenneympyrään sopivaksi. Lisävarusteina on saatavana ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä.

Kuva: CvB.

2-litrainen dieselmoottori ja 8G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto

Debyyttinsä Mercedes-Benzin mallistoissa tekee poikittain asennettu versio E-sarjassa esitellystä 2-litraisesta OM 654 -dieselmoottorista (110/140 kW).

Pakokaasun jälkikäsittelylaitteiston sijoitus heti moottorin lähelle merkitsee pienempiä lämpöhäviötä ja siten suotuisampia toimintaolosuhteita.

Ratkaisujen ansiosta B-sarja uudella OM 654 -moottorilla on ensimmäinen kompaktikokoluokan Mercedes-Benz, joka täyttää vasta 1.1.2020 voimaan tulevan Euro 6d -päästönormin.

OM 654 -dieselmoottori on noin 16 prosenttia kevyempi ja 10 kW tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Sylinteripituus on nyt 90 milliä entisen 94 millin sijaan.

Ratkaisulla moottorista on saatu entistä kompaktimpi ja pakokaasun jälleen-käsittelykomponentit on voitu kiinnittää suoraan moottoriin. AdBlue-järjestelmää hyödyntävä OM 654 -moottoriperhe täyttää jo nyt Stage 2 RDE -kulutusnormin (Real Driving Emissions), joka tulee voimaan vuonna 2020.

Kuva: CvB.

Nelisylinterinen bensiinimoottori jossa sylinterilepuutus

B-sarjan perusmoottori malleissa B 180 ja B 200 on M 282, jonka iskutilavuus on 1,33 litraa. Aiempaan 1,6-litraiseen moottoriin verrattuna tämän täysalumiinimoottorin teho on noussut jopa 11 prosenttia ja litrateho peräti 25 prosenttia.

Moottorille ominaista on kompakti koko, pieni paino ja suuri staattinen ja dynaaminen jäykkyys. Pakokaasuahtimessa on elektronisesti ohjattu hukkaportti: ahtopaineen mukautuvan säädön ansiosta myös osakuormitusalueelle saadaan aina optimaalinen ahtopaine.

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin nelisylinterisessä moottorissa on nyt sylinterilepuutus (aluksi vain 7G-DCT-vaihteiston yhteydessä). Se tarkoittaa, että vaaditun tehon mukaan kierroslukualueella 1250‒3800/min toisen ja kolmannen sylinterin imu- ja pakoventtiilit suljetaan osakuormitusalueella. Siten kaksi muuta sylinteriä toimivat suuremmassa kuormituksessa ja siten tehokkaammin.

Kitkan vähentämiseksi sylinteriseinämät on pinnoitettu patentoidulla Nanoslide-menetelmällä. Männänhelmoissa puolestaan on Eco Tough -pinnoite. Se on erityinen grafiittipinnoite, joka vähentää kitkaa ja parantaa kulumiskestävyyttä.

Kuva: CvB.

Tekninen erikoisuus on lisäksi kreikkalaisen deltakirjaimen muodosta nimensä saanut delta-sylinterinkansi. Se tekee sylinterinkannesta hiukan korkeamman, mutta sitä vastoin oleellisesti kapeamman ja kevyemmän perinteisiin sylinterinkansiin verrattuna.

Etuna ovat lisäksi osittain integroidut imu- ja pakosarjat, joiden ansiosta rakenne on kompakti. Daimler on patentoinut enintään 250 baarin korkeapaineruiskutuspumpun kompaktin rakenteen. Monireikäiset ruiskutussuuttimet on sijoitettu palotilan keskelle. Ruiskutus tapahtuu siten, että polttonestesuihku ei osu venttiileihin.

Tässä uudessa, korkean puristussuhteen nelisylinterisessä moottorissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin. Suunnittelussa on panostettu erityisesti myös melun vähentämiseen. Imuilmanotossa on Helmholtz-resonaattori, katalysaattorissa kiintoaine-eristys, ja jopa moottorin designsuojus täyttää äänenvaimennukselle asetetut tiukat vaatimukset.

Uuden Mercedes-Benz B-sarjan hinnat lähtevät 36 369 eurosta.

Katso tästä koko hinnasto.

Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here