MANin tulevan moottoritehtaan peruskivi on muurattu Saksan Nürnbergissä. Tehtaassa tullaan valmistamaan dieselmoottoreita kaikille konsernin merkeille – MAN, Scania ja Navistar.
Dieselmoottorit on kehitetty yhteistyössä kaikkien konsernin kuorma-automerkkien kesken ja ne tulevat toimimaan teknologisena siltana kohti siirtymistä tulevaisuuden sähköiseen liikkumiseen.
Raskaiden ajoneuvojen valmistaja on sitoutunut täysin päästöttömän liikenteen kehittämiseen osana uutta NewMAN-strategiaa.
Dieselmoottoreita tarvitaan tämän siirtymäkauden aikana pitkän matkan liikenteen ja maantieverkoston ulkopuolisten kuljetusten tarpeisiin. MAN ja Scania ovat kehittäneet vuodesta 2017 alkaen tätä uutta moottorikonseptia, jolla tähdätään tiukentuvien ympäristösäädöksien saavuttamiseen ja vähennetään edelleen CO2-päästöjä.
MANin tehdas Nürnbergissä valmistaa CBE-sukupolven (Common Base Engine) moottoreita vuodesta 2024 eteenpäin – arviolta samaan aikaan kun MANin pitkän matkan täyssähköisten kaupallisten ajoneuvojen sarjavalmistus alkaa Münchenissä. Näissä ajoneuvoissa käytetyt sähköiset voimalinjat valmistetaan myös Nurembergissä.
Perinteisiin polttomoottoreihin perustuvat ja tulevaisuuden täyssähköiset akkukäyttöiset voimalinjat valmistetaan tulevaisuudessa Nurembergissä osana teknologista siirtymää.
Nyt kun MAN muuttaa strategista fokustaan, Nürnbergin tehtaasta tulee yrityksen päätehdas, joka on vastuussa sekä perinteisestä polttomoottoriteknologiasta että vaihtoehtoisista teknologioista. Tässä pystyy näkemään kirjaimellisesti raskaiden ajoneuvojen toimialan muutoksen.
Uusi CBE-sukupolven moottoreiden tuotantohalli rakennetaan lähelle tulevaisuuden tuotantotiloja, jossa valmistetaan täyssähköisiä akkukäyttöisiä voimalinjoja, ja jossa sijaitsee myös vetykäyttöisten ajoneuvojen testaustilat.
– Emme voi sanoa dieselkäyttöisille ajoneuvoille hyvästi vain painalla nappulaa. Kyseessä on enemminkin vierityspalkki, sanoo MANin voimalinjojen tuotannosta ja Nürnbergin tehtaasta vastaava johtaja Ulrich Zimmer.