12.9.2017 20.50
Jaguar Land Rover Classic esitteli E-Type Zeron yleisölle Jaguar Land Rover Tech Fest -tapahtumassa Lontoossa.
Enzo Ferrarin maailman kauneimmaksi autoksi ylistämä Jaguar E-type sai sähköisen voimalinjan.
Jaguar E-type Zero perustuu vuoden 1968 E-type Series 1.5 Roadsteriin. Konsepti on rakennettu Jaguar Land Roverin uudella Classic Works verstaalla Coventryssa, Iso-Britanniassa.
E-type on pyritty pitämään mahdollisimman lähellä alkuperäistä Series 1.5 Roadsteria, joten muutokset on tehty lähinnä voimalinjaan, ja alkuperäisen mukaiset ajovalot on toteutettu ledeillä.
**Katso tästä muita Jaguar-uutisia**
Sähköauton akusto on istutettu XK-moottorin paikalle ja sähkömoottori on laitettu vaihdelaatikon tilalle akkujen taakse.
Sähköistys toimii kaikissa vuosien 1949 ja 1992 välillä valmistetuissa automalleissa, joissa on Jaguarin kuusisylinterinen XK-moottori.
Nollasta sataan 5,5 sekunnissa
Moottoria on käytetty muun muassa E-type-, XK120-, Mk2- ja XJ6-malleissa.
E-type Zeron kokonaispaino on pudonnut 46 kiloa alkuperäisestä.
220 kW tuottava sähkömoottori siivittää E-type Zeron nollasta sataan 5,5 sekunnissa – sekunnin nopeammin kuin alkuperäinen Series 1 E-type.
Tehoa on rajoitettu, millä on optimoitu sähköauton ajokokemusta.
Ajomatka 270 km
Ajomatkaa yhdellä latauksella on 270 kilometriä ja 40 kWh akusto latautuu tyhjästä täyteen 6-7 tunnissa. Latauspistoke sijaitsee polttoainetäyttöaukon paikalla.
Auton rakennetta, alustaa tai jarruja ei ole muutettu. Auton painojakauma on ennallaan.
Zeron ajotuntuma, auton käsittely ja jarruttaminen sujuvat kuten alkuperäisellä E-typellä.
Osa E-type Zeron komponenteista ovat samoja kuin ensi vuonna markkinoille saapuvassa Jaguarin täyssähköautossa I-Pace-mallissa.