Löydettävyys ja erottuvuus avainroolissa — koronapandemia ei pysäyttänyt vaihtoautokauppaa Suomessa

Tuoreimpien tilastojen perusteella menneet kaksi koronavuotta eivät ole merkittävästi notkauttaneet Suomen vaihtoautokauppaa. Autojen löydettävyydellä on kuitenkin suuri merkitys: kun vaihtoautojen etsintä on siirtynyt pääosin verkkoon, samalla autojen, kuin kauppiaidenkin näkyvyydestä ja erottuvuudesta on tullut entistä tärkeämpää.

Kun vuonna 2019 Suomessa omistajaa vaihtoi kaikkiaan reilut 625 000 käytettyä henkilöautoa, ensimmäisenä koronavuonna 2020 vastaava lukema oli noin 633 000 ja viime vuonna reilut 627 000 autoa. Myös käytettyjen matkailu-, paketti- ja jopa linja-autojen myynti on kasvanut verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan.

Kuva: Rinta-Joupin Autoliike.

Kuukausitasolla henkilö- ja matkailuautojen kiivaimmat myyntikuukaudet ovat touko-elokuu, ja pakettiautojen myynti jakaantuu tasaisemmin vuoden kaikille kuukausille.

Lukemat perustuvat Traficomin autojen omistajanvaihdosten rekisteröintitietoihin. Lukemissa ovat mukana sekä autoliikkeiden myymät, että kuluttajien väliset autokaupat esimerkiksi internetin kauppapaikkojen kautta.

Kauppa keskittyy suurille

Kaupankäynti on kuitenkin keskittymässä erityisesti muutamille suurille liikkeille. Esimerkiksi Suomen suurimman vaihtoautoketjun, pörssiyhtiö Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski on arvioinut, että Kamuxin kasvu on tapahtunut valtaamalla markkinaosuuksia kilpailijoilta.

Kuva: Saka.

Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli noin 724 miljoonaa ja viime vuonna noin 937 miljoonaa euroa. Viimeisimmässä pörssitiedotteessaan yhtiö raportoi viime vuoden viimeisen neljänneksen vahvasta kasvusta, myytyjen autojen keskihinnan noususta, sekä ”autokaupan suotuisasta kehityksestä vuonna 2021 huolimatta koronapandemian aiheuttamasta epävarmuudesta”.

Toiseksi suurin vaihtoautoketju, oululainen SAKA Finland, kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan edellisvuodesta 42 prosenttia kaikkiaan 512 miljoonaan euroon, ja kasvu kiihtyi joulukuussa 50 prosenttiin edellisvuodesta. Yrityksen toimitusjohtaja Eero Poukkula kommentoikin tiedotteessa, että ”Sakalla on nykyään sesonki aina”.

Kuva: Arto Marttinen, Kamux.

Myös kolmannen suuren jälleenmyyntiketjun, Rinta-Joupin Autoliikkeen liikevaihto on ollut viime vuodet tasaisessa, reilun 10 prosentin kasvussa ja oli vuonna 2020 reilut 420 miljoonaa euroa. Viime vuoden puolivälissä yhtiö tiedotti, että vuodesta 2021 on tulossa voimakkaan kasvun vuosi. Yhtiö ei ole vielä julkaissut viime vuoden taloustietojaan.

Myös kuluttajien keskinäinen autokauppa on kasvanut koronpandemiasta huolimatta. Esimerkiksi Tori.fi:ssä autokauppoja tehtiin ensimmäisenä koronavuonna 2020 reilut 15 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Välirahavaihtoehdot supistuvat

Auton ostajalle laajemman vaihtoautovalikoiman löytyminen samasta paikasta, esimerkiksi valtakunnallisesta ketjuliikkeestä on hyvä asia, mutta samalla nykyisestä vaihtoautosta saatavan välirahan kilpailuttamisen vaihtoehdot supistuvat. Kauppaketjujen myymälät eri puolilla Suomea myyvät tyypillisesti kaikkia valtakunnasta löytyviä ketjun autoja, eivätkä vain oman talousalueensa autovalikoimaa.

Kuva: Arto Marttinen, Kamux.

Markkinoiden toimivuuden ja dynaamisuuden kannalta olisikin parempi, että alalla säilyisi runsaasti erilaisia ja eri kokoisia toimijoita kaikilla Suomen talousalueilla.

Koronapandemian aiheuttamasta haasteesta huolimatta näyttäisi kuitenkin siltä, että rohkea panostus myytävien autojen löydettävyyteen, oman kauppatavan erottuvuuteen ja valitun asiakaskohderyhmän palvelukokemukseen pitävät toiminnan tukevassa kasvussa yllättävistä ulkoisista suoneniskuista huolimatta.

Kuva: Nettiauto.

Kuva: Kamux, Arto Marttinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here