Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) korvaa tähtimerkin nykyisen MBUX-käyttöjärjestelmän vuosikymmenen puolivälissä alkaen kompakti- ja keskikokoluokan uusista sähköautomalleista.
Ensimmäistä kertaa näissä alkaen-tason Mercedes-Benzeissä hyödynnetään uuden sukupolven SAE Tason 2 -automatisoidun ajamisen teknologiaa. Se perustuu uuteen MMA-perusrakenteeseen (Mercedes Modular Architecture), kehittyneeseen tunnistin- ja anturiteknologiaan sekä entistä nopeampaan laskentatehoon.
Mercedes-Benzin järjestelmä perustuu Nvidian Drive-alustaan ja pitkälle kehittyneeseen koneoppimiseen.
Tunnistimien sijoittelussa ja määrässä huomioidaan erityisesti hektisen kaupunkiympäristön ja -liikenteen vaatimukset, jalankulkijat ja monimutkaiset liikennetilanteet.
Maissa, joissa liikennesäännöt sen sallivat, kuljettajat voivat hyödyntää myös ajamisen entistä kehittyneempiä hands-free-ominaisuuksia – kuitenkin niin, että katse pysyy koko ajan liikenteessä.
Ensimmäinen autonomisen ajamisen taso 3:n testiajo maantieoloissa sarjatuotantoautolla
Mercedes-Benz keskittyy Tason 2 -autonomian lisäksi Tason 3 eli niin sanotun ehdollisten autonomisten ajoneuvoratkaisujen kehittämiseen. Lopullisena tavoitteena on niiden luotettava toiminta aina 130 kilometrin tuntinopeuksiin saakka.
Tavoitteen toteuttamiseksi yhtiö on valinnut yhteistyökumppanikseen Nvidian, jonka kanssa se kehittää täysin ohjelmoitavia ja päivitettäviä autonomisen ajamisen järjestelmiä.
Tällaisen ajoneuvon ”aivot” on Nvidian Drive Orin -järjestelmäpiiri. Se kykenee käsittelemään ajoneuvon tunnistimien välittämää tietoa 254 triljoonan laskutoimituksen sekuntivauhdilla.
Järjestelmän ”silminä” puolestaan toimivat – tutkatunnistimien ja kameroiden lisäksi ja lisävarusteina – Luminarin toimittavat kompaktit LiDAR-tutkat (Light Detection And Ranging). Luminarin seuraavan sukupolven Iris-tunnistin kykenee tunnistamaan pienetkin, hyvin heikosti heijastavat kohteet jopa infrapunavalon spektrialueella.
Mercedes-Benz testaa parhaillaan Yhdysvaltain Nevadassa Drive Pilot -järjestelmää, joka kykenee Tason 3 -autonomiseen ajamiseen tietyissä olosuhteissa.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun vastaavaa järjestelmää testataan hyväksytysti maantieoloissa sarjatuotantoautoilla.
Drive Pilot tulee lisävarusteena Yhdysvaltain markkinoille vuoden 2024-mallisissa S-sarjassa ja EQS-sedanissa. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille tämän vuoden loppupuolella.

MB.OS ja Google tuottavat yhdessä entistä tarkempaa kartta- ja paikkatietoa
Mercedes-Benz yhdistää ensimmäisenä autonvalmistajana oman navigaatiojärjestelmänsä Google Mapsin tarjoamiin paikkatietoihin ja laajentamismahdollisuuksiin.
MB.OS:n kautta käyttäjä pääsee Euroopassa ja Yhdysvalloissa suoraan Googlen paikannustietoihin, reaaliaikaiseen ja muuttuviin liikennetietoihin sekä erilaisiin reititysvaihtoehtoihin.
Käyttökokemusta rikastaa vielä You tube -sovelluksen käyttömahdollisuus, kun auto on pysäköitynä tai liikkuu ehdollisen autonomisen ajamisen eli tason 3- tilanteissa.
Ehtona kuitenkin on, että paikalliset lait sen sallivat. Lisäksi MB.OS voi hyödyntää Google Mapsin tarjoamia paikkatietoja esimerkiksi vauhdin automaattiseksi hidastamiseksi ennen risteyksiä ja kiertoliittymiä.
Google-yhteistyön ensimmäisenä askeleena Mercedes-Benz avaa asiakkailleen pääsyn Googlen yksityiskohtaisiin paikkatietoihin (Google Places).
Tätä kautta he saavat käyttönsä yli 200 miljoonan yrityksen ja kohteen paikka-, aukiolo- ja asiakasarvioiden tiedot kuvineen. Paikkatiedot ovat jo käytössä 22. helmikuuta alkaen kaikissa Mercedes-Benz-autoissa, joissa on uusimman sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä.
MB.OS avaa uusia palveluja ja liiketoimintamahdollisuuksia
MB.OS:n puitteissa Mercedes-Benz tuo saataville uusia palveluja, jotka ovat entistä räätälöidympiä kullekin asiakkaalle, hyvin helppokäyttöisiä ja jatkuvasti päivittyviä.
Mercedes me -ID:n avulla palvelut kattavat kaikki autoilun käyttövaiheet – alkaen ostosta ja rahoituksesta ja päätyen auton lataamiseen ja sen maksamiseen.
Personoidut palvelukokonaisuudet ovat nimeltään MB.Connect (navigointi, etähallinta, 360 asteen valvonta, viihde ja kommunikaatio), MB.Charge (latausvaihtoehdot ja sähköenergian maksaminen) sekä MB Drive (ajaminen ja avustinjärjestelmät).
Vuoteen 2025 mennessä Mercedes-Benzin digitaalisten palveluiden liikevaihdon odotetaan nousevan yli miljardin euron tason. Vuosikymmenen loppuun mennessä liikevaihto kasvaa edelleen. Yhtiön tuotekehityksen määrärahoista noin neljännes käytetään uusiin digitaalisiin tuotteisiin.
Mercedes-Benzin uusi käyttöjärjestelmä korvaa MBUX-järjestelmän
Mercedes-Benz palkkaa Saksassa tuhat uutta työntekijää ohjelmistokehitykseen