Lexus UX uudistuu — Suomeen lokakuussa

Vuonna 2019 ensiesitelty Lexus UX uudistuu, todetaan Lexuksen tiedotteessa.

Tärkein muutos auton sisätiloissa on Lexuksen uusimman sukupolven mediajärjestelmä. Se toimii aiempaa nopeammin, on intuitiivinen käyttää ja lisääntyneet toiminnallisuudet hyötyvät kuljettajakeskeisestä toimintaympäristöstä.

Varustetasosta riippuen medianäyttö on kahdeksan- tai 12-tuumainen, ja sen kosketusnäyttöteknologia korvaa aiemman, keskikonsolissa sijainneen kosketuslevyn.
Uudistuneet näytöt ovat nyt lähes 15 cm aiempaa lähempänä kuljettajaa vaivattoman käytön varmistamiseksi. Grafiikoihin on kiinnitetty erityistä huomiota, onhan isompi näyttö HD-tasoinen.

Järjestelmän suurempi toimintanopeus yhdessä pilvipohjaisen navigoinnin kanssa on aina ajan tasalla, hetkenä minä hyvänsä. Isomman medianäytön yhteydessä järjestelmässä on myös kiinteä navigointi, mikä sallii navigoinnin käytön myös heikomman datayhteyden alueella.

Kuva: Lexus.

Järjestelmän puheentunnistustoiminto tuo käytettäväksi myös ”Hei Lexus” -assistentin.
Assistentti mahdollistaa yksinkertaisten, luontaisten puhekomentojen käytön niin mediajärjestelmän kuin joidenkin auton muiden toimintojen ohjaamisen.

Järjestemässä on luonnollisesti täydellinen äypuhelinintegraatio joko Apple CarPlayn tai Android Auton kautta, joista Apple CarPlayta voi käyttää halutessaan myös langattomasti. Järjestelmän päivitykset tapahtuvat suoraan auton omalla tietoliikennemoduulilla.
Liitettävyyttä edesauttavat yhteensä kolme usb-porttia.

Lexuksen kuuluisalle Omotenashi-vieraanvaraisuudelle uskollisesti mahdollistaa järjestelmä käytön myös Lexus Link -mobiiliapplikaation avulla, jonka avulla onnistuu niin keskuslukituksen hallinta kuin sisätilojen esilämmitys tai -viilennys.

Uusi F Sport Design -varustetaso

Lexus UX -malliin esitellään uusi varustetaso, F Sport Design. Siinä yhdistetään F Sport -muotoilun elementtejä monipuoliseen, jokapäiväiseen käytettävyyteen.

Kenties näkyvimpänä kohtana auton ulkodesignista erottuu F Sport -malleille tyypillinen keulan muotoilu terävine linjoineen, katseen vangitsevine säleikköineen ja jopa sumuvaloja ympäröivän L-teeman mukaisesti.

Autossa on 18-tuumaiset, kymmenpuolaiset F Sport -kevytmetallivanteet tummalla viimeistelyllä. Sisätiloista löytyy pehmeän ylellinen Tahara-verhoilu sekä Lexus Nanoe-X -ilmanpuhdistusjärjestelmällä varustettu kaksialueinen automaatti-ilmastointi.

Lexus UX F Sport

Päivitetty F Sport -varustetaso vakioi adaptiivisen AVS-iskunvaimennusjärjestelmän sekä jäykemmät kallistuksenvakaajat niin eteen kuin taakse.

Niiden avulla UX suoriutuu vieläkin maukkaammin dynaamisissa ajotilanteissa tarjoten vertaansa vailla olevaa tarkkuutta, mutta samalla varmistaen mukavuuden normaalissa ajossa etenkin epätasaisilla teillä. AVS-järjestelmää suodattaa myös ei-toivottuja värähtelyitä tehden matkanteosta erinomaisen miellyttävää.

Ohjaustuntumaa on parannettu ohjausvaihteen jäykistetyllä tuennalla. Tämä yhdistettynä iskunvaimennuksen suurempaan vaimennusvoimaan tarjoavat optimoitua ajonautintoa.

Uusi maalaustekniikka

Lexus UX -malliin on saatavilla uusi ulkoväri, Sonic Platinum. Tässä ulkovärissä käytetään Lexuksen kehittämää erityistä maalaustekniikkaa, jonka avulla vain muutamien mikrometrien paksuinen metallihilekerros saadaan tasaiseksi pinnaksi maalipinnan sisään. Tämä luo aivan erityisen kiillon ja valon sekä varjojen leikin koko maalipinnan alueella.

Kuva: Lexus.

Sisätiloihin on saatavilla uusi Hazel-värimaailma sekä kangas- että nahkaverhoilun yhteyteen pois lukien F Sport -varustetason mallit. Perforoituun nahkaverhoiluun on tuotu uusi, ylellinen perinteiseen japanilaiseen kudontatapaan perustuva Kagome-tyyli.

Lexus Safety System +

Aktiivisten turvavarusteiden yhteenliittymä, Lexus Safety System + on päivitetty uusimpaan versioonsa. Se sisältää mm. Pre-Collision -järjestelmän, joka tunnistaa risteävän liikenteen risteyksissä käännyttäessä sekä hätäohjausavustimen, joka auttaa kuljettajaa väistämään ajoradalla olevia esteitä. Lisäksi adaptiivinen vakionopeudensäädin sisältää toiminnon, joka sovittaa ajoneuvon nopeutta tarvittaessa alhaisemmaksi mutkassa ajettaessa.

Energiatehokas voimalinja

Voimalinjana on edelleen erittäin energiatehokas, neljännen sukupolven hybridivoimalinja.
Se pohjautuu 2.0-litraiseen, vapaasti hengittävään bensiinimoottoriin ja järjestelmän suurin ulostuloteho on 135 kW (184 hv). Erittäin kehittynyt palotapahtuman hallinta varmistaa hyvän termodynaamisen hyötysuhteen ja siten matalat kulutus- ja päästöarvot.

Ensimmäiset uudistuneet Lexus UX -mallit saapuvat Suomeen lokakuussa 2022.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here