Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Ison-Britannian osakilpailua, jossa puhuttamaan jäi mestaruussuosikkien kolarointi. Max Verstappen joutui keskeyttämään, ja Lewis Hamilton ajoi aikarangaistuksen jälkeen lopulta kisan voittoon. Viikonloppuna testattiin myös ensi kertaa uutta sprinttikisaformaattia.
Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin välinen kolari Ison-Britannian osakilpailussa oli puhdas kilpailutilanne. Kun ajaa kilpaa noissa nopeuksissa ja tavoittelee voittoa, voi joskus osua yhteen.
Maailmanmestaruudesta taistelevat huippukuljettajat eivät anna periksi. Meidän työtämme on ajaa kilpaa. Tiedän omasta kokemuksesta, että kun ajaa rengas rengasta vasten, yhteentörmäyksen riski on aina olemassa.
Maxilla on nyt kova itseluottamus. Hän on tänä vuonna voittanut viisi osakilpailua ja johtaa mestaruussarjaa. Hän otti hyvän lähdön eikä aikonut antaa sijaansa Lewisille helpolla, etenkään nopeassa mutkassa, joka johtaa kolmen mutkan – Maggottsin, Beckettsin ja Chapelin – yhdistelmään, jossa ohittaminen on paljon vaikeampaa.
Myös Lewisilla on suuri luotto itseensä ja autoonsa. Hän on saavuttanut paljon menestystä ja hänellä riittää kokemusta, mikä tarkoittaa, että hänellä oli mielessään voitto ja Maxin ohittaminen.
Raju kolari osoitti taas nykyautojen vahvuuden
Kun näin heidän osuvan yhteen, nousin oikein seisomaan, koska mutka on todella kovavauhtinen. Sellaisessa paikassa ei halua ajautua ulos radalta. Onneksi Maxin ei käynyt kuinkaan. Se on taas merkki siitä, miten vahvoja nykyautot ovat ja miten fantastista työtä
FIA tekee varmistaakseen, että tuollaisesta tällistä selviää ehjin nahoin. Ennen 51 G:n voimasta ei olisi ollut yhtä helppoa selvitä.
Kolari tuo oman mausteensa mestaruustaisteluun ja myös näiden kahden kaverin välille. Kumpikaan ei halua saman toistuvan, mutta nyt he ovat entistä päättäväisempiä siitä, että seuraavalla kerralla jalkaa ei nosteta kaasulta. Tulemme vielä näkemään kovia kamppailuja loppukauden aikana. Siitä tulee todella mielenkiintoista.
Uudesta formaatista vain positiivista sanottavaa
Minusta uusi viikonloppuformaatti oli todella jännittävä. Minulla ei ole siitä mitään negatiivista sanottavaa, pelkästään positiivista. Koska perjantaina ajettiin vain yhdet harjoitukset ennen aika-ajoja, talleilla ja kuskeilla oli paljon tehtävää lyhyessä ajassa. Se toi lisää paineita ja riskejä.
Katso tästä muita Mika Häkkinen -juttuja.
Sprinttikisassa nähtiin muutamia yllätyksiä. Fernando Alonso teki hienoa työtä napsiessaan sijoja ja sitä kautta paremman lähtöruudun varsinaiseen kilpailuun. Sergio Pérez sen sijaan näytti, miten voi käydä, jos tekee virheen tai jos on teknisiä ongelmia. Sprinttikisa tuo mukanaan enemmän arvaamattomuutta.
Uuden formaatin tehtävä on tuoda faneille enemmän jännitystä, lisätä lajin suosiota, kasvattaa yleisön kiinnostusta ja houkutella uusia katsojia. Ainakin minusta se tuo lajiin jotain uutta ja positiivista.
Tällä näköä ajatusta testataan kolmessa kilpailussa. Seuraava niistä on Italian osakilpailu Monzassa. Voin kuvitella, että formaattia voi jatkossakin käyttää muutamassa kisassa kauden aikana.
Oli rohkea liike kokeilla jotain uutta, ja Silverstonen jälkeen odotan innolla seuraavaa sprinttiviikonloppua.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.
Samalla linjalla, eli puhdas kilpailutilanne jossa kaksi kovaa kuskia taistelee MM:voitosta! Mielestäni Lewis oli jo startissa tosi hyvä, ha Max joutui blokkaan useasti, ennen kovavauhtista Copse,a Lewis sai paremman ulos tulon ennen Copse mutkaa,Max blokkas jälleen, mutta hieno peliliike Hamiltonilta, eka sisään ja sitten ulos, missä oli tarpeeksi tilaa varsinkin kun Lewis oli jo keulan mitan ohi! Yksinkertaisesti, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin se sisälinja, mikä oli Lewiksen,mikä vielä hiljensi vauhtiaan osuman välttämiseksi. Max taas olisi mennyt myös itse leveäksi jos ei olisi leikannut eteen,, näin tämä homma ratkesi täysin Lewiksen puoleen! Harmi että Horner käy kuumana kuin bratwursti! Ja mikä se epäurheilijamaisuutta onkaan, kuin ostaa hyvän as, ajajan ja vie dataa eteenpäin! NAURETTAVAA HORNER!