Kuljetusbarometri: Hatarat kuormatiedot ja ylikuormat huolestuttavat

Kuva: Matti Sulanto.

Asiakkaan vastuu kuljetuksen laillisuudesta aktivoi 745 kuljetusyrittäjää vastaamaan SKAL Kuljetusbarometri -kyselyyn.

Barometrikyselyn perusteella 44 prosenttia kuljetusasiakkaista vaatii kirjallisia todisteita siitä, että kuljetusyrityksen tilaajavastuuasiat ovat kunnossa.

Noin neljännes asiakkaista edellyttää, että kuljetusyritys liittyy Luotettava Kumppani* -ohjelmaan.

Joka neljännessä kuljetussopimuksessa on maininta kuljettajien työehdoista. Joka viides kuljetusasiakas haluaa kuljetusyritykseltä ajo- ja lepoaikoihin liittyvää dokumentaatiota, mutta yli 30 prosenttia ei ole asiasta lainkaan kiinnostunut.

Noin neljännes vastanneista kertoo, että asiakas luottaa kuljetusyritykseen eikä kirjallisia todisteita tai sopimusmainintoja vaadita. On kuitenkin huomioitava, että kaikkien vaatimusten osalta suullinen tiedustelu ei riitä täyttämään kuljetusasiakkaan velvoitteita.

Kommenteissa valtaosa kertoo, että kuljetusasiakasta kiinnostaa ennen kaikkea hinta. Toisaalta asiakkaista esitetään myös myönteisiä, vastuullisuudesta kertovia kommentteja.

Hatarat kuormatiedot ja ylikuormat huolestuttava ilmiö

Kolme neljästä kuljetusyrittäjästä saa asiakkaaltaan asianmukaiset tiedot kuormasta. Noin joka kolmas on joskus ollut huolissaan puutteellisten kuormatietojen vuoksi.

Huolestuttavana voidaan pitää asiakkaan suhtautumista ylikuormiin. Joka kuudes kertoo joutuneensa tilanteeseen, jossa asiakas edellyttää ylikuormia. Maanrakennuskuljetuksissa tilanne on heikoin, lähes joka neljänneltä on edellytetty ylikuormia.

Maarakennuskuljetuksia suorittava Helsingin Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Eero Hakala kertoo, että maa-aineskuljetuksissa edellytetään tietyn kuutiomäärän kuljettamista, vaikka esimerkiksi vesi olisi tehnyt tavarasta raskaampaa. Painot samalle tavaralle voivat vaihdella merkittävästi. Hakalan mukaan kysymys on pitkälti tästä ilmiöstä.

Ylikuormat ovat Euroopan suurimpien kuljetusyksiköiden Suomessa joka tapauksessa laiton ja vältettävissä oleva ilmiö, sanoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

– Kaikilla asiakasryhmillä on opittavaa velvoitteidenhoidosta. Kuljetusala tarvitsee kaikkien osapuolten ja ennen muuta kuljetusyritysten sekä asiakkaiden yhteistä panosta reilujen ja tasapuolisten kuljetusmarkkinoiden toteuttamiseksi, Iiro Lehtonen muistuttaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here