Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu

Käytöstä poistuvien autonrenkaiden määrät ovat hurjassa kasvussa. Alkuvuoden aikana Suomessa otettiin talteen 22 433 tonnia renkaita, kun vuotta aikaisemmin vastaava määrä oli 18 949 tonnia.

Pelkästään kasvumäärä merkitsee 3 484 000 miljoonaa kiloa, eli 8 kilogramman keskiarvolla laskettuna noin 435 500 kerättyä rengasta.

Jos renkaan leveydeksi ajatellaan tyypillinen 215 mm, vierekkäin aseteltuna se merkitsisi noin 94 kilometrin jonoa.

– Aikamoinen matka! Sehän merkitsee suunnilleen ajomatkaa Helsingistä Pyhtäälle, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

Kierrätysala ja autoilijat tekevät yhdessä hyvää työtä

Tuominen näkee kasvulle monta syytä. Yksi tärkeimmistä on Suomen Rengaskierrätyksen ja kierrätysoperaattori Kuusakoski Oy:n kanssa laajennettu keräysverkosto, joka kattaa jo 3000 vastaanottopistettä.

– Keräyspisteet ovat kiinnittäneet puolestaan yhä enemmän huomiota renkaiden varastointiin, eli pitämään paikat siisteinä ja välivarastot pieninä. Kiertoa nopeuttaa myös se, että takavuosien tapaan kuluttajat eivät varastoi vanhoja renkaita kellareissa ja autotalleissa.

Lisäksi taustalla vaikuttaa rengaskaupan hyvä kesärengassesonki.

– Näemme kehityksen myönteisenä. Uudet ja hyväkuntoiset renkaat lisäävät liikenneturvallisuutta ja samalla saamme materiaalia kiertotalouden uusiokäyttöön, jota aktiivisesti kehitämme.

Kuva: Autonrengasliitto

Kolikko ja silmä kertovat urien kunnon

Vaikka huolto ei ajankohtainen olisikaan, auto kannattaa käydä silmämääräisesti läpi.

– Renkaat pitävät auton tiessä, joten ei ole merkityksetöntä, missä kunnossa ne ovat. Sadekelillä vesiliirron välttäminen vaatii renkailta riittävän syvät urat, jotta vesi pääsee poistumaan renkaan ja tien välistä.

Tieliikennelaki vaatii 1,6 mm urasyvyyden, mutta rengasalalla on havaittu, että vain vähintään 4 mm syvyiset urat ovat sadekelillä turvalliset. On siis aika kaivaa kuuluisa 2 euron kolikko esiin.

– Kolikon hopeareunus on 4 milliä. Jos se painuu uraan, on urasyvyyttä riittävästi.

Vaikka nykyautot tunnistavat rengaspaineiden laskun, on paineet hyvä tarkastaa aika ajoin myös käsipelillä. Oikeat rengaspaineet löytyvät auton huoltokirjasta ja useimmiten myös kuljettajan ovenkarmin alaosasta. Mikäli kuormaa on paljon, kannattaa paineita hieman nostaa.

– Oikeat paineet auttavat auton hallinnassa, säästävät polttoainetta ja pidentävät renkaan käyttöikää, eli pitävät sen pikkuisen kauemmin kierrätysjärjestelmästämme poissa, Tuominen listaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän