Alkuvuonna kierrätykseen viime vuotta enemmän renkaita

Renkaiden kierrätystilastot antavat syytä arvokkaaseen hymyyn koronakurimuksen keskelle. Verrattuna vuodentakaiseen käytöstä poistuvia renkaita kerättiin tammi-huhtikuussa hyötykäyttöä varten 14 982 tonnia, kun vuotta aikaisemmin renkaita kerättiin 14 668 tonnia.

– Näemme asian niin, että suomalaiset autoilijat ovat hoitaneet rengasasiansa hyvin ja uusineet renkaitaan kiitettävästi poikkeustilassakin. Hyväkuntoiset renkaat ovat liikenneturvallisuuden perusasioita, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

Poikkeustila on näkynyt myös renkaiden kierrätystoiminnassa. Muun yhteiskunnan tapaan kaikki mahdolliset työtehtävät on toteutettu etätyöskentelynä. Käsityötä vaativassa keräystoiminnassa on noudatettu yleisrajoitusten mukaan tavallista suurempaa varovaisuutta ja hygieniaa.

– Koko ala on toiminut tässä todella säntillisesti ja hyvin. Poikkeusoloista huolimatta koko keräysverkostomme on pysynyt toiminnassa. Upeaa työtä.

Suomen Rengaskierrätyksellä on ympäri Suomea noin 3000 keräyspistettä, jotka ottavat vastaan vanhoja renkaita. Suurin osa renkaista päätyy kierrätykseen rengasliikkeistä kausivaihdon yhteydessä.

Piknik-ajelu lataa auton ja kuljettajan

Koronaepidemian aikana rengasalan toiveena on ollut, että autoilijat pidentäisivät vaihtosesonkia ja että etenkin rengashotellien asiakkaat vaihdattaisivat renkaitaan pitkin matkaa, jotta ruuhkia ei syntyisi. Viesti on mennyt läpi ehkä liiankin hyvin. Koivut ovat jo täydessä lehdessä, mutta nastojen kuulee rapisevan asvaltilla yhä.

– Nyt renkaat uskaltaa suurimmassa osassa maata varmasti jo vaihtaa. Asian unohtamiseen on vaikuttanut se, että nyt ihmiset ovat pysyneet kotona, eikä autolle ole ollut samalla tavalla käyttöä kuin tavallisesti, Tuominen arvelee.

Auton pitoon kannattaakin nyt kiinnittää hieman ylimääräistä huomiota. Jos auto seisoo pitkään ja sillä ajetaan vain lyhyttä kauppareissua, akku voi päästä tyhjenemään. Pitempi huviajelu piknik-eväiden kanssa viikonloppuna lataa niin kuljettajan kuin autonkin akut.

– Myös suoraan ajoturvallisuuteen liittyvät asiat, kuten pulttien jälkikiristykset ja rengaspaineiden tarkastukset ovat nyt saattaneet päästä unohtumaan. Renkaat siis ensin kuntoon ja sitten ajelemaan.

Talouden taantuma voi pidentää vaihtoväliä

Varastoihin ja pihojen perälle unohtuneiden renkaiden saapuminen kierrätyspisteille on jokakeväinen ilmiö.

– Vaikka renkaiden kierrätysjärjestelmä toimii tehokkaasti, aina niitä jää jotenkin sen ulkopuolelle. Nyt kun ollaan enemmän kotona, aika on hyvä käyttää siihen, että toimittaa viimeisetkin nurkkiin unohtuneet renkaat keräykseen.

Muiden alojen tapaan myös rengasalalla tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Talouden taantuman vaikutukset näkyvät viiveellä myös renkaiden kierrättämisessä. Ihmiset luultavasti vaihtavat rengassarjojaan nykyistä harvemmin ja pyrkivät ajamaan renkaansa loppuun, Tuominen uskoo.

Katso tästä muita juttuja rengaskierrätyksestä.

Samalla talouden kiristyminen voi luoda uuttaa liiketoimintaa rengasalalle. Esimerkiksi kauan hiljaiseloa eläneiden, kerran käytetyistä rengasrungoista valmistettujen uusiorenkaiden kysyntä voi kasvaa. Se olisi myös kiertotalousmallin mukaista.

– Tärkeintä on pitää huoli siitä, että renkaat ovat autoon sopivat ja turvalliset. Niin kauan kun teillä liikutaan, renkaat ovat autoon sopivat ja hyväkuntoiset. Suomalaiset ovat onneksi fiksua porukkaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän