Kaasuautoilijat haluavat kannustimia kaasunkäytön edistämiseksi

Kuva: CvB.

Kaasuautoilijat ry on innoissaan kaasuautojen nopeasta kasvusta, noin 10 000 autoa parissa vuodessa.

Samalla kuitenkin yhdistys on hieman huolissaan siitä, että kaasuautoilijoille ja/tai kaasuauton hankintaa pohtiville ei ole tullut mitään kannustimia, todetaan yhdistyksen tiedotteessa.

Konversiotuki on hieno asia, joka on ollut jo vuosia käytössä, mutta se ei ole tuonut autokannan kasvuun merkittävää roolia, kyseessä on noin viiden prosentin osuus kaasuautokannan kasvusta.

Kaasuautojen kasvu tapahtuu uusilla autoilla ja käytettyjen autojen tuonnilla, vaikka uusiin kaasuautoihin ja tuontiautoihin ei ole mitään kannustimia niin kasvu osoittaa kuinka kilpailukykyisestä vaihtoehdosta on kyse.

Kaasuautoilijoista yli puolet ajaa biokaasulla, joka on sataprosenttinen kotimainen ja lähes päästötön käyttövoima.

Biokaasuauto on tiedotteen mukaan täyssähkön kanssa elinkaaren aikana kasvihuonekaasupäästöjen suhteen samalla tasolla ja sen etu on, että itse autoon ei kiinnity niin paljon valmistuksen aikaisia päästöjä kuin sähköautoissa.

Kaasuautojen kasvu mahdollistaa merkittävästi kotimaisen biokaasun tuotannon kasvua luoden työpaikkoja ja vähentäen riippuvuutta fossiilisista polttoaineista.

Kuten edellä käy ilmi kaasuautoissa on pelkkää hyvää, todetaan Kaasuautoilijat ry:n tiedotteessa.

Vaihtoehtoisia puhtaita ratkaisuja on hyvä kannustaa ja nyt esim. sähköautoille esitetty työsuhdeautoilun kannustin on hyvä tapa edistää puhdasta liikennettä. Täyssähköautot on toki hyviä päästöjen kannalta, mutta vain yhtä kannustamalla ei edistetä riittävän tehokkaasti päästöjen vähentämistä.

Kaasuautojen kannustaminen mm. työsuhdeautoilussa edistäisi todella mallikkaasti vaihtoehtoisten puhtaiden ratkaisujen kasvua. On tärkeää, että yrityksillä ja kuluttajilla on mahdollisuus valita omiin tarpeisiin sopiva auto siten, ettei kannustimet ohjaa tekemään omaan toimintaympäristöön huonompaa valintaa.

Kaasuautojen ollessa hinnaltaan kilpailukykyisiä kannustimien ei tarvitse olla samalla tasolla täyssähköautojen kanssa vaan tärkeää on, että puhtaat vaihtoehdot ovat aina houkuttelevampi vaihtoehto kuin perinteiset enemmän päästöjä tuottavat autot.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

  1. Kannustimia totisesti tarvitaan. Hyvä porkkana olisi käyttövoimaveron poisto. Autoilun verotuksen uudistamisesta päätetään Suomessa keväällä 2021.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here