Juuso Panttila nopein Clio-cupin tulokaskuljettaja

Juuso Panttila lähti toiveikkain mielin Clio CupeCentral Europe -sarjan Ranskan Magny-Coursin kilpailuun. Vaikka kyseessä oli uusi rata Panttilalle ja vastassa paljon nopeita paikallisia kuljettajia, olivat odotukset asetettu sopivan korkealle.

Panttila teki lauantaina hyvän nousun sijalle 15 ja samalla Challenger-kuljettajien voittoon. Valitettavasti sunnuntaina kohtalona oli keskeytys.

Jo aikaisemmista kilpailuista oli tiedossa, että lyhyet vapaat harjoitukset oli hyödynnettävä täydellisesti, jotta niistä saatava data on mahdollista käyttää parhaalla mahdollisella tavalla aika-ajossa. Panttilan osalta ensimmäinen vapaa harjoitus meni hyvin ja toinen vastaavasti huonosti.

Aika-ajo perjantaina lauantain kisaa varten sujui Panttilalta keskivertoisesti. Kolmella parhaalla kierroksella edessä olleet kilpakumppanit eivät väistäneet ja kierrokset meni ajallisesti hukkaan, lopullisen sijoitukset ollessa 18/40. Itse kilpailulähtö sujuikin sitten huomattavasti pirteämmin.

– Onnistuin lähdössä pääsemään kolarien ja alkutapahtumien läpi. Alkukierroksilla hävisin muutaman sijan, mutta sitten löysin hyvän ajorytmin ja sain pidettyä kierrosajat hyvällä tasolla maaliin asti. Nousin lopulta sijalle 15/40, ja Challenger-kuljettajien, eli tulokas-kuljettajien voittoon.

Sunnuntaina oli vuorossa aika-ajo sekä kilpailulähtö. Lauantain kilpailusta jäänyt positiivinen ote näkyi myös sunnuntain aika-ajossa, mutta itse kilpailussa mukaan astui epäonni.

– Sunnuntain aika-ajo sujui hieman paremmin. Vaikka en päässyt oikein kenenkään imuun ja auto ei tuntunut pitävän tarpeeksi, oli sijoitukseni silti 15/40.

– Sunnuntain kisalähtö menikin sitten huonoimmalla mahdollisella tavalla. Lähdön jälkeen jäin ajolinjan ulkopuolelle ja autoja oli jokapuolella, muutaman mutkan jälkeen hitaaseen mutkaan tultiin kaikki autot kasassa, takaa tuleva auto tuli jarruttamatta takakulmaan ja pyörähdin keskelle mutkaa. Pääsin jatkamaan mutta sijoitus tippui yli kymmenellä. Kolarin jälkeen auto käyttäytyi oudosti, mittaristo huusi vähän väliä varoitusääntä ja varoitusmerkkiä. Lisäksi auto kääntyi vain vasemmalle, eikä yhtään oikealle. Pidin kuitenkin malttini ja lähdin kipuamaan sijoituksia ylöspäin. Kun kisaa oli enää muutama kierros jäljellä, vetoakseli tuli melkein vanteesta läpi ja jarrut hävisivät kokonaan, eikä autoa voinut pysäyttää tai kääntää. Auton kunnon takia ohitustilanteessa auto ei pysähtynyt ollenkaan, joten osuin kilpakumppanin kylkeen ja jouduin keskeyttämään.

Clio Cup Central Europe 2022

6 kilpailuviikonloppua, 12 kilpailulähtöä

  • 14.-15.5. Magny-Cours, Ranska
  • 18.-19.6. Zandvoort, Hollanti
  • 9.-10.7. Hungaroring, Unkari
  • 3.-4.9. Hockenheim, Saksa
  • 10.-11.9. Red Bull Ring, Itävalta
  • 8.-9.10. Monza, Italia

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here