Hyundain uusi i30 N -malli Suomeen kevään aikana

Vuonna 2017 esitelty Hyundai i30 N on Hyundain ensimmäinen urheilulliseen N-sarjaan esittelemä tuotantoautomalli. Euroopassa i30 N saavutti nopeasti merkittävän suosion. Autoja on myyty yli 25 000 kappaletta ja se on voittanut useita palkintoja.

Uuden i30 N:n suorituskykyä ja ajo-omaisuuksia on kehitetty siten, että uutuus on nyt aiempaakin paremmin kaikenlaiseen ajoon soveltuva jokapäiväinen urheiluauto. Auto on varustettu kevyemmillä taotuilla 19 tuuman vanteilla, mikä tehostaa auton hallittavuutta sekä käsiteltävyyttä. Kuten edeltäjänsä, uusi i30 N on saatavana sekä Hatchback- että Fastback-korimalleina.

Uusi i30 N on varustettu märkätyyppisellä 8-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla (N DCT) sekä edistyneillä kuljettajaa avustavilla tekniikoilla ja turvaominaisuuksilla.

Kotiosoite kilparadalla

Uutuuden muotoilussa urheilullisuus määritteli malliin toteutetut muutokset, jotka voidaan kuvata kolmella sanalla: suorituskyky, tunne, kannanotto ‒ uusi i30 N myös näyttää siltä, että sen kotiosoite on kilparadalla.

Keulan leveä ja terävä verkkomainen muoto muistuttaa lentokoneen siipeä. Etusäleikkö on myös optimoitu tehostamaan moottorin jäähdytystä. Puskurien ulkokulmien aerodynaamiset sivureunat puolestaan tehostavat merkittävästi ilman virtausta ja vähentävät pyöräkoteloissa tapahtuvaa turbulenssia. Hyundai i30 N:n ulkomuodon täydentävät kaksi uutta kookasta pakoputkea, jotka ovat integroitu puskurin alapuolelle diffuusori-ilmanohjaimen yhteyteen.

Kuva: Hyundai.

Hyundai i30 N:n viisi kaksoispuolaa sisältävä uutuusvanne on suunniteltu mahdollisimman kevyeksi ja kestäväksi. Neljän taotun kevytmetallivanteen sarja on peräti 14,4 kg kevyempi kuin vastaava valettu 19-tuumainen kevytmetallivannesarja.
Uusien vanteiden tumma satiininharmaa mattapinta sekä N-logolla varustettu kirkkaan punaiseksi maalattu jarrusatula korostavat kilpa-automaisuutta. Etujarrulevyjen halkaisijaa on tehokkaamman jarrutustehon tuottamiseksi kasvatettu 345 millistä 360 milliin.

Uuteen i30 N:ään on ensimmäistä kertaa saatavana lisävarusteena olevat kevyet ja erinomaisen sivuttaistuen antavat N-erikoisistuimet. N-urheiluistuimet ovat 2,2 kg kevyempiä kuin normaalit GT-istuimet. Kevyiden N-erikoisistuinten ja 19-tuumaisten taottujen vanteiden aikaansaama painonsäästö lisää auton suorituskykyä, auton käsiteltävyyttä sekä hallittavuutta.

Kuva: Hyundai.

Uutta i30 N:ää vauhdittaa 2.0-litran turboahdettu GDI-moottori, jonka jatkeena on nyt ensimmäistä kertaa märkätyyppinen 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (N DCT). Päivitetyn moottorin huipputehot nousevat edeltäjämallista viidellä hevosvoimalla 280 hevosvoimaan ja samassa yhteydessä moottorin suurin vääntö kasvaa 39 Nm:llä (392 Nm).

Moottorin tasainen tehokäyrä tuottaa myös arkiajossa alakierroksille enemmän tärkeää vääntöä. Maksimivääntömomentti on käytössä laajalla 1 950 – 4 600 r/min käyntikierrosalueella ja suurin teho 5 200 r/min. Molempien i30 N -versioiden huippunopeus on 250 km/h. Kiihtyvyys 0-100 km/h vie nyt vain 5,4 sekuntia.

Kuten edeltäjäkin, uusi i30 N on varustettu monilla suorituskykyä tehostavilla varusteilla, kuten moottorin kierrosluvun vaihtotapahtumaan sovittavalla Rev Matching -tekniikalla eli automaattisella välikaasulla, Launch Control -lähtöjärjestelmällä ja taka-akseliston vahvistetuilla poikittaistuella.

Kuten täysin uudessa Hyundai Kona N:ssä, myös uudessa i30 N:ssä uusi N DCT -vaihteisto on suunniteltu tarjoamaan kuljettajalle manuaalivaihteistosta tuttu kokemuksen automaattivaihteiston mukavuudella.

Kuva: Hyundai.

Kuljettaja voi käyttää vaihteita manuaalisesti joko vaihdekeppiä käyttämällä tai ohjauspyörän taakse asennetuista vaihteenvalitsimista. Jälkimmäisen ratkaisun ansiosta kuljettaja voi vaihtaa vaihteita kilpa-automaisesti irrottamatta käsiään ohjauspyörästä.

Jos kuljettaja haluaa käyttää vaihdekeppiä, se tapahtuu rata-autoista tutulla toimintalogiikalla: jos haluat vaihtaa vaihteen alaspäin, työnnä keppiä eteenpäin, jos haluat vaihtaa vaihdetta ylöspäin, nykäise keppiä taaksepäin.

Turvallisuutta ja liitettävyyttä

Uuteen i30 N:ään on päivitetty useita huippuluokan turvallisuus- sekä kuljettajaa avustavia Hyundai SmartSense -ominaisuuksia, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistallapysymisavustin.

Uudessa i30 N Hatchback -mallissa on vakiovarusteena myös katvealueen törmäyksen välttämisavustin sekä risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin, joka tarvittaessa jarruttaa autoa automaattisesti törmäyksen välttämiseksi.

Kuva: Hyundai.

Uudessa i30 N:ssä on ajotiedot kertova Performance Driving Data System-järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi kehittää omia ajotaitojaan. Järjestelmän päivitetty grafiikka lisää käyttömukavuutta ja välittää tietoja voimansiirrosta, moottorin huipputehoista, vääntömomentista ja turboahtimen ahtopaineista.

Mukana ovat myös kierrosajanottoa ja kiihdytystä mittaavat järjestelmät. Navigoinnin yhteydessä saatava Bluelink-telematiikkapalvelu sekä helpottaa lähtöjä että lisää turvallisuutta pitämällä kuljettajan älypuhelimen avulla yhteydessä autoon.

Uuden Hyundai i30 N -malliston hinnat alkavat on 46 390 eurosta (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT, sekä Hatcback- että Fastback-malli).

Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen keväällä 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!