Hyundai i30 -perheeseen kuuluu nyt neljä mallia

Clas von Bell

Hyundai i30 -perhe.

14.2.2018 20.15

 

Vajaassa vuodessa uusi Hyundai i30 -mallisarja on kasvanut täydelliseksi, kun keväällä 2017 Suomeen saapunut i30 Hatchback ja sitä syksyllä seurannut i30 Wagon ovat saaneet seurakseen ensin urheilullisuutta viestivän i30 N:n ja viimeisimpänä i30 Fastbackin.

Hyundai i30 on suunniteltu ja kehitetty Euroopassa eurooppalaisille ja se myös valmistetaan Euroopassa.

Vuonna 2007 esiteltyä Hyundai i30:tä on myyty Euroopassa jo lähes miljoona kappaletta, joista Suomen osuus on yli kymmenentuhatta.

Yhteistä kaikille i30-malleille on niiden muotokieli.

Kaikissa malleissa ovat vakiovarusteina automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti- ja avustin, törmäysvaroitin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä sekä kaukovaloassistentti.

Hyundai i30 Fastback avaa uuden autoluokan

Uuden Hyundai i30 Fastbackin kattolinja laskee loivasti kohti perää ja konepelti on pitkä.

Sisarmalliin i30 Hatchbackiin verrattuna katto on 25 mm matalammalla ja 4 455 mm:n mittaisena i30 Fastback sijoittuu pituudeltaan aivan i30 Hatchbackin ja i30 Wagonin puoleen väliin. 

Uuden i30 Fastbackin silhuetin viimeistelee kookas takaspoileri, joka on integroitu takaluukkuun ja jatkuu takavaloihin saakka.

Katso myös tämä: Autotoday tutustui: Uusi Hyundai i30 on uuden aikakauden lähtö

Hyundai i30 Fastbackin koria on laskettu. Se pudottaa auton painopistettä, millä Hyundain mukaan on positiivinen vaikutus auton hallittavuuteen. Lisäksi jousituksen jäykkyyttä on lisätty 15 prosenttia.

Perusmoottorina i30 Fastbackissa on kolmesylinterinen ahdettu 88 kW (120 hv) -tehoinen 1,0 T-GDI, jonka bensiinivaihtoehtona on nelisylinterinen ahdettu 1,4 T-GDI, joka kehittää tehoa 103 kW (140 hv).

Lisäksi valittavana ovat uudistuneet 1,6-litraiset turbodieselit.

Hyundai i30 Fastbackin varustetasot ovat Comfort ja Style. Jo Comfort-mallista alkaen vakiovarustelistalla ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja älyavain.

Hyundai i30 Fastbackin hinnat alkavat 1,0 T-GDI Comfortin 23 790 eurosta ja eroa vastaavaan i30 Hatchbackiin on tuhat euroa.

Hyundai i30 N on aktiivisesta ajosta nauttivalle

Hyundai i30 N -mallin muotoilussa noudatettiin Hyundain mukaan ”muoto seuraa toimivuutta” -periaatetta, jonka mukaisesti aggressiivisilta näyttävät etu- ja takapuskurit ja kookas takaspoileri sovitettiin i30-mallisarjan linjoihin.

Tuulitunnelissa käytettiin Hyundain mukaan paljon aikaa siihen, että löydettiin oikea suhde autoa tiehen painavan voiman ja ilmanvastuksen välillä.

N-mallia on levitetty niin, että niiden sisään mahtuvat leveillä renkailla varustetut 18-tuumaiset vanteet.

Sydämenä Hyundai i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka kehittää tehoa vakiomallissa 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min.

Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 – 4 000 r/min käyntinopeusalueella.

Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Vaihtoehtona on vielä tehokkaampi i30 N Performance, jonka moottori kehittää samalla käyntinopeudella tehoa 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se on käytettävissä vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 700 r/min.

Kiihtyvyys on kaksi sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,2 s) ja hu

ippunopeus on sama 250 km/h.

Hyundai i30 N:ssä on kuusivaihteinen käsivaihteisto.

Tehokkaamman moottorin lisäksi Hyundai i30 N Performancessa ovat tätä automallia varten suunnitellut 19-tuumaiset Pirelli P-Zero -renkaat, punaiset jarrusatulat ja suuremmat jarrulevyt (18 tuumaa edessä ja 17 tuumaa takana). 

Katso tästä muita Hyundai-uutisia.

Elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin (E-LSD) ja säädettävä pakoputkiston venttiilijärjestelmä ovat muita Performance-paketin varusteita.

Molemmissa i30 N -malleissa on vakiovarusteena muun muassa mäkilähtöavustin, jonka avulla jokainen voi lähteä paikaltaan liikkeelle sähäkästi kuin ammattimainen kilpa-ajaja.

Jousituksessa ohjataan sähköisesti vaimennustehoa ja sen toimintaa voi säätää sen mukaan, ollaanko arkipäivänä matkalla töihin vai viikonloppuna ratapäivillä harjoittelemassa nopeaa ajoa.

Valittavana on viisi erilaista ajotilaa, joita säädetään ohjauspyörän N-painikkeen lisäksi kojelaudan kosketusnäytöstä.

Hyundai i30 N maksaa 34 990 euroa ja i30 N Performance 39 990 euroa.

";} var td_theme_css=jQuery('link#td-theme-css');if(td_theme_css.length){td_theme_css.after(splited_css);}}});}})();