Hyundai Ioniq -perhe uudistuu — ensimmäiseksi tulee uusi sähköversio

Hyundai Ionic electric. Kuva: CvB.

Hyundai Ioniq -mallisto ensiesiteltiin Euroopassa vuonna 2016. Ioniq on maailman ensimmäinen auto, joka on suunniteltu alusta alkaen tarjoamaan kolme sähköistettyä voimalinjaa – hybridin, ladattavan hybridin ja täyssähköisen version.

Täyssähköisen Ioniq electricin kuljettajat voivat jatkossa nauttia 36 % suuremmasta akkukapasiteetista ja 311 kilometrin toimintamatkasta (WLTP-mittaustapa) uuden 38,3 kilowattitunnin akun ansiosta.

Sähkömoottorin teho on 136 hv ja vääntömomentti 295 Nm.

Uusi Ioniq electric on varustettu 7,2 kW:n laturilla ‒ edellisessä mallissa 6,6 kW ‒ ja Type 2 AC-latauksella. 100 kW:n tehoisella latausasemalla akku voidaan ladata 80 prosenttiin vain 54 minuutissa.

Kuva: CvB.

Edellisestä versiosta tuttuun tapaan uutta Ioniq hybridiä ja Ioniq plug-in-hybridiä liikuttaa taloudellisen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä, joka tarjoaa käyttöön 103,6 kW (141 hv) tehoa ja jopa 265 Nm:n vääntömomentin.

1,6 litran GDI- moottori tuottaa tehoa 105 hv vääntömomentin ollessa 147 Nm.

Ioniq hybridin kestomagneettimoottorin teho on 43,5 hv (32 kW) ja suurin vääntömomentti 170 Nm. Ioniq hybridin litium-ionipolymeeriakun kapasiteetti on 1,56 kWh ja se on sijoitettu takaistuinten alle.

Ioniq plug-in-hybridin sähkömoottorin teho on 60,5 hv (44,5 kW), suurin vääntömomentti 170 Nm ja litium-ionipolymeeriakun kapasiteetti 8,9 kWh.

Sähkömoottori mahdollistaa Ioniq hybridin toimivan puhtaasti sähköllä jopa 120 km/h:n ajonopeudessa. Ioniq plug-in-hybridillä ajaa puhtaasti sähköllä 52 km (WLTP-mittaustapa).

Kuva: CvB.

Kaksi puhelinta liitettynä samaan aikaan

Navigointijärjestelmään kuuluu uusi suuri 10,25 tuuman näyttö joka on jaettu kolmeen personoitavaan lohkoon.

Uudella Multi-Bluetooth-toiminnolla uuteen Ioniqiin voidaan liittää kaksi matkapuhelinta samanaikaisesti jolloin toinen voi toimia musiikin lähteenä ja toinen vastaanottaa handsfree puheluita.

Ioniq-mallisto tarjoaa myös Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet vakiovarusteena.

Ioniqissä on eCall-järjestelmän, joka soittaa automaattisesti hätäapua, jos auton turvatyynyt laukeavat tai taustapeilin yläpuolella olevaa painiketta painetaan.

Kuva: CvB.

Järjestelmä ilmoittaa paikalliselle hätäpalvelulle tarvittavat tiedot, joita ovat auton tiedot, onnettomuuden aika, ajosuunta, turvatyynyjen tila ja törmäysanturin tiedot.

Lisäksi Ioniq tarjoaa navigoinnin yhteydessä veloituksetta viideksi vuodeksi käyttöön Live-palvelut, jotka antavat ajantasaista tietoa säästä, liikenteestä, nopeusvalvontakameroista, pysäköintipaikoista, Hyundai-myynti- ja huoltopisteiden tiedot sekä tunnistaa lähistöllä olevat latausasemat ja kiinnostavat POI-haut.

Kuva: CvB.

Uutta sisällä ja ulkona

Myös Ioniq-perheen sisätilat saavat uutta ilmettä. Vakiovarusteena olevien mustien kangasverhoiltujen istuinten lisäksi on valittavissa nahkaverhoilu neljästä vaihtoehdosta: musta, kaksisävyinen harmaa, hybridiin ja plug-in-hybridiin saatavilla lisäksi Red Umber -punainen ja electric-malliin Electric Shadow.

Kojelaudan reunalista vaihtuu tummaan krominväriseen Dark Chrome Accent -sävyyn.

Lämmitys- ja ilmastointiohjauspaneeli on uudistettu. Se on saanut kiiltävän pinnan ja uudet intuitiivisesti käytettävät kosketuspainikkeet. Ioniq electricissä sekä hybrid ja plug-in Style varustetasossa vakiovarusteena oleva korkearesoluutioinen seitsemän tuuman digitaalinen mittaristo on päivittynyt eri ajotilojen tunnelmavalaistuksella. Style varustetasossa etumatkustajan puolen kojelautaan ja keskikonsoliin on sijoitettu sininen sisätilavalaistus.

Kuva: CvB.

Uudet Ioniq hybrid- ja plug-in-hybrid -mallit saavat keulalleen uudelleensuunnitellun verkkomaisen etusäleikön. Myös uuden Ioniq electricin etuosa on päivitetty uudella suljetulla etumaskilla.

Kaikissa Ioniq-perheen malleissa etupuskurin muotoilua on uusittu. Led-päiväajovalot sekä saatavilla olevat led-etu- ja takavalot on suunniteltu täysin uusiksi – ja tarjoavat paitsi esteettisiä parannuksia myös lisää turvallisuutta.

Ioniq plug-in ja electric -malleihin on tarjolla uudelleensuunnitellut 16 tuuman kevytmetallivanteet. Ioniq hybridiin puolestaan on saatavilla uusi vannedesign, Comfort varustetasossa 15 tuumaisena ja Style varustetasossa 17 tuumaisena.

Kuva: CvB.

Kattava turvallisuusvarustelu

Kaikki uudet Ioniq-mallit on varustettu kattavalla Hyundai SmartSense -teknologiapaketilla. Tämä turvallisuus- ja kuljettajan apujärjestelmä tarkkailee jatkuvasti auton ympäristöä.

Uuden Ioniq-perheen SmartSense-paketti sisältää vakiovarusteena automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksella ja nyt uutena myös polkupyöräilijöiden tunnistuksella, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmän, kaistallapitoavustimen ja kaukovaloautomatiikan.

Lisävarustepaketti pitää sisällään edistyneen kaistallapitoavustimen, joka pitää auton keskellä kaistaa, pysäköintitutkan eteen ja katvealueen varoitusjärjestelmän, joka varoittaa myös risteävästä liikenteestä peruutettaessa.

Navigointijärjestelmän yhteydessä varusteluun kuuluu nopeusrajoituksien tunnistusjärjestelmä, joka käyttää nopeusrajoitusten tunnistamiseksi etukameraa ja tietoja navigointijärjestelmästä ja näyttää nopeusrajoitukset ja ohituskiellot kuljettajalle reaaliajassa.

Kuva: CvB.

Ioniq electricin sekä hybrid että plug-in -mallien Style-varustetasoon vakiona kuuluva mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla ylläpitää valitun ajonopeuden ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan ajoneuvoon.

Jos liikenne pysähtyy, järjestelmä jarruttaa automaattisesti pysähdykseen asti.

Liikkeelle lähtö tapahtuu automaattisesti tai kolmen sekunnin pysähdyksen jälkeen vakionopeudensäädintä tai kaasupoljinta kerran painamalla, ja auto kiihdyttää valittuun nopeuteen.

Kuva: CvB.

Ennakoiva energianhallintajärjestelmä

Uudet Ioniq hybrid ja plug-in-mallit on varustettu Eco-Driving Assist -järjestelmällä (Eco DAS), joka parantaa polttoainetaloutta.

Järjestelmä analysoi navigointijärjestelmän tietoja ilmoittaakseen kuljettajalle, kun hidastaminen on välttämätöntä, esim. käännöksissä, risteyksissä ja moottoritien rampeissa.

Järjestelmä auttaa myös vähentämään jarruttamisen tarvetta. Järjestelmä voidaan aktivoida 40–160 km/h -nopeudessa Eco-ajotilassa.

Eco DAS on varustettu myös ennakoivalla energianhallintajärjestelmällä, joka huolehtii akun lataamisesta ja purkamisesta ylä- ja alamäissä akun käytön maksimoimiseksi.

Jos järjestelmä ennakoi akun varaustilan liian alhaiseksi ylämäessä, Ioniq hybrid ja plug-in lisäävät sisäisen polttomoottorin käyttöä akun lataamiseksi.

Kun alamäessä saavutetaan riittävä akun varaustila, järjestelmä minimoi polttoaineen kulutuksen. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmän generoima energia varastoituu akkuun ja auttaa pitämään akun varaustilan hyvänä.

Peruutuskameran näyttö voidaan pitää päällä ajon aikana. Kuva: CvB.

Lataava jarrutus

Uutuutena myös Ioniq hybrid ja plug-in-versioissa on Eco-ajotilassa käytettävissä regeneratiivinen jarrutus, jonka tasoa voi helposti säätää ohjauspyörän takana olevilla vaihtosiivekkeillä. Sport-ajotilassa vaihtosiivekkeet toimivat manuaalisina vaihteenvalitsimina.

Uuden Ioniq electricin regeneratiivinen jarrutustekniikka on toteutettu Kona electricistä tutulla tavalla, eli Ioniq electricin vauhtia voi rekuperaatiota hyötyjarrutusta käytettäessä säätää pelkällä kaasupolkimella. Uudessa Ioniq electricissä on Eco-, Comfort- ja Sport-ajotilojen lisäksi myös Eco+-ajotila, joka vähentää energiankulutusta ja näin akun varaustasoa voidaan säästää yllättäviin tilanteisiin.

Uudet Hyundai Ioniq hybrid ja ladattava plug-in-hybrid -mallit saapuvat Suomeen syksyllä 2019.

Täyssähköinen Ioniq electric esitellään syyskuussa 2019, ja sitä odotetaan Suomeen vuoden 2020 puolella.

Hybridimalliston hinnat alkavat 28 990 eurosta, plug-in-malliston 34 990 eurosta ja täyssähkömallin 39 390 eurosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here