24.9.2018 12.40
Historic-rallien kausi 2018 on enää yhtä kisaa vaille valmis. Viikonloppuna Elban saarella, Italian ja Korsikan välissä ajettiin sarjan seitsemäs osakisa, missä suomalaisedustuksesta vastasi vain pari Sverre Norrgård–Ari Koponen ikäkategoriassa 1.
Historicien EM-sarjassa kilpailijoiden loppupisteisiin lasketaan kuuden parhaan kisan tulos kahdeksasta.
Norrgårdilla oli Elban osakisassa mahdollisuus kasvattaa pistepottiaan, sillä mies oli osallistunut vasta neljään ralliin.
Pahimmilla vastustajilla, kategorian pistejohdossa ennen Elbaa olleella Antonio Parisilla sekä pistekakkosella Carlo Fioritolla pisteitä oli jo viidestä kisasta.
Parisin 81 pisteen etumatka olisi ollut Norrgårdille ehkä tavoittamattomissa, mutta Fioriton 65 pisteeseen oli eroa ennen Elbaa vain yhdeksän pistettä.
Alku näytti hyvältä
Norrgård lähti heti ensimmäisestä pätkästä täysillä haastamaan italialaista, Norrgårdin kanssa samanlaisella BMW 2002 TI:llä ajavaa Fioritoa.
Suomalaispari oli pätkällä kolmanneksi nopein ja Fiorito jäi jo lähes puolen minuutin päähän vajaan 13 kilometrin mittaisella erikoiskokeella. Kakkosella Fiorito jäi 6,3 sekuntia lisää, joten yötauolle tultaessa Fiorito oli Norrgårdin jälkeen neljäntenä, yli puoli minuuttia perässä.
Lauantain ensimmäisellä, mutta koko kisan kolmannella pätkällä Norrgård oli Parisin jälkeen toiseksi nopein, nyt ero Fioritoon kasvoi 20,6 sekunnilla.
Neljännellä pätkällä Norrgård jäi Parisin pohja-ajasta vain 5,9 sekuntia. Fiorito hävisi suomalaisparille 10 sekuntia lisää.
Tässä vaiheessa Parisi oli jo karannut muilta. Norrgård oli ennen viimeistä pätkää kategoriassaan kakkosena, noin minuutin Fioritoa nopeampana.
Viidenneltä, noin 22,5-kilometriseltä pätkältä Norrgård ei enää maaliin asti päässyt.
– Vaihdelaatikko petti. Nyt harmittaa, kun olin jo saanut hyvän eron tehtyä Fioritoon. Mutta tämä on motorsportia, ei voi mitään, raportoi Norrgård Elban saarelta.
Parisi Porsche 911 S:llä voitti Elbassa yli viidellä minuutilla ennen Fioritoa. Saksalainen Heiko Dlugos Escort TC:llä oli kolmas, eroa voittajaan ehti kertyä jo lähes 7,5 minuuttia.
Norrgård–Koponen EM-pronssissa kiinni
Kun enää päätöskisa lokakuun puolivälissä Unkarissa on enää jäljellä, Parisi johtaa 101 pisteellä. Hänellä on nyt pisteitä jo kuudesta kisasta, heikoin pistemäärä (11) tuli Rally Alpista, joten maksimissaan italialainen voinee kasvattaa pistesaldoon yhdeksällä pisteellä.
Sama tilanne on myös Fioritolla; pisteitä kuudesta kisasta, joista heikoin toi 12 pistettä.
Näyttäneekin siltä, että Parisi on jo tässä vaiheessa varmistanut mestaruutensa.
Norrgård sekä kartturi Koponen voivat teoriassa kasvattaa pistepottinsa 77 pisteeseen, mikä riittää molemmilla EM-pronssiin, vaikka kärkikaksikko ei Unkarin kisaan osallistuisikaan.
Neljäntenä olevilla Dlugosilla ja Suomen Pekka Anttalaisella on 26 pistettä, millä ei pysty enää uhkaamaan Norrgårdin kolmatta sijaa.
Tämän kategorian muut suomalaiset, pistetaulukon kympin sakissa olevat Jari Hyvärinen ja Elias Kivitila eivät Elballa ajaneet.