Ralli: Joni Mäkelä Historic-rallin selvään voittoon

Joni Mäkelä kiri johtoon jo heti alkumatkasta Historic Rally Trophy -sarjan neljännessä osakilpailussa Autoglym Rallissa.

Nokian ajoharjoittelurata toimi lauantaisen kilpailun keskuspaikkana, mutta erikoiskokeet ajettiin Sastamalan ympäristössä.

Historic-luokkien nopein kuljettaja oli ennakkosuosikiksikin mainittu Teiskon UA:ta edustava Joni Mäkelä.

Mäkelä voitti sarjan osakisan Savolinnassa tammikuussa, mutta sen jälkeen keskeytti kaksi seuraavaa.

Pahin vastustaja näytti ennakkoon olevan saman seuran edustaja ja Kangasalla asuva Tommi Järvinen, joka on koko kauden keikkunut kärkijoukoissa.

Mäkelä oli liikkeellä 1600-kuutioisella Escortilla Järvisen päästellessä Toyota Starletilla.

Kun ensimmäiset ajat erikoiskokeelta 1 nähtiin, latistui jännitys. Mäkelä oli odotetusti nopein, mutta Järvinen oli jäänyt lähes puoli minuuttia.

– Me saatiin edellä lähtenyt kiinni ja ajettiin sen perässä noin seitsemän kilsaa, manasi Järvinen maalissa.

– Kuusi pätkää oli tänään, ja kolmella jouduttiin ajamaan edellä menneiden perässä. Se harmittaa tosissaan, sillä olisi voinut tullut hyvä kisa Mäkelän kanssa. Homma kaatui nyt siihen, että ajettiin muut kiinni, eikä missään päässyt ohi. Ei ne nähneet varmaan, eivätkä osanneet katsella peilistä taaksepäin.

Viitosella tuli Järviselle ”takkiin” vielä yli puoli minuuttia. Vaikka mies ajoi pohjat vielä viimeiselle pätkälle, ero maalissa oli yli minuutin.

Mäkelä oli maalissa voittoonsa tietenkin tyytyväinen. Tulosten mukaan voitto oli suorastaan ylivoimainen, eivätkä Järvisen ongelmat suinkaan voittoa haalenna.

Järvisen kanssa samanlaisella Starletilla ajava Mikko Kortesuo oli tuloslistoilla kahden pätkän jälkeen vielä kolmantena, mutta ero Mäkelään oli kuitenkin jo 43,5 sekuntia.

Seuraavalla Kortesuo keskeytti tekniseen vikaan, jolloin kolmanneksi nousi Volvo 242:lla Nokian UA:n Onni Mustapuro.

 

Toivonen keskeytti nuottiarjan kärjestä

Nuottisarjassa Riihimäen ja edellisen kisan, Kaasujalka Rallin, voittanut Janne Toivonen aloitti Opel Kadett GTE:llä väkevästi.

Miehelle kirjattiin heti ykköseltä lähes minuutin pohjat ennen Peugeot 205 GTI:tä ajavaa Petri Fromholdtia.

Kakkosella Toivonen poistui tuloslistoilta ulosajon vuoksi ja kärkeen nousi järjestävän seuran, PR-Racingin Seppo Raittila Corollalla.

Urjalan Pasi Koskinen oli Escort 1600:lla kakkosena 11,6 sekunnin päässä.

Koskinen takoi kolmospätkästä lähtien kaikille lopuille pohjat, ja maalissa Raittilan oli toteaminen urjalalaisen nopeammakseen yli puolen minuutin erolla.

Pistejohdossa ennen Nokian kisaa ollut Antti Leponiemi keskeytti jo ykkösellä tekniseen vikaan, minkä vuoksi sijoitus muuttui kolmanneksi.

Pasi Koskinen nousi pistejohtoon, ja Teemu Koivisto on kolmen pisteen päässä toisena.

Tasanopeusluokassa tiukka taisto voitosta

Tasanopeusluokassa käytiin myös tiukkaa sekuntitaistoa. Kympin kärjessä keikkuneet vaihtelivat sijoituksiaan pätkä pätkältä, eikä ollut lainkaan selvää, kuka saapuu maaliin voittajana.

Sen verran tuli hajontaa, että Kari Kuosmanen ja kartturinsa Tomi Auersalmi onnistuivat venyttämään eron kakkoseksi sijoittuneeseen pariin Ari-Pekka Jääskeläinen-Risto Valkonen 21,40 sekuntiin.

Kolmanneksi sijoittunut pari Esa Suikkanen-Päivi Kauppala jäivät kakkossijasta vajaan kolme sekuntia.

Pistetaulukossa neljän osakisan jälkeen Eero ja Eetu Juutilainen Audilla sekä Ari-Pekka Jääskeläinen-Risto Valkonen Golfilla ovat tasapistein kärjessä.

Hallitseva mestaripari Mika Alakoskela-Aleksi Hirvilampi ovat Corsallaan kolmantena kolmen pisteen päässä.

Historic-sarjan pistetilanteet

Ikäkategoria 1:
1. Jari Ohrankämmen 44 pistettä
2. Martti Sarasto 40
3. Jari Valtaala sekä Kaj Forsberg 31 pistettä

Ikäkategoria 2:
1. Mikko Frilander 40 pistettä
2. Toni Sinkkonen 34
3. Janne Kanerva, Joni Mäkelä ja Jussi Lappalainen 22 pistettä

Ikäkategoria 3:
1. Tommi Järvinen 44 pistettä
2. Raimo Lindén 40
3. Markku Hakala 27 pistettä

Ikäkategoria 4:
1. Juha Selänne sekä Markku Laakso 42 pistettä
3. Esa Lindroos 40 pistettä.

Autoglym Rallin HRT-luokkavoittajat:
Lk 1: Jari Ohrankämmen HRCF Wartburg 353;
Lk 2: Jari Valtaala AlavUA Corolla;
Lk 3: Bertil Lindholm HRCF Cortina Lotus;
Lk 4: ei maaliin tulijoita;
Lk 5: Niko Allinen KiuUA Escort 1300 GT;
Lk 6: Joni Mäkelä TeisUA Escort 1600;
Lk 7: Tomi Tikanmäki LprRT Saab 96 V4;
Lk 8: Markku Hakala FoSUA Corolla;
Lk 9: Raimo Lindén Celica 1600;
Lk 11: Tommi Järvinen TeisUA Starlet;
Lk 13: Onni Mustapuro NokUA Volvo 242;
Lk 14: Seppo Laamanen SLUA Lada Samara;
Lk 15: Esa Lindroos AUK Jämsän Äijät;
Lk 16: Sami Tuominen SaarUA Opel Manta 2.0 E;

Nuottisarja:
Lk 19: Harri Välimäki TamUA Skoda Favorit;
Lk 20: Pasi Koskinen UUA Escort 1600;
Lk 21: Petri Söyring TerUA Kadett GTE;
Lk 22: Teemu Koivisto HeiUA Mercedes-Benz 280 CE

Tasanopeussarja:
1. Kari Kuosmanen-Tomi Auersalmi HRCF Rover 3500 S 121,30 pistettä;
2. Ari-Pekka Jääskeläinen-Risto Valkonen ALTI/LMM VW Golf 142,70;
3. Esa Suikkanen-Päivi Kauppala SiAK Porsche 911 SC 145,50;
4. Jarmo Vesala-Seppo Merinen HRCF Saab 96 V4 151,00;
5. Eero Juutilainen-Eetu Juutilainen RUA/AL-Hki Audi Coupe quattro 153,70

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän