Historian havinaa: Veturien rasvaajasta maailman korkeimman talon rakentajaksi

Ihmisen luontoon on aina kuulunut uteliaisuus. Se on vienyt kehitystä eteenpäin, milloin hitaammin milloin nopeammin. Viime mainittuun sykliin kuuluu Pohjois-Amerikan alueella lännen valloituksen aika, joka merkitsi myös yhä kasvavan liikkumisen lisääntymistä.

Tämä puolestaan merkitsi rautatieverkon valtavaa kasvua. Alalle hakeutui yritteliäitä yksilöitä.

Eräs oman yrityksen perustaneista oli saksalaishollantilaista syntyperää ollut Chrysler, Kanadan-amerikkalainen Henry (Hank). Sieltä polveutui myös sukunimen muunnos Greislerista amerikkalaisittain kirjoitettuun Chrysleriin.

Kilpailun kovuus pakotti koko perheen panostamaan voimansa isän, Henry Chryslerin yrityksen menestymiseksi. Ei saanut nuori Walterkaan kirmailla ikäistensä riennoissa. Isä pani hänet rasvaamaan ajamiensa veturien akseleita ja laakereita.

Walter P. Chryslerin syntymäkoti. Kuva Wikipedia, Ammodramus.

Walter P. Chryslerin oma tarina alkaa 1900-luvun vaihteesta, jolloin koneistajaksi ja junamekaanikoksi kouluttautunut nuori mies kiersi valtavaa länttä. Uudet haasteet panivat hänet vaihtamamaan useasti työpaikkaa.

Siitä oli hankaluuksien ohella myös myönteisiä seurauksia. Hänet opittiin tuntemaan osaavana mekaanikkona, mutta levoton luonne vei hänet palvelukseen työnantajalta toiselle.

Rautatieyhtiön päämekaanikko

Suuri edistysaskel oli se, kun hänet vuonna 1905 palkattiin Chicago Great Western Raiwayl-yhtiön päämekaanikoksi ja kaksi vuotta myöhemmin huolto-osaston johtoon. Tässä tehtävässä hänen alaisuuteensa kuului toista tuhatta työmiestä. Palkkakin kohosi hiljalleen, tässä tehtävässä 350 dollaria kuukaudessa.

Rautateiden kyljessä myös autoteollisuus otti ensimmäisiä askeleitaan. Lähes tuntematon nuori mies Henry Ford esitteli T-malliksi kutsumansa auton.

William C. Durant perusti General Motorsin, Locomobile voitti ensimmäisenä amerikkalaismerkkinä Vanderbild Cupin.

Samoihin aikoihin olivat autot alkaneet kiinnostaa Chrysleria. Jopa niin paljon, että hän vieraili Chigaco Auto Show’ssa.

Tutustumiskäynti oli hänelle kohtalokas – hän ihasteli näkemäänsä Locomobil-autoa kolme päivää.

Ihastuksen kääntöpuoli oli hienouden huikea hinta, hänen tuloihinsa 350 dollariin nähden, 5000 dollaria. Ihastumisen seurauksena oli tehtävä käynti pankinjohtajan luokse.

Puuttuvat 4300 dollaria heltisi ja nuorukainen saattoi kuljetuttaa ihastuksensa kotiin. Siellä hän, veturimiehen taidoin, ryhtyi purkamaan ja tutkimaan sen rakenteita. Taisi siinä vaimokin jäädä välillä unohduksiin.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Yleisesti ottaen esimiehen mielestä kaikki hommat ei menneet ihan putkeen. Vuonna 1909 riita Chicago Great Western Railwayn kanssa johti irtisanoutumiseen palveluksesta.

Uusi työnantaja oli American Locomotive Company. Palkka putosi 275 dollariin. Tämä merkitsi hänelle kuitenkin uusia mahdollisuuksia kohota uralla. ALCON veturi- ja vaunutehtaalla hänellä oli mahdollisuudet kohota johtajien pöytään, sekä ryhtyä toteuttamaan rationalisointisuunnitelmiaan.

Raiteilta kumipyörille

Chryslerin kyvyt oli havaittu laajemmalti. Walter oli jo ennättänyt saada mainetta sinnikkyydestään. Sen seurauksena hänelle tarjottiin töitä autoalan yrityksessä, General Motorsin Buickin tehtaanjohtajana.

Autoalan kilpailun kiristyessä yritys oli luisunut lähes suoritustilaan. Siksi tarvittiin uutta verestä voimaa. Edessä oli yrityksen saneeraus toimintakuntoon. Tämä tehtävä uskottiin innokkaalle nuorukaiselle, ja jälkeä alkoi syntyä. Tulokset olivat sitä luokkaa, että myöhemmin hänen todettiin olevan yhden Yhdysvaltojen rikkaimmista miehistä.

Seuraava kohde oli Willys-Overland Motor Company, jolle pankkiirit ennustelivat synkkää tulevaisuutta. Chrysler otti haasteen vastaan ja vaati miljoonan dollarin vuosipalkan kahden vuoden ajalta.

Heikkoon taloustilanteeseen oli luisunut myös kilpailija Maxwell. Taas tarvittiin chryslerilaista arviointikykyä.

Tilannetta helpotti se, että tehtaalla oli valmiina moderni konstruktio. Sen avulla hän sai asiat nopeasti kuntoon ja ryhtyi välittömästi propagoimaan uudistunutta mallistoa. Se tehtiin räväkällä tavalla sijoittamalla tehtaan julkisivulle kookkaat valomainokset tekstein: Good Maxwell.

Kireät suhteet omistajatahoon aiheuttivat sen, että hän hankki määräysvallan Maxwell Motor Companysta kovat tavoitteet mielessään. Ne olivat oman yrityksen perustaminen.

1920-luvun puolivälissä Chrysler totesi tehtaan suunnittelupuolen vahvistamisen tarpeen. Walter Chrysler oli kiinnittänyt katseensa kilpailijansa Studebakerin muotoilun tasoon. Sitä edusti kolmen suunnittelijan tiimi, johon kuului lahjakkaita insinöörejä, kuten Carl Zeder, Carl Breer sekä Oven Skelton. Tätä kolmen miehen kokoonpanoa alettiin kutsua tutun kirjan termillä The Three Musketeers.

Chrysler Building. Kuva: Wikipedia, Kjetil Ree.

Elämän muistomerkki

Walter P Chryslerin vauhti oli autotuotannossa ollut päätä huimaava. Hän oli saanut loistavan monipuolisen kokemuksen koko kilpailijakentästä. Mutta hän tähtäsi korkeammalle.

Vuonna 1921 hän luopui Maxwellista ja siirsi koko taitonsa, kokemuksensa sekä valtavan omaisuutensa omaa nimeään kantaneeseen Chrysler Corporation -yhtymään. Tämäkään ei vielä riittänyt.

Yhtiöön luotiin kaksi uutta mallistoa, Plymouth sekä DeSoto. Vuonna 1928 Chrysler halusi turvata tehtaidensa osien saatavuuden ja osti monipuolisen autojen osien valmistajan Dodge Brothersin.

Samana vuonna Walter P. Chrysler aloitti elämänsä muistomerkin, pilvenpiirtäjän rakentamisen. Projekti poikkesi perusteellisesti autojen rakentamisesta! Hanke vietiin eteenpäin ennen näkemättömän kunnianhimoisella vauhdilla, sillä se kesti vain kaksi vuotta.

Rakennus on huimat 319 m korkea ja siinä on 77 kerrosta. Historiatieto kertoo, että vastaavien aikaisempien rakentamisten kääntöpuoleksi oli osoittautunut lukuisat onnettomuudet, joita sattui yksi per kerros.

Tämän vuoksi Chryslerin kunnianhimoinen tavoite oli: ei yhtään onnettomuutta. Siihen hänen kerrotaan päässeen.

Teksti: Usko Sipilä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän