Historian havinaa: Tänään on 85 vuotta Škoda Superbin syntymästä

Skoda Superb 640 1935 ja Superb 3000 OHV 1939. Kuva: Skoda.

Tarkalleen 85 vuotta sitten 22. lokakuuta 1934 Škoda paljasti Superb-mallinimen. Škoda valitsi tämän latinaan pohjautuvan nimen korostaakseen ylellisten sedan-malliensa laatua ja mukavuutta. Tätä ennen käytössä oli mallinimi Š 640.

Superbin ensimmäisen sukupolven valmistus jatkui vuoteen 1949 saakka. Vuonna 2001 Škoda uudisti perinteitään ja esitteli Škoda Superb -mallin ensimmäisen modernin sukupolven. Korimallit Superb ja Superb Combi ovat nyt ehtineet kolmannessa sukupolveen.

Autonvalmistajan Laurin & Klement ensimmäiset huippumallit valmistuivat Mladá Boleslavin tehtaalta yli 110 vuotta sitten. Vuoden 1907 Model FF:n myötä esiteltiin ensimmäinen Keski-Euroopassa valmistettu kahdeksansylinterinen rivimoottori.

Sitä seurasivat muut mallit, joissa käytettiin erityisen tasaisesti käyviä kuusisylinterisiä Knight-luistiventtiilimoottoreita, sekä kahdeksansylinterisellä moottorilla varustettu ylellinen Škoda 860 -malli, jota valmistettiin vuosina 1929–1933.

Sen jälkeen valtikka siirtyi uuden sukupolven Škoda 640 -mallille. Tässä mallissa oli innovatiivinen keskusputkirunko ja erillistuenta, ja samalla se oli nykyisiä Škoda-huippumalleja edelleen kuvaavan Superb-nimen ensimmäinen kantaja.

Skoda Superb 4000 Typ 919 1940. Kuva: Clas von Bell.

Ylväs ja suurenmoinen

Englanninkielinen nimi Superb pohjautuu latinan kielen sanaan ”superbus”, joka tarkoittaa ylvästä ja suurenmoista. Škoda esitteli Superb-mallinimen 22. lokakuuta 1934 korostaakseen uuden Š 640 -mallin ainutlaatuisuutta.

Ensimmäinen malli oli 5,5 metriä pitkä, 1,70 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea sedan, joka esiteltiin Škoda Groupin silloiselle pääjohtajalle Karel Loevensteinille tammikuussa 1935. Hänen vaimonsa Pavla valitsi auton ulkoväriksi punaisen.

Škoda Superb -mallin sarjatuotanto alkoi maaliskuussa 1935. Huippumallissa oli kuusisylinterinen 2,5-litrainen moottori, jonka teho oli 40,5 kW (55 hv). Suuren kysynnän seurauksena toimitusajat pitenivät: asiakkaat joutuivat odottamaan Superbin Sedan-mallia neljä viikkoa ja Cabriolet-mallia kahdeksan viikkoa.

Vakiovarustuksen lisäksi tarjolla oli lisämaksua vastaan autoradio, jossa oli kuusi elektroniputkea, sekä ruusupuuhyllyt etuistuimien taakse.

Škoda esitteli lähes joka vuosi lisää erilaisia innovaatioita, uusia tehokkaampia moottoreita ja entistä laajempia varustevalikoimia. Valmistettuaan noin 600 luistiventtiilitekniikkaan perustuvaa autoa Škoda esitteli vuonna 1938 Superb-mallin, jonka konepellin alla hyrräsi 59 kW:n (80 hv) tehoinen kuusisylinterinen työntötanko-rivimoottori iskutilavuudeltaan 3 137 cm3.

Hieman ennen kuin tuotanto jouduttiin keskeyttämään sodan vuoksi vuonna 1940, ehdittiin valmistaa pieni määrä V8-moottorilla varustettuja Superb 4000 -malleja.

Vuonna 1946 Škoda jatkoi uudistetun, kuusisylinterisellä moottorilla varustetun mallin valmistusta. Valmistus lopetettiin poliittisista syistä vuonna 1949, kun yksityisasiakkaille oli ehditty valmistaa jo yli 1 000 autoa. Mallimerkintöjä Š 952 ja Š 956 kantavia sotilaskäyttöön tarkoitettuja ajoneuvoja valmistettiin 1 660 kappaletta.

Skoda Superb 2001. Kuva: Skoda.

Vuonna 2001 alkoi uusi aikakausi

Vuonna 2001 Škoda Superb teki comebackin: malliston ensimmäinen nykyaikainen sukupolvi laajensi Škodan tuotevalikoimaa keskikokoluokan sedanilla. Valmistettuaan 136 068 autoa Škoda aloitti toisen sukupolven tuotannon vuonna 2008. Vuotta myöhemmin Škoda lanseerasi Superb Combi -mallin. Vuoteen 2015 mennessä Škodan Kvasinyn tehtaan tuotantolinjalta oli rullannut 404 756 sedan-mallia ja 217 734 Combi-mallia.

Noin 54 prosenttia kaikista Superb-malleista toimitetaan eurooppalaisille asiakkaille. Škodan huippumallisto on kuitenkin myös erittäin suosittu Kiinassa: vuonna 2018 asiakkaille toimitetuista 137 500 autosta 43 700 luovutettiin Kiinassa eli lähes joka kolmas Superb-auto myytiin Škodan suurimmalla yksittäisellä markkina-alueella.

Saksa oli Superb-malliston toiseksi suurin markkina-alue 19 200 luovutetulla autolla. Vuoden 2001 ja kuluvan vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen välisenä aikana Škodan tuotantolinjoilta on lähtenyt maailmalle kaikkiaan noin 1 280 600 nykyaikaista Superb-mallia edustaen kolmea eri sukupolvea.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here