Historian havinaa: Tällaisella Skodan roadster-mallilla osallistuttiin 1936 Monte Carlo -ralliin

lähtivät 85 vuotta sitten Mladá Boleslavista osallistumaan kuuluisaan Monte Carlon ralliin autonaan Škoda Popular Sport.

Monte Carlon ralli on yhtä kuuluisa kuin vaativakin. Ensimmäisen kerran se ajettiin 1911, ja tavoitteena oli saada matkailijat kiinnostumaan Monacon ruhtinaskunnasta myös kylmänä talviaikana.

Zdeněk Pohl ja Jaroslav Hausman osallistuivat viidenteentoista Monteen, joka kisattiin 25.1. ‒ 2.2.1936.

Koska rallireitin pituus ja vaikeudet sekä valittu starttikaupunki myös vaikuttivat Monte Carlossa menestymiseen, Pohl ja Hausman lähtivät matkaan Ateenasta, josta reitti kulki Rivieran kautta Monacoon. Muut mahdolliset starttikaupungit olivat Bukarest, Palermo, Stavanger ja Tallinna.

Yhteensä 3852 kilometrin matka taitettiin Ateenasta Thessalonikin, Belgradin, Budapestin, Wienin, Strasbourgin ja Avignonin kautta Monacoon ja kesti neljä päivää.

Kuva: Skoda.

Pohl muisteli myöhemmin: ”Matkalla näin outoja asioita. Yhdessä paikkaa hevonen pakiitti lujaa meitä kohti; toisessa paikassa jouduin väistämään elefanttia. Tiet olivat tietenkin aika tyhjiä, ja me näimme hallusinaatioita valvottuamme neljä yötä peräkkäin. Moottorin hyrinä unetti meitä, ja sitten oli vielä se sumukin”.

Monte Carlon ralliin 1936 lähteneestä 105 tiimistä vain 72 selviytyi maaliin. Škoda Popular Sport ajoi maaliin ilman virhepisteitä, ja se myös läpäisi teknisen tarkastuksen ja selvisi hyvin taitoajo-osuudesta. Siten Pohl ja Hausman sijoittuivat toiseksi alle 1500-kuutioisten luokassa.

Huippunopeus 110 km/h

Škoda Popular Sportin runko oli kevyemmän Popular-mallisarjan rungosta modifioitu, mutta moottoriksi valittiin Rapid-mallin tehokkaampi moottori.

Nelisylinterisen moottorin 1386 cm3:n iskutilavuudesta saatiin tehoa 34 hevosvoimaa, ja tällä teholla auton huippunopeus oli noin 110 km/h. Uudet hydrauliset ATE-jarrut olivat aiempia jarrujärjestelmiä tehokkaammat.

Kuva: Skoda.

Kahden polttoainesäiliön yhteismäärällä 170 litraa päästiin 1500 kilometrin toimintamatkaan; polttoaineen kulutus oli 11,3 litraa sadalla kilometrillä.

Auton omapaino oli 790 kiloa, josta avoautokorin osuus oli vain 250 kg. Täyteen kuormattu Popular painoi noin 960 kg, mihin tuli lisäksi 170 kiloa kuljettajasta ja etumatkustajasta.

Talviolosuhteissa ajaessaan Pohl ja Hausman nauttivat ilmalämmityslaitteesta, telineeseen laitetusta termospullosta ja osittain lämmityksellisestä tuulilasista. Alas kääntyvä etumatkustajan istuimen selkänoja oli kartanlukijalle kätevä, koska sen ansiosta lepääminenkin ajon aikana oli mahdollista.

Menestys hyödynnettiin

Mladá Boleslavissa hyödynnettiin Monte Carlossa saavutettu menestys ja tilaisuus laajentaa automallistoa ylellisemmillä urheilumalleilla.

Ensimmäinen roadstermallinen Škoda Popular Monte Carlo luovutettiin heinäkuussa 1936 ja heti perään ensimmäinen coupé elokuussa 1936.

Kuva: Skoda.

Kansainvälinen ensiesittely oli Pariisin autonäyttelyssä 1. lokakuuta 1936. Vuoteen 1939 mennessä Škoda ehti valmistaa noin 70 roadsteria ja coupéa. Asiakkaiden joukossa oli jopa Jugoslavian 14-vuotias kuningas Pietari II Karađorđević.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Yksi näistä autoista on ollut Škoda-museon kokoelmissa vuodesta 1968. Kyseinen musta Popular Monte Carlo coupé vuodelta 1937 on yksi vain kahdestatoista säilyneestä yksilöstä. Se entisöitiin pikkutarkasti 2000-luvun alussa, minkä jälkeen se on ollut usean klassikkoautotapahtuman vetonaula sekä kotimaassaan että ulkomailla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!