Historian havinaa: Škoda Hispano-Suiza presidentti Tomáš Garrigue Masarykin autona

Mladá Boleslavista kotoisin oleva automerkki on aina liittynyt läheisesti tšekkien valtiovaltaan.

Tomáš Garrigue Masaryk, Tšekkoslovakian perustajia ja ensimmäinen presidentti, palasi maanpaosta Laurin & Klementin M-mallilla.

95 vuotta sitten toukokuun 10. päivänä 1926 täytettiin hänen uuden virka-autonsa toimituslomake: auto oli ylellinen limusiini Škoda Hispano-Suiza.

Presidentti käytti tätä vaikuttavan näköistä, kuusisylinterisellä 6,6-litraisella moottorilla varustettua autoa lähes kymmenen vuotta – pitempään kuin ainuttakaan muuta autoaan.

Määrin Hodonínissa köyhiin oloihin syntynyt Tomáš Garrigue Masaryk (1850–1937) opiskeli Wienissä ja valittiin 32-vuotiaana Prahan yliopiston filosofian professoriksi.

Presidentti Masarykille toimitettu Škoda Hispano-Suiza oli ensimmäinen vuosina 1926‒1929 Škoda-konsernin Pilsenin tehtaalla espanjalais-ranskalaisen Hispano-Suizan lisenssillä valmistetusta 100 auton sarjasta. Kuva: Skoda.

Masaryk tunnettiin itsenäisyysmielisenä monarkian vastustajana, joka ensimmäisen maailmansodan ajaksi joutui maanpakoon. Sodan jälkeen hän lukeutui itsenäisen Tšekkoslovakian perustajiin, ja hänet valittiin tasavallan ensimmäiseksi presidentiksi.

Juhlakulkueessa Prahassa 21. joulukuuta 1918 häntä kuljetti kukilla koristeltu Laurin & Klement M -avoauto. Sen valmistaneen autotehtaan perustaneet Václav Laurin ja Václav Klement tapasivat presidentin tämän vieraillessa tehtaalla 3. toukokuuta 1919.

Škoda Hispano-Suiza 10 vuotta Tomáš Garrigue Masarykin käytössä

Presidentti Masaryk luotti autovalinnoissaan kotimaiseen merkkiin. Pisimpään (1926–1936) hänellä oli käytössä Škoda Hispano-Suiza valmistenumeroltaan 388.

Auton korin valmisti todennäköisesti yritys nimeltä Brožík ranskalaisen koritehtaan Carosserie Kellner Frères lisenssillä ja tuohon aikaan yleisen tavan mukaan tarkasti tilaajan toiveiden mukaisesti.

Eedustuslimusiinissa kuljettajan ja takamatkustajien tilat erotti lasinen väliseinä. Kuva: Skoda.

Kuljettajan ja takamatkustajien tilat erotti lasinen väliseinä. Sadasta valmistetusta Škoda Hispano-Suizasta jokunen on säilynyt tähän päivään saakka, mutta tämän ensimmäisen ja kuuluisimman kohtalo jää hämärän peittoon.

Teknisesti Škoda Hispano-Suiza oli hieno: rumpujarrujen jarrutehostus oli progressiivinen auton liike-energiaa hyödyntävä, nokka-akseli sylinterinkannen yläpuolinen ja kevytvalusta koneistettu 45 kilon painoinen kampiakseli seitsemästä kohdasta laakeroitu.

Joulukuun 21. päivänä 1918 presidentti teki ensimmäisen automatkansa kotimaansa kamaralla Laurin & Klement M -autolla. Kuva: Skoda.

Materiaaleissa ja viimeistelyssä ei tingitty. Kauniskäyntinen kuusisylinterinen 6,6-litrainen rivimoottori kehitti tehoa 100 hevosvoimaa ja hetkellisesti peräti 135 hv (74/99 kW) kierrosluvulla 1600 tai 3000/min, jolla 5,5-metrinen ja 2,7 tonnin painoinen limusiini saavutti 130 km/h huippunopeuden.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Polttoaineen kulutukseksi kerrottiin tuohon aikaan kohtuulliset 20–25 litraa sadalla kilometrillä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!