Moottorin vertailutestissä 12-vuotias Volkswagen Golf kohtasi uuden vastaavan mallin

Moottori vertasi käytettyä Volkswagen Golf -dieseliä uuteen vastaavaan kevythybridimalliin. Testi osoitti, että vaikka autotekniikka on mennyt viimeisen vuosikymmenen aikana nopeasti eteenpäin, kaikilla osa-alueilla kehitys ei ole ollut oikean suuntaista.

Moottorin keskiviikkona 26.5. ilmestyvässä numerossa 6/2021 julkaistava parivertailu asettaa vastakkain 4 000 euron hintaisen käytetyn auton ja uuden, 30 000 euron arvoisen vastaavan mallin.

Erityisen mielenkiintoisen testistä tekee se, että vanhalle autolle tehtiin ensi kertaa samat kokeet, jotka ovat tuttuja uusien autojen vertailuista.

– Vanha on vanha, eihän sitä voi uuteen verrata. Vai voiko sittenkin? Suomalaiset ajavat keskimäärin yli 12-vuotialla autoilla, joten päätimme selvittää millaiset uuden auton ominaisuudet ovat tyypilliseen käytettyyn verrattuna, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Vuosimalli 2009. Kuva: Moottori-lehti.

Vertailussa vanhaa mallia edusti Moottorin Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI DSG vuosimallia 2009. Kuluneen kevään aikana autoyksilö on osoittautunut ominaisuuksiltaan erittäin hyväksi jopa aivan uusiin koeajoautoihin verrattuna.

– Se puolestaan herätti joukon kysymyksiä. Niistä tärkein oli se, että jos vanha auto kelpaa kokeneille testaajille uuden auton sijaan, onko kehityksen suunta ollut kaikilla osa-alueilla oikea, vertailusta vastannut Moottorin toimittaja Eetu Kokkonen pohtii.

Vanhan Golfin käyttöönottohetkellä dieselit olivat verotussyistä hyvin suosittuja, mutta nykyään valtavirtaa edustavat bensiinimoottorit ja erilaiset hybridit. Niinpä uudeksi vertailuautoksi valittiin Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI MHEV DSG -kevythybridi.

– Sen kolmisylinterinen bensiinimoottori on osoittautunut erittäin taloudelliseksi, joten oli hyvin mielenkiintoista verrata sitä pihin ja vääntävän voimanlähteen maineessa olevaan dieseliin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo.

Vuosimalli 2021. Kuva: Moottori-lehti.

Voimalinjat tuottivatkin yhden testin monista kohokohdista, sillä bensiinikevythybridi peittosi vanhan dieselin niin kiihtyvyydessä kuin polttonesteen kulutuksessakin. Myös varustelussa, etenkin turvavarustepuolella, oli selvä ero uuden hyväksi.

– Vanhasta Golfista voi sanoa lyhyesti, että se on täysin sokea muuttuville liikennetilanteille, kun taas uusi tutkailee ympäristöään, varoittaa kuljettajaansa ja tarpeen mukaan tekee automaattisen hätäjarrutuksen, Saarinen muistuttaa.

Sen sijaan auton arkikäytössä kehitys on testiryhmän mukaan ollut jopa takaperoista. Uuden Golfin digitaalinen kojelauta häviää selkeydessä ja toiminnallisuudessa selvästi vanhalle mallille, ja myös ajettavuus on edennyt tunnottomampaan suuntaan.

– Yksi vertailun suurimmista yllätyksistä oli käytetyn Golfin hyvä suoritus ääritilannekäyttäytymistä testaavassa väistökokeessa. Vaikka vanhan mallin ajonvakautusjärjestelmä toimii uutta kulmikkaammin, muilta osin auto on uutta Golfia helpompi ajettava, Kokkonen paljastaa.

Vertailussa ei valittu varsinaista voittajaa, koska mukana olleiden autojen hankintaa suunnittelevat täysin eri ostajaryhmät. Uuden auton ostajat haluavat vaivattomuutta ja huolettomuutta takuun kera, kun käytetyn auton ostajalle tärkeintä on auton luotettavuus sekä vastine rahalle.

– ­ Molemmille ostajaryhmille vertailumme välittää silti tärkeän viestin. Neljän tonnin budjetti voi kuulostaa uuden auton ostajan silmissä mitättömältä, mutta vertailumme osoitti, että silläkin summalla saa kelpo auton, jolla voi ajaa mukavasti ja suhteellisen turvallisestikin. Edellytyksenä kuitenkin on, että auton kunnosta pidetään sen käyttöiän ajan hyvää huolta, Parviainen muistuttaa.

Moottori 6/2021 ilmestyy 26.5. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän