Historian havinaa: On sitä osattu autoja huoltaa jo 100 vuotta sitten!

Kuva: Suomen Kuvalehti.

Henkilöautoja alkoi ilmaantua teillemme jo 1900-luvun alkupuolella. Niiden tekniikka oli varsin yksinkertaista.

Yleensä merkeillä oli tuolloin jo huoltokorjaamoja, mutta matka niihin saattoi olla kymmeniä kilometrejä.

Kun menopeli jostakin syystä rupesi piiputtamaan, tarvittiin ”nurmikkoasentajia”, jotka saivat useimmille tuntemattoman vempaimen kulkemaan. Auton tekniikkaa selvittävä ajajan ohjekirja oli kuitenkin tarpeen. Tärkeitä tietoja auton käyttäjälle, ettei vain sormi menis suuhun!

Autohuoltoa 1920-luvulla

Tällaista tilannetta kuvaa hauskasti pilapiirtäjä Suomen Kuvalehden sivulla (nro 31, 21.7.1928).

Monissa tapauksissa, kun tienpäälle jäätiin, tarvittiin tärkeimmät työkalut sisältävää kalupakkia ja niin yleismies ”Jantusetkin” pääsivät pälkähästä.

Pilapiirroksen mukaan tielle jäänyt saa tilanteeseen osuneelta herrasmieheltä pätevän neuvon hankkia ”Tuokkolan Automiehen käsikirjan”.

Kuvasarja ei paljasta kirjan tarkempaa sisältöä, mutta suositteluista päätellen se oli pätevä apu ongelmien sattuessa. Mahtoiko tämä olla sitä aikaa, kun todettiin, kyllä herrat tietää, ne on kirjoja lukeneet.

Automiehen kasikirja on myynnissä monessa antikvariaatissa. Kuva Antikvariaatti.net.

Tilanne nyt 2020-luvulla.

Miehisyyteen on perinteisesti kuulunut tekniikkaan perustuneiden laitteiden hallinta. Autot ovat olleet tyypillinen mielenkiinnon ja pätemisen kohde.

Konepelti pystyyn, työkalut käteen ja moni on pystynyt pikku viat hoitamaan. Käyttäjän käsikirja on kulunut käsissä.

Arvostusta on naisväen taholta tullut.

Mikä on tilanne tänä päivänä?

Uusi auto moninaisine teknisine laitteineen on ensimmäinen perehtymisen kohde. Varsinkin auton mukana tulleeseen tuhtiin käsikirjaan tutustumisen on pakko tehdä.

Miksi?

Kirja on yksityiskohtainen selvitys siitä, mihin laitteisiin ei saa koskea! Nykyisen auton tekniikka piiloutuu muovisten koteloiden sisään. Asiaa tuntemattomilta pääsy kielletty!

Toiseksi käsikirjassa on luettelo, josta selviää, mistä valmistaja vastaa ja ei vastaa.

Katso tästä muut Historian havinaa -jutut.

Pahimmassa tapauksessa auton omistaja saattaa joutua itse maksumieheksi, esimerkiksi, jos erehtyy käynnistämään kaapeleilla naapurin autoa.

Teksti: Usko Sipilä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Ei se ole huoltamista enää siinä vaiheessa, kun on jo jääty tien varteen. Se on korjaamista.

    Huoltaminen on ennaltaehkäisevää, esim. hihnojen, öljyjen ja suodatinten vaihto.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here