Historian havinaa: Nelivetoisia Volkswagen Passatteja jo 35 vuotta

Volkswagen esitteli ensimmäisen nelivetoisen Passat-mallin 35 vuotta sitten. Siitä lähtien nelivetomallit ovat olleet keskikokoisen mallisarjan kulmakiviä.

1983 – kaikki alkoi Passat Variant Tetra -konseptiautosta

Vuonna 1983 konseptiautona esitelty Passat Variant Tetra sai aikaan kohun ja vuotta myöhemmin se esiteltiin mallinimellä Passat Variant syncro.

Toisen sukupolven Passat (B2) oli Volkswagen-malliston ensimmäinen henkilöauto, jossa oli neliveto – ja se tuli jäädäkseen.

Jo ensimmäinen malli antoi viitteitä tulevasta. Se oli urheilullinen GT-malli, jossa oli mahtipontinen 2,0-litrainen viisisylinterinen moottori ja huipputeknologiaa, joka toi pitoa ja turvallisuushyötyjä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Pitkittäissuuntaisesti asennettu moottori tuotti tehoa 85 kW (115 hv) tasauspyörästön kautta 50:50 suhteessa neljälle jatkuvasti vetävälle pyörälle. Vaikeissa olosuhteissa sekä taka-akseli että keskitasauspyörästöt voitiin pidon parantamiseksi lukita manuaalisesti.

Uusi 4×4-malli oli suosittu heti alusta lähtien – erityisesti sellaisten kuljettajien keskuudessa, jotka halusivat ajaa turvallisesti talviolosuhteissa tai jotka tarvitsivat kätevää vetoautoa esimerkiksi hevoskuljetuskärrylle tai venetrailerille.

Pian valikoimaan lisättiin moottoriversiot 66 kW (90 hv) ja 88 kW (120 hv).

Passat Variant B3 1988. Kuva: Volkswagen

1988 – viskokytkin korvaa taka-akselin kiinteän voimanjaon

Syncro-neliveto otti uuden askeleen vuonna 1988 kolmannen Passat-sukupolven (B3) debyytin myötä. Siirtyminen poikittain asennettuihin moottoreihin mahdollisti Golf Mk2 -mallissa nähdyn viskokytkimen käytön.

Tämä merkitsi keskitasauspyörästön korvaamista silikoniöljyllä täytetyllä sylinterillä. Sen avulla voitiin hallita voimansiirtoa ilman kiinteää yhteyttä kardaaniakselin ja vaihdelaatikon välillä – akseleiden nopeuseron lisääntyessä öljyn viskositeetti lisääntyi ja voima siirtyi jäykistyneen öljyn välityksellä.

Järjestelmän etuja olivat yhteensopivuus lukkiutumattoman jarrujärjestelmän kanssa ja parempi polttoainetalous, koska taka-akselin veto kytkettiin päälle vain tarvittaessa.

Neliveto oli saatavana lisävarusteena 88 kW (115 hv) Passatiin ja se oli vakiona urheilullisessa, mekaanisella G-ahtimella eli kierukka-ahtimella ja 118 kW (160 hv) -moottorilla varustetuissa Passat GT G60 -mallissa.

Passat Variant TDI 1997. Kuva: Volkswagen

1996 – 4Motion Torsen-tasauspyörästöllä ottaa vallan

Viidennen Passat-sukupolven (B5) esittelyn jälkeen vuonna 1996 nelivetoversiot saivat 4Motion-nimen. Moottori oli asennettu jälleen pitkittäissuuntaisesti, mutta nyt voima etu- ja taka-akselien välillä jaettiin Torsen-tasauspyörästöllä. Jakosuhde oli normaalisti 50:50, mutta äärimmillään voima voitiin jakaa suhteessa 75:25 hitaammin pyörivän akselin eduksi.

Takatasauspyörästö voitiin lukita pidon parantamiseksi. Lukko kytkettiin manuaalisesti omasta kytkimestään ja vapautettiin automaattisesti nopeuden ylittäessä 25 kilometriä tunnissa.

4Motion-järjestelmä oli vakiona 142 kW (193 hv) 2,8 V6 Passatissa ja 202 kW (275 hv) kahdeksansylinterisessä moottorissa, jota on jo nyt haluttu uuden polven klassikkoauto. Neliveto oli tarjolla myös muutamissa dieselversioissa.

Volkswagen Passat Variant 4Motion 2005. Kuva: Volkswagen

2005 – täysin säädettävä monilevykytkin korvaa Torsenin

4Motion saavutti seuraavan kehitystasonsa Passat B6 -sukupolven myötä: siitä alkaen poikittain asennettuun moottoriin on liittynyt märkä monilevykytkin. Se toimii viskokytkimen tapaan, mutta elektronisen ohjauksen ansiosta se reagoi nopeasti ja pystyy välittämään suurempia vääntömomentteja.

Normaalisti moottorin voimasta 100 prosenttia siirretään eturenkaille, mutta esimerkiksi tilanteessa jossa eturenkaat ovat ilmassa, voimaa voidaan ohjata sekunnin murto-osassa jopa sataprosenttisesti takarenkaille.

Painopiste on kuitenkin parhaassa mahdollisessa ajoturvallisuudessa ja mahdollisimman pienessä polttoaineenkulutuksessa.

Volkswagen Passat Alltrack 2018. Kuva: Volkswagen

2018 – uusinta tekniikkaa: elektronisesti ohjattu 4Motion

Nykyisessä Passatissa on jatkuva 4Motion-nelivetojärjestelmä, jossa on viidennen sukupolven elektronisesti ohjattu monilevykytkin. Sen erikoisuus on, että voimaa jaetaan kaikille neljälle pyörälle jo ennen luiston alkamista, kuten esimerkiksi aina liikkeelle lähdettäessä. Pidon menettäminen voidaan tällä tavoin estää lähes kokonaan.

Normaalisti nelivetojärjestelmä välittää moottorin väännön etuakselille. Takapyörät tulevat mukaan sekunnin murto-osassa heti, kun niitä tarvitaan.

Etu- ja taka-akselien välissä lukituksesta vastaa lamellilevykytkin, poikittaisakseleilla käytetään elektronista tasauspyörästön lukitusta (neliveto-EDS). Jos rengas alkaa sutia, voimaa siirretään silmänräpäyksessä vastakkaisen puolen pyörälle, jarruttamalla sutivaa puolta.

Volkswagen Passat Alltrackin 4Motion-järjestelmä tarjoaa entistä parempaa suorituskykyä etu- ja taka-akselien XDS+-toiminnolla.

Nopeassa kaarteessa se jarruttaa sisempiä pyöriä ja optimoi auton käyttäytymistä tarkemmalla ohjaustuntumalla, parantaa entisestäänkin pitoa ja ketteryyttä, sekä mahdollistaa nopeammat kiihdytykset mutkista eteenpäin.

Teknisin termein ilmaistuna XDS+ on elektronisen tasauspyörästön lukituksen toiminnallinen laajennus nopeaan kaarreajoon.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän