Historian havinaa: Autonimi-Aapisen lyhyt oppimäärä

Suomen Kuvalehti 21 1928. Klikkaa kuvaa isommaksi.

Jo 20-luvulla myytiin maassamme kymmeniä erimerkkisiä autoja, joiden useimpien nimet viittasivat valmistajan nimeen.

Ulkomaiden kieliä osasivat vain oppineet herrat. Niinpä tavalliselle tallaajalle tarjoutui tilaisuus luoda vaikeista nimistä paremmin suuhun sopivia väännöksiä.

”Rakkaalla lapsella” on monta niemeä. Sellaisia olivat mm. hyrysysy, menolainen, automopiili, piili (Stadilaisilla bilika).

Kansan suussa nimet vääntyivät helpommin äännettäviin muotoihin ja saivat myös hauskoja ja kuvaavia ilmaisuja.

Tässä muutamia. Chevroletista tuli Hoppa, Chryslerista Kraisu, Citroenista Sitikka, Jaguarista Jakke, Dodgesta Tötsi, Moskvitshista Mosse, Opelista Ooppeli, Peugeotista Pösö, Renaultista Rellu, Volkswagen oli Pahnapuhallin ja Folkkari.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Toisinaan nimet saattoivat aiheuttaa sekaannuksia. Niistä johtuen apua pyydettiin Suomen Kuvalehdeltä, joka tuolloin oli maahantuojien suosima ilmoitusväline. Toimitus tarttui pyyntöön ja julkaisi perusteelliset ääntämisohjeet ilmeisesti lähes kaikista eri puolilla maalimaa valmistetuista sen ajan merkeistä.

Muutamista tunnetuist merkeistä opastetaan esimerkiksi näin:

Cadillac      -kädiläk

Chevrolet    -shevrolet

Dodge    – dötsh

Ford     -foord

Mercedes   -merseedes

Opel     -oopel

Peugeot    -peshoo

Renault     -renoo

Rolls Royce   -rolls rois

Kuvan tekstit pystyy lukemaan paremmin klikkaamalla kuvaa isommaksi. Mobiililaitteessa kuvaa suurennetaan vetämällä sormilla.

Voit myös katsoa sivun tästä.

Teksti: Usko Sipilä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here