Fiat 500 -perheeseen kevythybridi

Kuva: Fiat.

Fiat 500 on ensimmäinen luokkaansa kuuluva FCA-konsernin malli, joka ottaa käyttöön uuden kevythybriditeknologian.

Uusi Fiat 500 tarjoaa tehokkaan, kompaktin ja helpon hybridiautoilun edut. Auto on erityisesti suunniteltu kaupunkiajoon.

Fiat 500 hybridi on toteutettu kevythybriditeknologialla, joka yhdistää Fiatin uusimman FireFly 1,0 litran, 3-sylinterisen ja 70 hevosvoimaisen bensiinimoottorin BSG-käynnistysjärjestelmällä varustettuun sähkömoottoriin sekä litium-akkuun.

Katso tästä muita juttuja Fiatista.

Verrattuna normaaliin 1,2 litran 69 hevosvoimaiseen Fire-moottoriin, kevythybridiversio parantaa polttoainetehokkuutta ja CO2-päästöjä keskimäärin 20 % vähentämättä auton suorituskykyä.

Se takaa myös paremman ajomukavuuden BSG-käynnistysjärjestelmän ansiosta: polttomoottori on hiljaisempi ja vähentää moottorin värinää Stop & Start käynnistysten yhteydessä.

Sisätilojen istuinten verhoilu tukee FCA:n kestävän kehityksen filosofiaa. Fiat 500:n istuimet ovat autoteollisuuden ensimmäiset, joissa on käytetty kierrätysmuovista valmistettua Seaqual-lankaa.

Lanka valmistetaan muuttamalla merestä kerätty muovi polyeteenitereftalaatin hiutaleiksi.
Kudontavaiheessa hiutaleet sekoitetaan muihin luontoystävällisiin kuituihin ja värjätään vettä ja energiaa säästävillä väriaineilla. FCA-konserni tekee tiivistä yhteistyötä Seaqual Initiative -järjestön kanssa, joka on keskittynyt valtamerten puhdistamiseen.

Vuosi 2020 tulee olemaan tärkeä virstanpylväs Fiatin historiassa. Fiat 500:n uuden hybridin lanseerauksen myötä sähköistyminen alkaa toden teolla ja vahvistuu, kun lisäksi myös uuden Fiat 500 sähköauton valmistus alkaa tämän vuoden aikana Torinossa.

Suomessa uusi Fiat 500 kevythybridi lanseerataan maaliskuussa.

FCA:n uusi kevythybriditeknologia

FCA:n kevythybriditeknologia on rakennettu 3-sylinterisen ja 70 hevosvoimaisen 1,0 litran FireFly-bensiinimoottorin ympärille, jonka huippuvääntömomentti on 92 Nm.

Jokaisessa uuden moottorin sylinterissä on kaksi venttiiliä, jotka on varustettu muuttuvalla venttiilin ajoituksella ketjuvetoisesti. Moottorin kompakti palokammio ja pakokaasujen edistynyt EGR-ohjausjärjestelmä mahdollistavat korkean puristussuhteen (12:1), joka lisää moottori tehokkuutta.

Katso tästä muita juttuja kevythybrideistä.

Lisäksi yhteistyössä Teksidin kanssa kehitetty kampiakseli on valmistettu korkeapaineisesta alumiiniseoksesta, joka lyhentää moottorin Stop & Start -käynnistysaikoja ja mahdollistaa moottorin alhaisen 77 kilogramman painon.

Uusi BSG-käynnistysjärjestelmällä varustettu sähkömoottori asennetaan hihnavetoisesti suoraan moottoriin.

Kevythybridijärjestelmä kerää energiaa jarrutusten ja moottorijarrutusten aikana, tallentaa sen 11 Ah:n litium-akkuun ja käyttää sitä 3,6 kW:n huipputeholla, käynnistämään moottorin uudelleen Stop & Start -tilassa ja avustamaan moottoria kiihdytyksen aikana.

Uusi kevythybriditeknologia mahdollistaa myös polttomoottorin automaattisen sammuttamisen jopa alle 30 km/h:n nopeuksissa yksinkertaisesti siirtymällä vapaalle.

Vapaalla rullatessa litium-akkuun varastoitu energia huolehtii auton järjestelmien ylläpidosta ja varmistaa, että kuljettajalla on täysi ajoneuvon hallinta.

Uusi Fiat 500 kevythybridimalli on yhdistetty uuden sukupolven 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon.

Uusi vaihteisto parantaa Fiatin mukaan ohjattavuutta ja tehokkuutta ja lisäksi kuudennen vaihteen tehostettu välityssuhde parantaa taloudellista ajoa maantieajossa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here