Etanoliautoilijat: Euroopan ilmastopolitiikan pitää olla teknologianeutraalia!

Nyt käytävät Euroopan parlamentin vaalit ovat tulevan ilmastopolitiikan kannalta ratkaisevan tärkeät. Suuret linjaukset tehdään EU-tasolla ja ne ohjaavat sitovasti myös Suomessa tehtäviä päätöksiä. Yksi tulevan viisivuotiskauden tärkeimmistä kysymyksistä on se, miten tiukkoihin päästövähennystavoitteisiin käytännössä päästään, todetaan Etanoliautoilijat ry:n tiedotteessa.

Ilmastopolitiikan tulee aina olla teknologianeutraalia, jolloin se mahdollistaa kaikkien myös jo olemassa olevien, kustannustehokkaiden ja vaikuttavien päästövähennystoimien täyden hyödyntämisen. Sen jälkeen ihmiset ja yritykset ratkaisevat itse, mikä on heille toimivin ja tehokkain tapa. Huomioitava on, että tällä hetkellä ei ole käytettävissä riittävästi keinoja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen.

Teknologianeutraliteetista puhutaan kyllä, mutta valitettavasti se ei ole toteutunut ainakaan liikennepolitiikassa, ei Euroopan unionissa eikä Suomessa. Erityisen ongelmallinen on EU:n esittämä polttomoottoriautojen kielto.

”Ongelma ei ole polttomoottori, vaan niissä käytettävät fossiiliset polttoaineet. Sen sijaan, että kiellettäisiin toimivaa teknologiaa, voitaisiin polttomoottoreissa siirtyä tulevaisuudessa käyttämään hiilineutraaleja polttoaineita. Fossiilisille polttoaineille on kyllä vaihtoehtoja – kestävästi tuotettuja biopolttoaineita, kierrätetyn hiilen polttoaineita tai synteettisiä polttoaineita”, listaa Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund.

Kyse on päästövähennystoimien kustannustehokkuudesta ja sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Pelkästään yhteen keinoon nojaamalla liikenteen vihreä siirtymä on sekä hidas että kallis. Erilaiset vaihtoehdot täydentävät toisiaan ja mahdollistavat päästövähennykset kaikille autoilijoille, riippumatta tulotasosta ja auton käyttötarpeista.

”Näistä kysymyksistä pitäisi eurovaalien alla puhua paljon enemmän. Nyt valittavat mepit ovat osaltaan päättämässä aivan keskeisistä kysymyksistä, jotka vaikuttavat elämäämme ja elinkustannuksiimme vuosikymmeniksi eteenpäin. Teknologianeutraliteetti ei saa jäädä juhlapuheiden tasolle, vaan sen tulisi alkaa näkymään myös päätöksissä”, vetoaa Grönlund.

Lue myös

Innostuvatko suomalaiset nyt etanoliautoilusta?

Nyt se on mahdollista: Minkä tahansa bensa-auton saa muuttaa bioetanoliautoksi!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän