Kesäkuussa astui voimaan uuden ajoneuvolain mukainen Traficomin määräys, joka mahdollistaa ensimmäistä kertaa kaikkien, myös aivan uusien bensiiniautojen muuttamisen bioetanolikäyttöisiksi kevyellä menettelyllä.
K1 Katsastusasemalla Vuosaaressa esiteltiin uuden lataushybridiauton etanolimuutosta ja uuden määräyksen mukaista kevyttä muutoskatsastusta. Autona oli elokuussa tehtaalta saapunut ladattava Opel Astra -hybridi.
Tilaisuudessa etanolialan keskeiset toimijat kertoivat E85-polttoaineen ja etanolimuutosten mahdollisuuksista.
– Uusi määräys avaa aivan uusia mahdollisuuksia etanoliautoilulle Suomessa. Nyt myös autokaupat voivat myydä autojaan valmiiksi etanolipäivitettyinä, ja myös yritykset ja kunnat voivat muuntaa koko polttomoottoriautokantansa uusiutuvalle polttoaineelle edullisesti, kertoo Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund.
– Kun myös aivan uudet autot saa nyt muuttaa, tulee vaihtoehdoksi myös etanoli-sähköhybridi, joka on kokonaisuutena tarkastellen yksi ympäristölle kestävimmistä ratkaisuista. Autoon ei ole tarvetta rakentaa valtavaa ajoakkua, kun lyhyet työ- ja kauppareissut voi hoitaa sähköllä mutta pidempiä matkoja varten on käytössä uusiutuvalla polttoaineella käyvä polttomoottori, jatkaa Grönlund.
Noin 180 etanoliasemaa
– Huoltoasemien sinisistä pistooleista tankattava E85-korkeaseosetanoli vähentää autoilun päästöjä jopa 80%. E85 on valmistettu jätteistä ja tähteistä ja se on kehitetty pohjoisiin olosuhteisiin, kertoo St1:n markkinointipäällikkö Jyri Salin.
– Bioetanoli on uusiutuvana, kustannustehokkaana biopolttoaineena tärkeässä roolissa osana liikenteen päästövähennyskeinoja. Tämä tuote mahdollistaa ympäristöteon suurelle määrälle nykyisiä bensa-autoilijoita ilman suuria investointeja uuteen ajoneuvoon. Ympäristöteko on näin useampien ulottuvilla. Biopolttoaineiden jakeluasemien verkosto on jo nykyisellään kattava. ABC:n EKO E85-polttoainetta voi tankata yli 110 asemalla aina Rovaniemeltä Helsinkiin, kertoo ABC:n kehitysjohtaja Tiina Viksten.
St1:llä on noin 70 etanoliasemaa.
Jollei etanoliasemaa ole lähellä, niin mikään ei estä tankkaamasta tavallista bensiiniä. Muutossarjan anturi seuraa koko ajan, mitä polttoainetta tulee ja säätää moottorin toimimaan oikein.
Tällä hetkellä bioetanolituotantoa ei ole Suomessa ja etanoli tuodaan ulkomailta. Tilaisuudessa todettiin kuitenkin, että kotimainen tuotanto on alkamassa.
Noin 800 euron investointi
– Meidän eFlexFuel etanolimuutossarjaa on meillä kehitetty nyt kohta 12 vuotta ja siihen on laitettu yli 20 000 insinöörituntia – kaikki asiat on huomioitu. eFlexFuel teknologiaa viedään jo noin 30 maahan, ja varsinkin Kaliforniassa Yhdysvalloissa etanoli lisää nyt suosiotaan vauhdilla. On hienoa, että Suomikin siirtyi nyt moderniin aikaan, jossa autoilijat voivat rajoituksetta tehdä tämän edullisen, vain noin 500 euroa maksavan päivityksen autoonsa, sanoo StepOne Techin toimitusjohtaja Tuomo Isokivijärvi.
Itse sarjan lisäksi asennus maksaa noin 200 euroa ja muutoskatsaus 80 – 100 euroa.
– Suomessa etanolin kasvua on rajoittanut jäykkä sääntely ja liian pieni taloudellinen kannuste. Potentiaalia kuitenkin on – esimerkiksi Ranskassa tehtiin viime vuonna lähes 100 000 uutta etanolimuutosta. Tämä olisi täysin mahdollista saavuttaa myös Suomessa, jos vain poliittista tahtoa löytyy, vetoaa Grönlund.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Miksi innostuisi, kun konvertointi on kallis, öljynvaihtoja tarvitaan useammin, tankilla pitää käydä useammin, kova pakkanen voi tuoda käynnistysongelmia ja jotain säästöä voi tulla vasta kovilla kilometrimäärillä. Ajatuksena toki kaunis.
Etanolin ja bensiinin hinnan ero on justiin sen verran pieni että se ei anna mitään hyötyä siitä että sitä käyttää. Aivan menee plus miinus nolla. Jäähän siitä tietty hyvä mieli.
Terveisin entinen etanoliautoilija
Suorasuihkutusmoottoriin toteutettuna muunnos on tonnin luokkaa. Pelkkä etanolipitoisuuden tunnistin maksaa satasen.
Bioetanolia on tarkoitus Suomessa valmistaa sahanpurusta, mutta sitä ei ole saatu kannattavaksi. Haapavedelle on tulossa biojalostamo, jossa sahanpurusta olisi tarkoitus tuottaa etanolia ainakin E10 polttoaineeseen. Ulkomainen bioetanoli ei välttämättä ole kestävistä raaka-aineista valmistettu joten ei kelpaa E10/E5 polttoaineen valmistukseen.
Niin, eikös tässä nyt kuitenkin ole kyse siitä, että päästöt vähenis, jopa 80% verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin, eikä siitä, miten kannattavaa tämä taloudellisesti on. Todennäköisesti taloudellinen tappio tai voitto on niin pieni, ettei siihen kannata tuijottaa, vaan että ilmasto pelastetaan. Tosin liikenteellä se ei taida onnistua, vaikka kaikki alkais liikkumaan kävellen. Mut saahan sitä yrittää ja niin luulla.
Saman hintasta ku tavan bensiini ku kattoo mittareita ja jos Suomeen tulis laitos joka jätteistä tekee tätä niin täytyy ruveta myymään jätettä ei maksamaan niitten keräyksestä kahteen kertaan maksetaan on se silloin kallista
Polttoaineveron ainoa tarkoitus on tuottaa valtiolle tuloja. Ilmastonäkökohdilla ei asiassa ole mitään merkitystä. Jos olisi niin bioetanolipolttoainen verotuksessa se näkyisi. Mutta eipä näy vaikka vihreät olivat vast’ikään 4 vuotta avainpaikoilla hallituksessa. Ydinvoimaa jarruttivat vuosikymmenet, turpeen kielsivät maakaasun sallivat, E85 verotuksen pitivät entisellä korkealla tasollaan. Missä se ”vihreys” oikein näkyy? Onko se vain synonyymi tyhmyydelle?