Espoolaiset taksinkuljettajat Kurt Wennqvist ja Jukka Ojanen käynnistivät viime kesänä aamuvarhain kello 05 jälkeen Wennqvistin asiakkaan, kadonneen muistisairaan miehen etsintäoperaation, johon hälytettiin virkavaltakin mukaan.
Ojanen löysi noin 45 minuutin kuluttua muistisairaan iäkkään miehen Kehä III:n varrelta Espoosta harhailemasta ja poimi hänet kyytiin.
Kadonneen puoliso ja poliisi olivat kovin kiitollisia ja vaikuttuneita lähitaksilaisen parivaljakon toimesta.
Lähitaksi palkitsi Wennqvistin ja Ojasen erittäin esimerkillisestä, pyyteettömästä ja määrätietoisesta toiminnasta johtuen lahjakortein ja Kuukauden lähitaksilainen -tittelein.
Taksiala elämäntapa
– Olen lähtöjäni kirkkonummelainen, nykyään espoolainen taksiyrittäjä. Ennen taksialalle vuonna 1988 tuloa, työskentelin muun muassa myyntityön ja metalliteollisuuden parissa. Vuosien varrella olen harrastellut muun muassa pilkkimistä, potkupalloa ja keilailua. Taksiala on minulle elämäntapa, toteaa Wennqvist.
– Olen espoolainen taksinkuljettaja ja työskennellyt alalla vuodesta 2010. Ennen pirssinrattiin astumista tein muun muassa IT-lähituen töitä. Lapsia on kaksi ja kilpakeilailu koko sukumme intohimo. Veljieni lisäksi muun muassa 88-vuotias isäni keilailee yhä. Keilaradan lomassa viihdyn sienimetsässä ja kalassa. Auton ratissa olen viihtynyt nuoresta: kuljetin nuorena miehenä isoäitiäni ja hänen ystäviään eri asioissa pääkaupunkiseudulla, joten ehkäpä se oli jonkinlainen ennuste myöhemmin taksin rattiin päätymisestä, Ojanen sanoo.
Hyvä palvelu palkitsee
– Pidän ihmisten kanssa työskentelemisestä. Täytyy myös ymmärtää, että kyseessä on eräänlainen elämäntapa. Suoritepohjaiseen palkkaan pitää tottua, johon itse olen kasvanut muissa työtehtävissäni teinistä asti. Mielenkiinnolla asiakkaisiin, kovalla työllä ja hyvillä sosiaalisilla taidoilla pääsee pitkälle. Muistihäiriöisten asiakkaiden kanssa sosiaalinen pelisilmä, koulutus ja kokemus nousevat erityiseen arvoonsa. Siinä hommassa ei voi suhailla miten sattuu. Päinvastoin, se on tarkkaa ja hienovaraista toimintaa, Wennqvist sanoo.
– Hyvä palvelu palkitsee. Ammattitaito on kaiken A ja O. Positiivinen asenne palvelutyöhön on äärimmäisen tärkeää. Kun on itse hyvällä tuulella, tarttuu se asiakkaaseenkin. Oikeudenmukaisuus ja rehellisyys on myös olennaista ammatissa. Palvelen asiakkaita aina puku päällä, oli kyseessä kuka tahansa, Ojanen toteaa.
Sekä Wennqvist että Ojanen kertovat, että palkitsevin fiilis syntyy ratin takana silloin, kun palvelu ja kuljetustapahtuma onnistuvat, tunnelma autossa on hyvä ja asiakas on selvästi tyytyväinen saamaansa palveluun. Molempien mukaan työn tärkein palkinto on siinä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //