Lähitaksin edustajat eivät halua basaareja taksitolpille!

Lähtitaksi on lähettänyt mielipidekirjoituksen koskien villiä menoa taksiasemilla.

Viime aikoina on valtakunnan medioissa ja somessa keskusteltu – jälleen kerran – Suomen suurimpien ja näkyvimpien taksiasemien, eli Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Rautatientorin villeistä taksibasaareista.

Myös taksiyrittäjämme ja kuljettajamme ovat valittaneet samasta Helsingin suurten matkustajasatamien osalta, joissa ei myöskään ole kunnioitettu taksien jonopaikkoja eikä hyvän taksipalvelun pelisääntöjä.

Vaikka olemme vedonneet basaari-, huijaus- ja häiriökäyttäytymisen osalta niin ministeriöön, viranomaisiin kuin kyseisiä taksiasemia valvovaan yritykseen, on kuin tuuleen huutaisi. Ongelmat eivät tunnu kiinnostavan ja kenttävalvonta on osin silmänlumetta.

Asiakkaita ja itseään kunnioittavat taksivälitysyhtiöt toteuttavat toisinaan ko. asemilla omia toimijoitaan koskevia valvontaiskuja sekä jatkuvaluonteista asiakaspalautteisiin perustuvaa laadunvalvontaa.

Meillä laatua valvoo 15 laatumestaria, joita kutsuttiin ennen ”Lex Taxi-Berneriä” 1.7.2018 taksitarkastajiksi.

Valvomme kuitenkin vain omiamme – joiden enemmistön toiminta on hyvää – kuten yritysten omavalvontaan kuuluu. Vähintään satoja basaarikaupustelua ja häiriökäyttäytymistä edustavia taksitoimijoita ei valvo kuitenkaan juuri kukaan. Tai jos valvoo, on toiminnan tehokkuus kyseenalaista.

On sietämätöntä suomalaisen taksialan maineen, Suomen maakuvan ja kaikkien hyvää taksipalvelua ansaitsevien asiakkaiden osalta, että markkinoillemme on päästetty häiriköimään toimijoita, jotka saavat huudella asiakkaille, muille kuljettajille ja taluttaa hyvää luulevia asiakkaita miltei väkisin autoihinsa.

Vetoammekin jokaiseen taksitoimijaan ja alaa valvovaan tahoon Suomessa: Basaarikulttuuri, huutelu, kaupustelu ja asiakkaiden valinnanvapauden sivuuttaminen ei kuulu Suomeen. Eikä 99,9 % asiakkaista taksibasaareja Suomeen halua!

Luotettavaa ja ystävällistä taksipalvelua halaville muistuttaisimme: Asiakkaalla on 110 prosentin valinnan ja päätöksenteon vapaus sen suhteen, mihin taksiin nousee.

Älkää nousko huutelijoiden ja kaupustelijoiden kyytiin, jos ette halua. Suomessa ei tarvitse ottaa jonon ensimmäistä taksia, vaikka osa niin pyrkii erehdyttämään, koska olemme kohteliasta jonotuskansaa.

Voitte ottaa jonon viimeisen, keskimmäisen, ensimmäisen tai minkä tahansa auton, jos niin haluatte. Ei lähikaupan kauppiaskaan määrää sitä, minkä maidon asiakas ostaa tai lähiparturi päätä sitä, minkälaiset hiukset asiakkaalle leikataan.

Pasi Rokosa, vt. toimitusjohtaja, Lähitaksi
Sakari Lauriala, viestintäpäällikkö, Lähitaksi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

 

2 KOMMENTIT

  1. Olisi kohtuullista että joku toimivaltainen viranomainen seuraisi aseman seudun taksien palveluita kokonaisuudessaan. Mikäli todetaan huutelua ja asiakkaiden taluttelua taksiin, pitää asianomaiselta kuljettajalta perua taksilupa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here