Nämä vastuullisuusasiat vaikuttavat taksin valintaan

Turvallisuus, selkeä hinnoittelu ja lakien noudattaminen on keskiössä taksialan vastuullisuustutkimuksessa Uudellamaalla.

Turvallisuus teemana käsitetään melko laajasti. Taksilupien kunnossapidon ja toiminnan laillisuuden ohella toivotaan turvallista ajotapaa, kuljettajien koulutusta sekä kaluston huoltoa, mutta myös taksiyrityksen vastuuta kuljettajien hyvinvoinnista.

Laadunvalvonta sekä toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin nähdään myös turvallisuuden ja luotettavuuden kokemuksen edistäjinä.

Selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen. Rehellinen ja lainmukainen toiminta korostuvat.

Myös taksin tilaamisen ja käytön helppoutta sekä kuljettajien ammattitaitoa painotetaan avoimissa vastauksissa keskeisinä valintatekijöinä. Nuorille yrityksen kotimaisuus tai toiminnan lainmukaisuus on vähemmän merkittävää.

Ympäristövastuun osa-alueella korostuu etenkin vihreän teknologian käyttö sekä ajoneuvojen vähäpäästöisyys. Saavutettavuuden osalta asiakkaat painottavat kuljettajia, jotka on koulutettu erilaisuuden kohtaamiseen ja huomioimiseen.

Lähitaksin asiakkailla korostuu tutkimuksessa kotimaisuus, asiakaspalvelu ja erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten, kehitysvammaisten ja ikäihmisten huomiointi.

Vastuullisuus on 76 % vastaajista vähintään kohtalaisen tärkeää, mutta maksuhalukkuus on vielä vaisua

Maksuhalukkuus vastuullisuudesta on vielä vähäistä, vaikka asiakkaiden tietoisuus ja odotukset vastuullisemman liiketoiminnan puolesta kasvavat, ja 76 %:lle vastuullisuus on vähintään kohtalaisen tärkeää. 49 %:lle vastuullisuusasiat ovat kohtalaisen tärkeitä, mutta maksuhalukkuutta ei juuri ole.

Vastuullisuutta suuressa arvossa pitävät, maksuhalukkaat asiakkaat (27 %) painottavat kotimaisuutta ja kuljettajien työoloja. Vastuullisuudesta maksuhalukkaimpia vastaajia ovat taksin viikkokäyttäjät, 25-34-vuotiaat, miehet, kaupunkilaiset sekä johtotasolla työskentelevät. Hinnan pitää olla kuitenkin linjassa pääkilpailijoihin nähden vastuullisuutta suuressa arvossa pitävien joukossa.

Vastuullisuuden osa-alueet, jotka vaikuttavat eniten asiakkaan päätökseen taksipalvelua valittaessa:

  1. Hinnoittelun selkeys, luotettavuus ja läpinäkyvyys: 78 %
  2. Matkustajien turvallisuus: 72 %
  3. Lakien ja säädösten noudattaminen sekä laadunvalvonta: 53 %
  4. Taksiyrityksen kotimaisuus: 31 %
  5. Sujuvasti toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin: 31 %
  6. Kuljettajien ja muun henkilökunnan oikeudenmukaiset työolot: 30 %
  7. Vastuullinen teknologian käyttö ja tietoturvallisuus: 20 %
  8. Ympäristövastuu: 20 %
  9. Palveluiden saavutettavuus, esteettömyys ja erityisryhmien tarpeiden huomiointi: 20 %
  10. Kriisinhallinta ja hätätilanteisiin varautuneisuus (esimerkiksi toimintatavat
  11. onnettomuustilanteissa): 16 %
  12. Taksiyrityksen monimuotoisuus, syrjinnän vastustaminen ja osallistavuus työnantajana: 13 %
  13. Yhteisöllinen osallistuminen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus hyväntekeväisyyden kautta: 7 %
  14. Mikään näistä edellä mainituista tekijöistä ei vaikuta taksiyrityksen valintaani: 1 %
  15. En osaa sanoa: 1 %

Lähitaksi Oy teetätti tammi-helmikuun vaihteessa nSight Oy -tutkimusyhtiöllä kyselytutkimuksen taksiasiakkaiden vastuullisuusodotuksista Uudellamaalla. Kyselyn kohderyhmäksi rajattiin 18-55 vuotiaat Uudellamaalla asuvat, jotka ovat viimeisen 6 kk:n aikana käyttäneet taksia, ja jotka tuntevat vähintään jonkin yleisimmistä taksibrändeistä. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 501 henkilöä. 62 % 18-55 vuotiaista, Uudellamaalla asuvista, kuului kohderyhmärajaukseen. Tiedonkeruu toteutettiin 29.1.-5.2.2024.

Lue lisää tutkimuksesta 

Lue myös

Suomalaiset suosivat taksitilauksissa yhä enemmän kiinteähintaisia kyytejä

Taksityönantajat haluavat enemmän työsuojelutarkastuksia!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän