Drag Racing eli kiihdytysajo on maailman nopein moottoriurheilulaji. Lajin näyttävyyttä lisää burn out eli takarenkaiden lämmittäminen. Alilämpöiset renkaat sutivat moottorien tehojen ollessa satoja, jopa tuhansia hevosvoimia, joten oikea renkaan lämpötila on tärkeä. Burn outin jälkeen seuraa tarkka asettautuminen lähtöviivalle.
Drag Racingissä on paljon seikkoja, jotka eivät anna pienintäkään virhettä anteeksi. Täsmällisesti suoritetut lähtövalmistelut, moottorin tarkat lähtökierrokset, salamannopea reagointi lähtövaloihin, vaihteen vaihto oikealla kierrosalueella, sekä kilpurin hallinta kovassa vauhdissa ovat vain muutamia esimerkkejä.
Rautaisen keskittymiskyvyn ja lujat hermot omaava kuljettaja on yleensä vahvoilla. Laji ei siis ole pelkästään suoralla radalla ajamista.
Kiihdytysajossa on paljon teknistä tietoa ja taitoa jota ei rahallakaan voi hankkia, ainoastaan kantapään kautta kokemalla. Siksi yleensä kokemus on valttia.
Hurja loppunopeus
Ehdottomana suolana pidetään myös hurjia ja tasaisia kilpailulähtöjä sekä kovia loppunopeuksia. Esimerkiksi lajin kuninkuusryhmässä Top Fuelissa on Yhdysvalloissa ajettu reilusti yli 540 km/t loppunopeudella.
Vauhti on käsittämätön, kun huomioidaan matka, jolla se on kiihdytetty. Tuo kuuluisa ”nollasta sataan” taittuu käsittämättömään 0,50 sekuntiin ja noin 8 metrin matkalla! Ei ihme, että Drag Racing kerää jatkuvasti lisää ystäviä ympäri maailman.
Drag Race -rata eli Drag Strip on 1/4 mailia pitkä (402,33 metriä). Täysimittaisen radan kokonaispituus on kuitenkin noin 1,2 kilometriä jarrutusalueineen.
Koko perheelle ihmeteltävää
Itse kilpailu käsittää kaksi vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa kilpailijat lajittelevat toisiaan vastaan (qualification) ja parhaat jatkavat toiseen vaiheeseen eli pudotusajoon (eliminator). Pudotusajossa kilpailijat ajavat pareittain toisiaan vastaan ja huonompi putoaa jatkosta.
Yllättävää on se, että varikolla ei näe pelkästään tekniikkaan vihkiytyneitä moottoriurheilun ystäviä, vaan muun muassa kiihdytysajon aina avoin varikko houkuttelee myös laajempaa katsojakuntaa paikalle. Koko perheelle riittää varmasti paljon ihmeteltävää.
Drag Racingia hallinnoi Suomessa Finnish Hot Rod Association (FHRA), jonka kotisivuille pääsee tästä linkistä.
Kilpailukalenteri 2025
24.-25.5. PL-Power Spring Nationals, Motopark
31.5. FHRA No Prep Challenge, Pori
7.6. KATU & FHRA No Prep Challenge, Vesivehmaa
28.-29.6. SM, TBA
2.-3.8. SM, Kalajoki
9.8. FHRA No Prep Challenge, Kiikala
16.8. KATU & FHRA No Prep Challenge, Vesivehmaa
6.-7.9. SM, Motopark
Tekstin lähde ja lisätietoa: FHRA ja AKK
Lue muita juttuja kiihdytysajoista.