Autotoday 10 vuotta sitten: Liikenneministeri ei ole vielä valmis liputtamaan ruuhkamaksujen puolesta

Kymmenen vuotta sitten keskusteltiin jo ruuhkamaksuista. Asiaa on nyt jo yli kymmenen vuotta tutkittu ja pohdiskeltu erilaisissa toimikunnissa, mutta lopullista päätöstä ei vielä ole tehty suuntaan tai toiseen.

Liikenneministeri ei ole vielä valmis liputtamaan ruuhkamaksujen puolesta

Liikenneministeri Anu Vehviläisen mukaan on hyvä, että kuluneella hallituskaudella on selvitetty ruuhkamaksun käytön edellytyksiä pääkaupunkiseudulla. Vehviläinen ei kuitenkaan ole tehtyjen selvitysten perusteella valmis liputtamaan ruuhkamaksun käyttöönoton puolesta.

Ruuhkamaksujen käyttöönoton vaikutuksia selvittänyt työryhmä luovutti selvityksensä ministeri Vehviläiselle 1. helmikuuta.

– Ruuhkamaksun tavoitteita ovat liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen, yksityisautoilun vähentäminen ja joukkoliikenteen lisääminen, ilmasto- ja ympäristöperusteet sekä tulojen kerääminen käyttäjiltä. Tavoitteet ovat loogisia ja kannatettavia, Vehviläinen sanoo.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Vehviläisen mielestä tehdyt selvitykset jättävät kuitenkin periaatteellisia kysymyksiä avoimiksi.

– Ruuhkamaksua ei tule tarkastella erilliskysymyksenä, vaan laajemmin osana liikenteen taloudellisia ohjauskeinoja ja koko auto- ja ajoneuvoverojärjestelmää, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mukaan ruuhkamaksun toteuttaminen pääkaupunkiseudulla vaatisi mittavia panostuksia joukkoliikenteeseen.

– Jotta kansalaiset voisivat siirtyä ruuhkamaksun myötä oman auton käytöstä julkiseen liikenteeseen vaatii se, että joukkoliikenne toimii ja sitä on saatavilla riittävästi. Selvittämättä on, missä määrin pääkaupunkiseudun kunnat ja kaupungit ovat valmiita investoimaan joukkoliikenteen kehittämiseen ja mikä olisi valtion panos. Huoltani pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivuudesta on lisännyt se, ettei Helsingin ratapihan ahtaus mahdollista lähiliikenteen lisäämistä, Vehviläinen pohtii.

Vehviläinen näkee epävarmuustekijänä myös esitetyn satelliittipohjaisen maksujenkeräysjärjestelmän.

– Satelliittipohjaista järjestelmää ei ole käytössä missään maassa tai alueella ruuhkamaksutarkoituksessa. Meillä ei ole saatavilla kokemuksia järjestelmän toimivuudesta ja todellisista kustannuksista, joten onko viisasta pyrkiä ensimmäiseksi toteuttajaksi. Minua askarruttavat myös satelliittipaikannukseen liittyvät yksityisyydensuojakysymykset, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mielestä vaalien jälkeen muodostettavan hallituksen tulee arvioida, onko ruuhkamaksuasiassa syytä edetä vai ottaa tuumaustauko.

– On arvioitava mahdollisen maksun vaikutuksia suhteessa saavutettaviin hyötyihin, Vehviläinen tiivistää.

Juttu oli Autotodayssa 1.2.2011.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!