Citroenin katumaasturiuutuus on kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmisteinen Citroen

Autotoday

20.4.2017 16.30

Citroën esittelee Shanghain autonäyttelyssä 2017 Aircross-konseptiautosta inspiraationsa saaneen uuden sukupolven katumaasturin, C5 Aircrossin.

C5 Aircrossissa on korkealle sijoitettu konepelti, 2,73 m pituinen akseliväli ja lyhyet etu- ja takaylitykset.

C5 Aircrossin pituus on 4,50 m, leveys 1,84 m ja korkeus 1,67 m.

Keulan muotoilua korostavat kahteen tasoon sijoitetut valot. Ylhäältä löytyvät kromikehysteiset huomiovalot ja suuntavalot. Varsinaiset ajovalot on sijoitettu alempaan riviin. Takavalot muodostuvat kummallakin puolella autoa olevista neljästä 3D led-moduulista.

Korin alaosaa koristavat Airbump -kolhusuojat. Renkaat ovat suurikokoiset, läpimitaltaan 720 mm, ja vannevalikoima laaja, 17’’, 18’’ ja 19’’.

Kojelaudassa on 8-tuumainen kosketusnäyttö.

Uusi C5 Aircross on ensimmäinen Citroën, joka on varustettu uudella Progressive Hydraulic Cushions -jousitusjärjestelmällä.

Takaluukku aukeaa sähköisesti käsin koskematta. Ei tarvitse kuin heilauttaa jalkaa takapuskurin alla ja luukku aukeaa. 482 litran suuruisen tavaratilan voi jakaa kahteen osaan siirrettävän tavaratilan hyllyn avulla.

C5 Aircross on ensimmäinen Citroën, joka on ladattava hybridi.

Etuistuimiin on sijoitettu 8 pneumaattista taskua, joiden ansiosta kuljettaja ja etumatkustaja voivat itse valita oman hieromaohjelman viiden eri ohjelman joukosta.

Takamatkustajien istuimien selkänojaa voidaan kallistaa 27 astetta. Istuinten välissä on leveä kyynärnoja ja irrotettavat mukitelineet.

C5 Aircross on varustettu matkustamon sisäilman puhdistusjärjestelmällä. Automaatti-ilmastointi on varustettu hiilikuitusuodattimella, joka poistaa ulkoiset hiukkaset 2,5 µm asti ja puhdistaa ilmaa matkustajien suojaamiseksi ulkoa tulevilta saasteilta. Järjestelmä säätää automaattisesti ilmankierron matkustamossa puhdistaen sisäilman.

Citroën tuo vuonna 2018 markkinoille Clean Cabin-teknologialla varustetun C5 Aircrossin, jonka avulla matkustajat voivat tarkkailla keskusnäytöltä sisäilman laatua.

C5 Aircrossissa on hätäjarrutusjärjestelmä, katveavustin, stop-toiminnolla varustettu nopeudenrajoitin, ajonhallintajärjestelmä ja alamäkiavustin.

Autossa on tarjolla viimeisimmän sukupolven Citroën Connect Nav 3D -navigointijärjestelmä. Se on yhdistetty 8 tuuman kosketusnäyttöön.

Järjestelmä on varustettu myös ääniohjauksella, joka toimii yhteistyössä navigoinnin, puhelimen ja mediajärjestelmien kanssa kuljettajan tarvitsematta nostaa katsettaan tiestä.

Siihen on yhdistetty myös Mirror Screen -toiminto (Apple Carplay), jonka ansiosta älypuhelimen sovellukset voidaan siirtää kosketusnäytölle. Älypuhelin voidaan ladata langattomasti induktiolla.

Kiinan markkinoille lanseerattavan C5 Aircrossin moottorivalikoimiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven 165 hv ja 200 hv tehoiset bensiinimoottorit, joihin on yhdistetty e-shift automaattivaihteisto.

C5 Aircross on ensimmäinen Citroënin ladattava hybridi jossa on e-AWD -tekniikka. Polttomoottori on teholtaan 200 hv ja kaksi sähkömoottoria, joista toinen edessä ja toinen takana, yhteisteholtaan 300 hv.

C5 Aircross on kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmisteinen Citroën. Tarjolla on neljä eri ajotapaa: 100 % sähköinen, jonka toimintamatka on 60 km, hybridi, jota ei tarvitse ladata, näiden yhdistelmä sekä 4×4.

Teknologian ansiosta akun lataus on mahdollista hidastettaessa nopeutta tai polttomoottorin välityksellä ajon aikana.

Uusi C5 Aircross tulee Kiinan markkinoille lokakuussa 2017. Eurooppaan uutuuden odotetaan rantautuvan syksyllä 2018.

Edellinen artikkeliNiko Kari tavoittelee huippukalustolla GP3-sarjan mestaruutta
Seuraava artikkeliVolvon uuden XC60-mallin tuotanto alkaa

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here