Citroën julkisti sähköistymisen ensiaskeleen — C5 Aircross SUV Hybrid

Kuva: Citroen.

Uudella C5 Aircross SUV Hybridillä Citroën aloittaa siirtymisen kohti laajennettua valikoimaa, jossa tehokkailla polttomoottoreilla on pian vaihtoehtona täyssähkö tai lataushybridi.

Uusi C5 Aircross SUV Hybrid on Citroënin ensimmäinen ydinmallistostrategian mukainen lataushybridi. Pyrkimyksenä on, että vuoteen 2023 mennessä 80 % mallistosta tulee olemaan saatavilla myös sähkömoottorilla varustettuna ja vuoteen 2025 mennessä saatavuus kattaa täydet 100 % mallistosta.

Uuden C5 Aircross SUV Hybridin toimintamatka täyssähköllä ajettaessa on 50 km, CO2-päästöt 39 g/km ja polttoaineenkulutus 1,7 l/100 km WLTP-mitattuna.

Korin vasemmalla puolella sijaitseva latausluukun kansi mukautuu muuhun ulkoasuun ja on samanlainen kuin oikealla puolella sijaitseva polttoainesäiliön kansi ja on kätevästi käytettävissä lataamista varten.

Keskikonsolissa automaattivaihteiston vaihdevivun oikealla puolella on ajotilanvalitsin, josta kuljettaja voi valita useista eri ajotiloista haluamansa: polttomoottoritilan, sähkökäyttötilan tai näiden yhdistelmän.

Sähkökäyttötilassa (ZEV) ajaminen on äänetöntä ja tasaista, Hybrid-tila mahdollistaa monipuolisuuden ja taloudellisuuden, ja Sport-tila taas dynaamisemman ajon. Oletuksena sähkö- ja polttomoottorien toiminta säätyy automaattisesti akun lataustason ja kuljettajan asetusten perusteella.

Kuva: Citroen.

Sähkökäytön merkkivalo ja äänimerkki

Automaattisesti himmenevään taustapeiliin on sijoitettu täyssähköajotilan merkkivalo: kun ajoneuvo on sähkökäyttötilassa (ZEV), taustapeilin alapuolelle syttyy sininen valo, joka näkyy ulkopuolelle, jolloin muu liikenne tunnistaa, että kyseessä on ZEV-ajotilassa kulkeva ajoneuvo.

Autolla voi sähkötilassa ajaa 135 km/h. Auton akulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu 70 prosentin latauskapasiteetin säilyttämiselle.

Ilmaistakseen sähkökäyttötilaa auton ollessa liikkeessä ja täyttääkseen määräykset, on uudessa C5 Aircross SUV Hybridissä erityinen äänimerkki, joka aktivoituu alle 30 km/h:n ajonopeudessa ja ilmaisee, että ajoneuvo kulkee täyssähköllä.

Näin se varmistaa, että jalankulkijat kuulevat lähestyvän ajoneuvon. Äänimerkki ei kuulu äänettömän kaupunkiajoneuvon sisätiloihin.

Progressive Hydraulic Cushions -jousituksella varustetun uuden C5 Aircross SUV Hybrid -mallin iskunvaimentimet on alun perin esitelty sekä testattu ja hyväksi havaittu vuoden 1994 Pariisi–Dakar-rallissa voittoisassa ZX-mallissa, ja nykyisin niitä käytetään uusimmassa C3 WRC -mallissa.

Uudessa C5 Aircross SUV Hybridissä on erityinen taka-akselin Multilink-jousitus.

Uuden C5 Aircross SUV Hybridin sisätiloissa on kaikki aiemmin polttomoottoriversioissa nähdyt C5 Aircross SUV:n tilavuuden ja muunneltavuuden edut. Erilliset, keskenään yhtä leveät liu’utettavat, kallistettavat ja irrotettavat takaistuimet ovat yksi C5 Aircross SUV:n etuuksista omassa segmentissään.

Kuva: Citroen.

Akku ei vähennä tavaratilaa

Totuttu tavaratilan tilavuus on säilytetty korkeajänniteakun takaistuinten alle sijoittuvan ratkaisun ansiosta. Tavaratilan tilavuus on 460–600 litraa riippuen istuinten sijainnista. Uudessa C5 Aircross SUV Hybridissä tavaratilan lattia on nivelletty, mikä tarjoaa helppokäyttöisen säilytystilan latausvarusteille.

Takaistuimet alas taitettuina lattia on tasainen ja kuormauspituus on 1,90 m – täysin sama kuin polttomoottoriversioissakin.

Uudessa C5 Aircross SUV Hybrid -mallissa on 20 erilaista ajoavustinjärjestelmää. Highway Driver Assist on puoliautonominen ajojärjestelmä, joka soveltuu erityisen hyvin kaupunkiliikenteen ruuhkiin ja ohituskaistoille. Riittää, että kuljettaja keskittyy seuraamaan liikennettä.

Uudessa C5 Aircross SUV Hybridissä on taloudellinen voimansiirto, joka on erinomaisen energiatehokas ja jonka CO2-päästöt ovat vain 39 g/km (WLTP-mitattuna).

Kuva: Citroen.

Yhteensä yli 220 hevosvoimaa

Moottori tarjoaa tehoa kaikissa olosuhteissa, kun yhdistelmänä on kaikki uusimmat Euro 6 -päästönormit täyttävä PureTech 180 -bensiinimoottori ja 80 kW:n sähkömoottori, joka on asennettu bensiinimoottorin ja sähköisen ë-EAT8-automaattivaihteiston väliin.

Sähkömoottoria käyttää 13,2 kWh:n korkeajännitteinen 200 V litiumioniakku. Hybriditilassa moottorit yhdistävät voimansa ja tuottavat etupyörille 225 hv:n yhdistetyn tehon ja pienilläkin ajonopeuksilla käytettävissä olevan 320 Nm:n väännön, hallitun polttoaineenkulutuksen ja erinomaisen ajonautinnon.

Polttomoottorissa on käynnistingeneraattori, joka huolehtii sen nopeasta ja hiljaisesta uudelleenkäynnistyksestä.

Sähköinen ë-EAT8-automaattivaihteisto on päivitetty versio EAT8-vaihteistosta. Siinä on monilevyisen märkälevykytkimen ansiosta optimoitu vaihto, mikä parantaa ajamisen sujuvuutta ja nautittavuutta.

Lisäksi siinä on Brake-vaihde, joka tehostaa hidastusta jarrupolkimeen koskematta lisäten samalla täyssähkötilan toimintamatkaa.

Kotilataus vakiopistokkeesta kestää 7 tuntia

Latausaika on optimoitu: perinteisellä kotitalouspistokkeella akku latautuu enintään 7 tunnissa vakiopistoketta käyttäen. Ostettava tai vuokrattava 32 ampeerin Wall Box -latauslaite ja lisävarusteena saatava 7,4 kW:n laturi lataavat akun nopeammin, alle 2 tunnissa.

Sen avulla lataaminen on helpompaa, ja lataus voidaan ohjelmoida tai käynnistää etänä esimerkiksi kohtuuhintaisen aikasähkön hyödyntämistä varten.

Asiakas ohjelmoi ajoneuvon latauksen matkustamossa olevan kosketusnäytön tai MyCitroën-sovelluksen kautta. Latausluukun kannessa on värikoodit, joilla
latautumista voidaan seurata silmämääräisesti. Samaa voi tarkastella myös My Citroën -sovelluksesta.

Lataushybridimoottorin lanseerauksen yhteydessä Citroën tuo kuljettajan tueksi selkeät ja intuitiiviset käyttöliittymät helpottamaan uuden C5 Aircross SUV Hybridin käytöä.

Kuljettajalla on 12,3 tuuman digitaalimittaristossa oma näyttötila erilaisten hybridiajotilaan liittyvien elementtien tarkasteluun: tehomittari, sähkö- ja bensiinimittarit, toimintamatka sähköja bensiinitiloissa sekä energiavirtauskaaviot.

Kun ajoneuvo on latauksessa, mittaristo näyttää jäljellä olevan latausajan (tunteina ja minuutteina), palautuneen sähkökäytön autonomian (kilometreinä), palautuneen akun latausprosentin (prosentteina) ja akun latausnopeuden (km/h).

Lisäksi uuden C5 Aircross SUV Hybridin kosketusnäyttöön on lisätty omat sivut hybriditoimintojen asetustenhallintaa varten, ja niihin pääsee käsiksi kosketusnäytön alapuolella sijaitsevalla painikkeella. Se näyttää hybridijärjestelmän toimintatilaa kuvaavan energiavirran, sähkön ja polttoaineen kulutustilastot, pääsyn ë-Save-toimintoon sekä akun etälatausasetukset.

Tekniset tiedot

  • Hybrid 225 ë-EAT8
  • Bensiinimoottori: PureTech 180 S&S 180 hv (132 kW)
  • Sähkömoottori: 110 hv (80 kW), asennettu bensiinimoottorin ja vaihteiston väliin
  • Yhdistetty teho: 225 hv (165 kW)
  • Akku: Korkeajännitteinen 200 V litiumioni 13,2 kWh
  • Etuveto
  • Sähkömoottorin vääntö: 320 Nm
  • Sähköinen ë-EAT8-automaattivaihteisto
  • Toimintamatka ZEV-tilassa: 50 km (jopa ajonopeudella 135 km/h) (WLTP)
  • CO2-päästöt: 39 g/km (WLTP)
  • Yhdistetty kulutus: 1,7 l / 100 kmi (WLTP)

Latausaika

  • Alle 2 h 32 ampeerin Wall Box -latauslaitteella, kun käytössä on valinnainen 7,4 kW:n laturi
  • 4 h Green’up Legrand 14 ampeerin pistokkeella ja 3,7 kW:n laturilla
  • 7 h tavallisella 8 ampeerin kotitalouspistokkeella ja 3,7 kW:n laturilla

Lue myös: Citroen esittelee Eurooppa-version C5 Aircross -mallistaan

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here