Bosch valmistaa nyt koronaviruksen pikatestijärjestelmiä ja suojanaamareita

Bosch osallistuu aktiivisesti koronan vastaiseen taisteluun. Pandemiakriisi heikentää kuluvan vuoden näkymiä, mutta siitä huolimatta Bosch kulkee vakaasti kohti strategisia tavoitteitaan kuten globaalia hiilineutraaliutta. Viime vuosi oli olosuhteisiin nähden Boschille hyvä.

Bosch ajoi alas tuotannon lähes 100 toimipisteessä ympäri maailmaa koronakriisin vuoksi ja nyt yritys valmistautuu tuotannon uudelleen käynnistämiseen.

Bosch on valjastanut asiantuntemuksensa pandemian taltuttamiseksi ja kehittänyt muun muassa Covid-19-pikatestin sekä Vivalytic-analyysilaitteen. Niillä on valtava kysyntä.

Boschin tavoite on valmistaa vuoden 2020 aikana yli miljoona pikatestiä ja 2021 jo yli kolme miljoonaa testiä.

Olemassa olevien laboratoriotestien lisäksi Vivalytic-analyysilaitetta on tarkoitus käyttää sairaaloissa ja lääkäreiden vastaanotoilla.

Sen ensisijainen tarkoitus on suojata hoitohenkilökuntaa, joille on erittäin tärkeää saada testitulokset nopeasti, jopa alle 2,5 tunnissa.

Bosch aloittaa myös hengityssuojainten valmistuksen automatisoiduilla linjoilla Saksassa, Intiassa ja Meksikossa.

Tuotantolinja suunniteltiin ennätysajassa. Lisäksi Bosch on tarjonnut tuotantolinjan piirustuksia veloituksetta muille yrityksille.

Kaikkiaan Bosch kykenee tuottamaan lopulta 500 000 maskia päivässä. Bosch valmistaa Saksassa myös 5000 litraa desinfiointiainetta viikossa.

Taantuma heikentää näkymiä

Bosch odottaa kuluvan vuoden tuovan todella merkittäviä haasteita koko maailman taloudelle.

– Varaudumme globaaliin taantumaan, joka tulee voimakkaasti vaikuttamaan meidänkin suorituskykyymme vuonna 2020, sanoo Boschin talousjohtaja Stefan Asenkerschbaumer.

Autoteollisuuden tuotannon arvioidaan laskevan vähintään 20 prosenttia vuonna 2020. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Boschin myynti väheni 7,3 prosenttia, eli jo nyt se oli merkittävästi vuoden takaista heikompaa.

Katso tästä muita Bosch-juttuja.

Pelkästään maaliskuussa myynti laski 17 prosenttia. Monien epävarmuustekijöiden vuoksi Bosch ei ole laatinut ennustetta kuluvalle vuodelle.

Systemaattisesti kohti kunnianhimoisia ilmastotavoitteita

Tämänhetkisistä haasteista huolimatta Bosch pysyy strategiassaan eli yritys pitää kiinni kunnianhimoisista ilmastotavoitteistaan sekä jatkaa kestävän liikkumisen yleistymiseen ja laajenemiseen tähtäävää kehitystyötä.

– Vaikka tällä hetkellä huomio on kiinnittynyt muihin asioihin, meidän täytyy silti muistaa pitää huolta planeettamme tulevaisuudesta, Boschin pääjohtaja Volkmar Denner muistuttaa.

Noin vuosi sitten Bosch ilmoitti, että vuoden 2020 loppuun mennessä sen kaikki 400 toimipistettä ympäri maailman ovat hiilineutraaleja.

Vetytalous on kasvava markkina Euroopassa

Kun edetään kohti kestävää liikkumista, Dennerin mielestä on tärkeää, ettei keskitytä ainoastaan sähköautoihin vaan myös tehokkaampiin polttomoottoreihin ja erityisesti uusiutuviin synteettisiin polttoaineisiin.

Boschin pääjohtaja peräänkuuluttaa rohkeita tekoja vetytalouden ja uusiutuvien synteettisten polttoaineiden tuotannon puolesta, kunhan koronakriisi hellittää.

Hänen mukaansa tämä on ainoa tapa, jolla Euroopasta voi tulla ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä.

Vuosi 2019: Vakaata toimintaa heikossa markkinaympäristössä

– Kun otetaan huomioon globaalin talouden heikkeneminen ja 5,5 prosentin lasku autoteollisuuden tuotannossa, Bosch suoriutui hyvin vuodesta 2019, talousjohtaja Asenkerschbaumer arvioi.

Lukuisten menestyksekkäiden tuotteiden ansiosta liikevaihto ylsi 77,7 miljardiin euroon, eli se väheni edellisestä vuodesta vain 0,9 prosenttia (valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien 2,1 prosenttia).

Katso tästä muita juttuja koronaviruksesta.

Bosch-konsernin operatiivinen liikevoitto oli 3,3 miljardia euroa, eli 4,2 prosenttia liikevaihdosta. Jos pois luetaan pakkauskoneliiketoiminnan myynnin poikkeuksellisen positiivinen vaikutus, liikevoitto oli 3,5 prosenttia.

46 prosentin omavaraisuusasteella ja kassavirran ollessa 9 prosenttia liikevaihdosta Boschin taloudellinen tilanne on vakaa.

Tutkimus- ja tuotekehityskustannukset nousivat 6,1 miljardiin eli 7,8 prosenttiin myynnistä. Investoinnit kasvoivat hieman viime vuodesta 5 miljardiin euroon.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!