BMW:n tavoitteena on kaksinkertaistaa akkujen energiatiheys

Kuva: BMW.

BMW Group keskittää akkujensa kehityksen ja testauksen Müncheniin avattuun akkukennojen kehityskeskukseen. Keskuksen tavoitteena on kaksinkertaistaa akkujen energiatiheys ja parantaa akkujen käytettävyyttä kuluttajien arjessa.

Akkuteknologia on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä sähköisten ajoneuvojen kehityksessä, sillä sitä tehostamalla parannetaan valmistuksen suorituskykyä, vähennetään valmistamisesta koituvia kustannuksia sekä pidennetään ajoneuvojen toimintamatkaa.

Lue myös: Saloon tulossa sähköautojen akkutehdas — tehdas työllistää useita satoja

Kehitystyön painopiste on kuluttajalle tärkeissä asioissa, kuten energiatiheyden ja saatavilla olevan huipputehon kasvatuksessa, elinkaaressa, turvallisuudessa, latausominaisuuksissa ja hinnan alentamisessa.

Keskuksen tavoitteena on akkujen energiatiheyden kaksinkertaistaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna nykyisen BMW i3 -mallin akkuun.

Kehitystyössä paneudutaan akkujen valmistuksen koko arvoketjuun ja kehitetään akkukennojen materiaaleja sekä rakenteita. Yksi tärkeimmistä vaiheista akkujen kehityksessä on oikeiden valmistusmateriaalien valitseminen ja niiden toiminta yhdessä.

Kun jotkin materiaalit osoittautuvat lupaaviksi, niiden ominaisuuksia testataan erityisessä hallissa, jossa tiukoilla testimenetelmillä varmistetaan akun turvallisuus myös poikkeusolosuhteissa. Näin BMW voi tarjota asiakkailleen entistä tehokkaampia akkuja turvallisuudesta tinkimättä.

200 miljoonan euron investointi

Akkuteknologian kestävä kehitys ja raaka-aineiden saatavuus ovat merkittävimpiä tekijöitä sähköisen liikkumisen kehityksessä.

Koko hankintaketju on jatkuvan tarkastelun alla, jotta hankintojen kestävyys ja eettisyys voidaan taata.

Tulevaisuudessa BMW hankkii materiaalinsa suoraan tuottajilta, jolloin hankintaketjun vastuullisuus on entistäkin paremmin hallittavissa.

Elinkaarensa lopussa olevat akut voidaan siirtää muihin käyttökohteisiin esimerkiksi varastoimaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. BMW varmistaa jo akkujen suunnitteluvaiheessa, että akut ovat kierrätettävissä suuressakin mittakaavassa. Tavoitteena on, että 90 % akusta voidaan kierrättää.

Lue myös: Ny Teknik: Sähköautot aiheuttavat litiumryntäyksen Nevadaan!

BMW Group investoi akkukennojen kehityskeskukseen 200 miljoonaa euroa. Investoinnilla BMW haluaa panostaa tekniikan kehitykseen, mutta myös turvata työpaikkoja sekä pitää akkuosaamisen yhtiön sisällä.

BMW:llä on 12 sähköistä automallia. Yhtiön tavoitteena on, että neljänneksessä sen Euroopassa myydyistä autoista on sähköinen voimanlähde vuonna 2021, vuonna 2025 kolmanneksessa ja vuonna 2030 puolessa.

Vuonna 2023 BMW:n valikoimassa on yhteensä 25 sähkömallia, joista yli puolet on täyssähköisiä.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here