Scania ja Northvolt julkistivat yhdessä kehitetyn uuden akkukennon raskaille sähköajoneuvoille. Validointitesteissä litiumionikenno on osoittanut erinomaisen käyttöiän, joka mahdollistaa jopa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaissa ajoneuvoissa.
Pohjois-Ruotsissa fossiilivapaalla sähköllä tuotetun kennon hiilijalanjälki on vain noin kolmannes verrattuna alan tyypillisiin akkuratkaisuihin.
Vuonna 2017 Scania ja Northvolt yhdistivät voimansa kehittääkseen ja kaupallistaakseen maailman johtavan raskaiden hyötyajoneuvojen akkukennon. Nyt kumppanuus ja sen tiivis yhteistyö ovat tuottaneet tulosta, kun uutta akkukennoa valmistetaan Northvolt Ett -gigatehtaalla Pohjois-Ruotsissa.
Lisäksi myöhemmin tänä vuonna Scania ottaa käyttöön uuden akkukokoonpanotehtaan Södertäljessä, Ruotsissa, jossa akkukennot kootaan akkupakkauksiksi raskaiden sähköajoneuvojen tuotantoa varten.
Matala hiilijalanjälki
Osana yhtiön sitoutumista kestävien akkukennojen tuotantoon Northvolt Ett käyttää tuotannossaan 100 % fossiilivapaata sähköä, joka on tuotettu vesi- ja tuulivoimalla.
Fossiilivapaan energian ja Northvoltin kestävän tuotannon lisäominaisuuksien integroinnin ansiosta kennon arvioitu hiilijalanjälki täydessä sarjatuotannossa on noin kolmasosa teollisuuden vertailukennon (IVL 2019 Li-ion NMC 111 -kenno) vastaavasta. *
Akkukennon tekniset tiedot
- Solumuoto: Prismaattinen
- Kapasiteetti: 157 Ah
- Nimellisjännite: 3,6 V
- Käyttöikä 1,5 miljoonaa kilometriä raskaissa kuljetuksissa
*Hiilijalanjälki: Cradle-to-gate ilmastonmuutoksen vaikutuslaskelma suoritetaan EU-lainsäädännön mukaisesti, käyttäen Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0 -tietokantaa, jotta saadaan ennuste Northvoltin akkusolutuotannon hiilijalanjäljestä täydessä sarjatuotannossa.