BMW:n tulevan sähköauton viimeiset talvitestit ajetaan Lapissa

BMW tutkii uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin toimintaa Suomen Lapissa ja Norjan pohjoisimmilla alueilla. Autolle tehdään viimeiset vaativat talviajon kestotestit ja hienosäädöt voimalinjaan sekä alustaan.

BMW iX -mallissa käytetään ensimmäistä kertaa viidennen sukupolven eDrive-teknologiaa. Kahden sähkömoottorin, nelivedon, lataustekniikan ja korkeajänniteakkujen yhteispeli joutuu kovalle koetukselle äärimmäisen kylmissä olosuhteissa.

BMW:n eDrive-teknologian lisäksi vaativat tie- ja sääolosuhteet paljastavat myös ajojärjestelmien ja alustan säätöjen tarpeet liukkailla tienpinnoilla. Jäiset tiet ja pinnat auttavat testaajia arvioimaan moottorin hallinnan tekniikkaa, sähköistä nelivetoa ja jousituksen hallintajärjestelmien toimintaa ajoneuvon hallinnan äärirajoilla.

Katso tästä muita juttuja BMW iX -mallista.

Tuoreimman laskelman mukaan BMW iX-mallin teho on yli 370 kW/500 hv. Auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP). Näin auton toimintamatka olisi 100 kWh:n akulla yli 600 kilometriä (WLTP).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here