Autotoday testasi: Volkswagen Golf GTE – sähköllä tai ilman

Clas von Bell

12.9.2017 12.25

Teksti: Niclas von Bell, Clas von Bell

Volkswagenin ensimmäinen ladattava hybridi, Golf GTE, tuli markkinoille jo vuonna 2014. Nyt otimme kokeiluun uusimman version.

GTE-nimellä Volkswagen on ilmeisesti halunnut sijoittaa auton sähkö-Golfin ja GTI-mallin välimaastoon. Kyse on siis hieman sporttisemmasta ladattavasta hybridistä.

Auton uudistuminen ei juurikaan näy ulkopuolelta, mutta kuoren sisällä on tapahtunut paljon enemmän.

Golf GTE on kuljettajan auto. Se on hieman matalampi kuin vakio-Golf, sillä autossa on 10 milliä matalampi urheilujousitus.

Jousitus on jämäkkä ja ohjaus on tarkka. Hallintalaitteet, iso näyttö samoin kuin graafinen ja tarkka, paljon tietoa sisältävä mittaristo ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä.

Yhteensä 204 hevosvoimaa

GTE-mallissa on sama polttomoottori kuin tavallisessa Golfissa. Kyse on bensiinikäyttöisestä 1,4 litran TSI-turbomoottorista, jonka teho on 148 hevosvoimaa. Auton sähkömoottori on teholtaan 101 hevosvoimaa. Yhdessä moottorit tuottavat 204 hevosvoimaa.

Vaihteistona on kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteita voi toki vaihtaa myös manuaalisesti ratin ”läpysköistä” tai vaihdekepistä.

Auto käyttää sähkömoottorinkin kanssa vaihdelaatikkoa. Pelkästään sähköllä päästään hyvinkin yli 80 km/h nopeuteen.

Polttomoottorin kytkeytyminen riippuu valitusta ajotilasta, joita on tarjolla viisi.

Akuista lisäpainoa

GTE on auton sporttisin ajotila. GTE-tilassa käytetään molempien moottoreiden voimaa, mikä takaa erityisen suuren vääntövoiman.

Yhdessä moottorit kiihdyttävät Golf GTE:n 7,6 sekunnissa nollasta sataan – ja hetkellisesti aina 222 km/h huippunopeuteen saakka.

GTE-versio kärsii hieman akkujen vaatimasta lisäpainosta. 8,8 kilowattitunnin akusto on sijoitettu takapenkin alle, ja painoa tulee lisää 120 kiloa. Kaiken kaikkiaan auto on 300 kiloa raskaampi kuin Golf GTI.

Autossa on tarjolla monenlaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, muun muassa älykäs vakionopeudensäädin, ruuhka-avustin, hätäjarrutusjärjestelmä, pysäköintiavustin ja kuolleen kulman tunnistin.

Älykäs vakionopeudensäädin mittaa edellä ajavien ajoneuvojen etäisyyden ja nopeuden. Kun järjestelmä yhdistetään kaksoiskytkinvaihteistoon, se pysäyttää GTE:n ruuhkassa ja lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle. Järjestelmä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan rajojensa puitteissa aina 210 km/h nopeuteen saakka.

Hätäjarrutustoiminto puuttuu tilanteeseen kaupunkiliikenteen alhaisissa nopeuksissa. Jalankulkijatunnistus tunnistaa esimerkiksi, jos jalankulkija astuu yhtäkkiä ajoradalle.

Autoon saa kaista- ja peruutusavustimet. Peruutusavustin avustaa parkkiruudusta ulos peruutettaessa. Takapuskurissa olevat tunnistimet valvovat takana kulkevaa risteävää liikennettä. Jos sivulta lähestyy auto, polkupyörä tai jalankulkija, järjestelmä varoittaa merkkiäänellä ja infotainment-järjestelmän näytölle tulevalla varoituksella. Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa törmäysvaaran uhatessa, järjestelmä jarruttaa automaattisesti ja vähentää mahdollisen onnettomuuden seurauksia tai jopa estää sen.

Akku täyteen alle neljässä tunnissa

Jos auton sähkömoottorista haluaa maksimaalisen hyödyn, se kannattaa ladata sähköverkosta ennen ajoa.

Sähkömoottorin akun lataus onnistuu kotioloissa tavallisesta maadoitetusta sähköpistokkeesta enintään 3 tunnissa 45 minuutissa. Yleisessä latauspisteessä tai lisävarusteena saatavalla latauslaitteella lataus kestää 2 tuntia 15 minuuttia.

Ajotilasta riippumatta auto käyttää sähkömoottoria aina liikkeelle lähdettäessä. Polttomoottori saattaa kytkeytyä päälle vasta yli 60 kilometrin nopeudessa. Jos akku on tyhjä, polttomoottori käynnistyy tietysti heti.

Pelkästään sähköllä voi ajaa noin 50 kilometriä. Pelkällä bensiinillä pääsee vähän vähemmän kuin tavallisella Golfilla, koska GTE-version polttoainesäiliö on hieman pienempi, vain 40 litraa.

Sähkömoottorin akku latautuu myös ajettaessa. Näin akkua voidaan ladata esimerkiksi moottoritiellä ja käyttää autoa sähkömoottorilla kaupunkiympäristössä.

Kalliinpuoleinen Golf-versio

Golf GTE -malliin on saatavana lisävarusteena kaksi navigointijärjestelmää. Discover Media -järjestelmän varustukseen kuuluu 8 tuuman värikosketusnäyttö, kahdeksan kaiutinta, radio, cd-asema, kaksi sd-korttipaikkaa, aux-in- ja usb-liitännät sekä bluetooth-matkapuhelinliitäntä.

Discover Pro -navigointijärjestelmä tarjoaa eleohjauksen, jolloin pelkällä kädenliikkeellä voi vaihtaa radiokanavan toiseen tai muuttaa auton järjestelmäasetuksia. Järjestelmässä on 9,2 tuuman näyttö, kahdeksan kaiutinta, radio, cd-asema, kaksi sd-korttipaikkaa, aux-in- ja usb-liitännät sekä bluetooth-matkapuhelinliitäntä.

Auton polttoainekulutus on Volkswagenin mukaan alle 5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt ovat 36 g/km.

Golfin hybridi on melko hintava. Perusmalli maksaa hieman yli 40 000 euroa, ja koeajossa ollut malli lisävarusteineen yli 44 000 euroa.

Ladattavan hybridin hankintaan pitää kyllä olla hyvät perusteet, sillä tarjolla on monta perus-Golfia alle 30 000 euron hintaan.

Katso tästä lisätietoa.

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here