Teksti ja kuvat: Timo Eskeli
Tässä Audissa on kokoa ja näköä. Ja kun hintalapussa oleva numerosarja on niin pitkä että päätä huimaa, päätimme testata onko tässä autossa mitään järkeä?
Uudistunut Audi Q7 on ollut markkinoilla nyt noin vuoden. Auto koki suuren teknisen muutoksen edeltäjäänsä nähden. Autoa ei onneksi lähdetty suurentamaan vaan panostus oli eräällä tavalla päinvastainen.
Auto on keventynyt merkittävästi. Kolmen litran dieselkoneella varustetun version painonpudotus oli 325 kg.
Uuden muotoilun avulla on auto saatu näyttämään jotenkin pienemmältä kuin se todellisuudessa on. Auto on siis mitoiltaan likimain edeltäjänsä kokoinen eli todella iso.
Pituutta on vähän yli viisi metriä, korkeutta löytyy 174 cm ja painoa 2070 kg. Näillä eväin olisi luultavaa, että auto haukkaa polttoainetta todella isolla kädellä.
Koeajoautomme kolmen litran 272 hevosvoiman dieselkoneella varustetulle ajoneuvolle kulutukseksi lupaillaan yhdistelmäajossa alle kuuden litran lukemia.
Vaikka siihen ei nyt ihan onnistuttu pääsemäänkään, oli kulutus silti koeajoaikanamme siedettävää. Käytännössä kulutus oli noin kahdeksan litraa sataselle.
Yllättävän näppärä käsitellä
Suuresta koostaan huolimatta auto on yllättävän näppärä käsitellä. Kun tutustuin tarkemmin asiakirjoihin, selvisi että autostamme on lisävarusteena saatava nelipyöräohjaus. No oli niin tai näin, autolla on mukava ajaa ja päästää.
Audi Q7 kulkee kelissä kuin kelissä vakaasti ja hiljaisesti. Korkeasta autosta näkee myös hyvin. Tarvittaessa auto on myös nopea. Auto kulkee tuplasti sen mitä suurin nopeusrajoituksemme sallii. Paikaltaan se lähtee niin kiivaasti, että kello pysähtyy noin kuuden sekunnin kohdalle kun mittari näyttää satasta.
Sisätilat ovat luksusta. Auto ei ole mikään rasvanäppien työkalu vaan nautiskelijan ylellinen ympäristö. Penkit ovat nahkaa ja listoista löytyy alumiinia.
Auto on ladattu täyteen hienoa teknologiaa
Audi Q7:ssa on kaksikin näyttöä. Päämittari on täysin elektroninen näyttö. Se on suomalaisen Rightware-yrityksen kehittämä.
Kuljettaja voi ohjelmoida näytön oman mieltymyksensä mukaan. Sen toimintoja voidaan säätää näppärästi ajonkin aikana tilanteeseen sopivaksi.
Normaali mittarinäyttö muuntuu esimerkiksi kartaksi ilman isompia säätöjä. Eikä tässä vielä kaikki. Kojelaudassa on oma MMI –niminen näyttö. Sen toiminnot keskittyvät viihtyvyyteen. Sisältö on monipuolista ja laadukkaasti toteutettua.
Huikea vetokyky
On luultavaa, että monille ostajille auto menee ihan oikeaan hyötykäyttöön. Siihen on monta hyvää syytä.
Tilaa autosta löytyy sekä matkatavaroille että matkustajille. Autossa on tarvittaessa seitsemän istumapaikkaa. Ja kun takimmaiset kaksi paikka muuttaa tavaratilaksi sen tilavuus on liki 900 litraa.
Autossa on huikea vetokyky. Ilmajousituksella varustetun mallin suurin sallittu perävaunu voi olla 3500 kg. Siinä tulee jo isokin vene mukana.
Peräkoukku on normaaliolosuhteissa piilossa puskurin sisällä. Nappia painamalla koukku saadaan vetoasentoon sormia sotkematta. Ja kun tiet huononevat auton alustaa voidaan säätää korkeammaksi.
Onko tässä mitään järkeä?
Kuuseiska on oikeasti hieno auto. Vaikka se on iso, on se yllättävän notkea käsitellä.
Auto on kaiken kaikkiaan mielettömän hyvä ajettava. Toki koeajoversiotamme oli hemmoteltu noin kahdenkymppitonnin varusteilla.
Audi Q7 -perheen perusmalli maksaa vajaat 86 000 euroa ja kallein versio ilman lisävarusteita melkein 111 000 euroa.
Auto on yhdistelmä luksusta ja järkeä. Parempaa veturia ei voisi juuri kuvitella. Nyt vaan tienaamaan…