Autotoday testasi: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 Exclusive DSG – tasapainoinen paketti

27.6.2017 14.35

Teksti ja kuvat: Timo Eskeli

Heti ensituntuma on se, että tässä autossa on eväät myyntimenestykseen. Auto on tilava, mukavan näköinen ja siinä on sopivasti myös luksusta.

Kuva: Timo Eskeli.

Auto tuskin kuitenkaan ärsyttää ulkonäöllään monia. Ökyilyyn ei ole sorruttu.

Tähän saakka Škoda on menestynyt erityisesti Octavian huikeiden myyntitulosten myötä. Octavia tunnetaan hyvänä käyttöautona, joka on kohtuullinen hinnaltaan.

Škodan iso katumaasturi on antanut odottaa itseään. Nyt on ilmeisesti todettu, että aika on kypsä. Kodiaq on tsekkiläisen autovalmistajan ensimmäinen iso katumaasturi.

 

Auton suosio näkyy toimitusajassa, joka maahantuojan mukaan tällä hetkellä on 8-9 kuukautta.

Kuva: Timo Eskeli.

Käyttäjiä tämän tyyliselle autolle on varmasti olemassa. Itsekin koen kuuluvani tämän auton käyttäjien kohderyhmään. Tarvitsen monipuolista autoa.

 

Välillä tilantarve on suuri, auton on kyettävä vetämään autotraileria ja venettä, joskus joutuu menemään vähän huonommillekin pinnoille.

Auton muotoilussa näkyy sivuprofiilissa yhtäläisyyksiä vahvasti Audin katumaastureiden suuntaan. Keula taas on Škodalle ominainen.

Kuva: Timo Eskeli.

Iso auto

Auton kokoa on varsinkin kauempaa vaikea hahmottaa. Mutta sisällä ollessa tajuaa sen olevan suhteellisen iso auto. Mittaa autolla on kaikkiaan 4,70 metriä. Koeajoversiossa on kolme penkkiriviä eli kaikkiaan seitsemän istumapaikkaa.

Autossa on kahden litran 190 hevosvoiman diesel. Ensimmäinen reaktio on, että miten teho mahtaa riittää näin massiiviseen autoon ja käyttötarkoitukseen.

Suorituskyky on kuitenkin jopa yllättävän hyvä. Autohan lähtee tosi pirteästi. Toki heitin heti Sport-asennon päälle, joka antaa parhaan suorituskyvyn ja tiukimman alustan.

Kuva: Timo Eskeli.

Sattumalta oli tilaisuus myös testata auton vetokykyä. Pihassa oli autotraileri, jonka päällä liki kaksitonninen auto. Siitä vaan testaamaan nelivetoauton vetokykyä.

Yhdistelmä tuli perässä ihan loistavasti. Vetoauto käyttäytyi todella rauhallisesti vaikka kuorma olikin hieman takapainoinen, joka tekee vetämisen haasteellisemmaksi.

Kodiaqin vetokyky on 2,5, tonnia, joka on hyvä uutinen harrastajille ja niille ammattilaisille, jotka tarvitsevat työssään siirtää isojakin perävaunuja.

 

Kuva: Timo Eskeli.

Hyvin muunneltava

 

Hyvää autossa on sen muunneltavuus. Auto muuttuu seitsemän hengen henkilöautosta suureksi tila-autoksi. Parhaillaan tavaratilaa on noin 2000 litraa.

Taka-istuimilla on mukavasti tilaa. Istuimia voi myös säätää ja näin saada itselleen optimaalinen istuma-asento. Kolmannen rivin istuimet soveltuvat perheen pienimmille tai aikuisille lyhyeen matkantekoon.

Kuva: Timo Eskeli.

Kodiaq on kokonaisuudessaan tasapainoinen paketti. On todellakin mielenkiintoista seurata kuinka hyvin asiakkaat löytävät tämän kovan kilpailun keskellä. Hinnaltaan tuote on ainakin kilpailukykyinen kokoluokassaan.

Kodiaqin saa sekä etuvetoisena että nelivetoisena. Etuvetoisen halvin versio maksaa runsaat 30 000 euroa.

Vastaava halvin nelivetoinen malli maksaa vajaat 36 000 euroa.

Koeajettu malli on sarjan huippumalli ja maksaa lisävarusteineen hieman yli 60 000 euroa.

Katso tästä lisätietoa.

Kuva: Timo Eskeli.
Kuva: Timo Eskeli.

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän