Autotoday testasi: Porsche Cayenne E-Hybrid — lajitovereidensa parhaimmistoa

Mikäli tehtävänantona olisi etsiä yrityksen toimitusjohtajalle uusi vihreät päästöarvot täyttävä katumaasturi tai muuten vaan erinomaiset ajo-ominaisuudet ja korkeamman maavaran omaava laadukas lataushybridi, olisi Porsche Cayenne varmasti kärkisijoilla useimpien ranking-listalla.

Viime vuonna kasvojenkohotuksen saanut, edelleen kolmannen sukupolven Cayenne, on päivittynyt muun muassa sisustan lisäksi hybridi-mallin kohdalla entistä paremmalla sähköisellä toimintamatkalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Alkupään malleihin verrattuna, Cayenne on vuosien varrella saanut myös roimasti lisää sopusuhtaisuutta muotoilun puolella. Ensimmäisiä malleja ei ollut alkuun tunnistaa tai ehkä halunnutkaan tunnistaa legendaarisen urheiluautomerkin uutuudeksi.

Korkea jopa kömpelön näköinen katumaasturi ei vain aluksi sopinut ulkonäkönsä puolesta Porschen mallivalikoimaan – muotoilusta puhuttaessa merkin kohdalla kun väkisinkin tulee mieleen ajattomat 911-mallit. Cayennen kohdalla toteutui kuitenkin Ferry Porschen ennustukset myyntimenestyksestä, sillä ensimmäisen sukupolven Cayennesta tuli merkin historian myydyin malli.

Kuva: Antti Järveläinen.

Toisin on nyt. Silmä ja mieli ovat ehtineet tottumaan korotetun Porschen konseptiin ja kolmannen sukupolven Cayenne omaa edeltäviin malleihin verrattuna selvästi virtaviivaisemmat linjat ja merkille tyypillistä muotoilua – niin hyvin kuin viisi metriseen katumaasturiin voi valmistajan ikonisia muotokieliä upottaa.

Nykyistä Cayenne-mallia voikin pitää kilpailijoihin verrattuna jo pelkästään ulkonäön puolesta yhtenä tyylikkäimmistä katumaastureista.

Vertailussa jätetään tällä kertaa hinta huomioimatta ja keskitytään ulkonäössä vain saman kokoluokan malleihin. Kilpailijat käyvät vähiin katumaastureiden kategoriassa, jossa valmistajan ilmoittamien alhaisten päästöjen tuomat verohelpotukset huomioituna lähtöhinta on pitkälti yli sata tuhatta euroa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajossa olleen SUV-mallin lisäksi saatavilla on myös sporttisemman ja linjakkaamman muotoinen Cayenne Coupé. Kattolinja laskee selvästi loivemmin coupé-mallissa ja tavaratilan tilavuudesta joutuu tinkimään vajaat pari sataa litraa.

Cayenne on sisätiloiltaan tilava molemmilla penkkiriveillä ja koeajetussa perinteisemmän muotoisessa SUV-mallissa tavaratilaakin on mukavat 545-627 litraa mittaustavasta riippuen. Tavaratilan lattia nousee loivasti takaistuinten selkänojiin päin muutamia senttejä, mutta itse lattia on tasainen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Lattian alta löytyy pieni tila latausjohdoille ja täysin automaattinen vetokoukku tulee esiin nappia painamalla. Lastaamista voi helpottaa nostamalla tai laskemalla ilmajousitusta suoraan tavaratilasta nappia painamalla.

Lisää sähköisiä kilometrejä

Uudistuneessa Cayenne E-Hybridissä mielenkiinto kiinnittyy tietysti itse ajamiseen ja päivittyneeseen sähköiseen toimintamatkaan. Tekniikaltaan hybridimallista löytyy kolmilitrainen kuusisylinterinen bensiinimoottori ja sähköisen liikkumisen hoitaa 130 kilowattia tuottava sähkömoottori.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pelkällä sähköllä ajettaessa tehoa tuntuu olevan suuren auton kuljettamiseen normaaliajossa riittävästi, ja loistavaa on se, että ilman polttomoottoria pystyy ajamaan vaivattomasti aina 135 km/t nopeuteen asti.

Päivittyneessä hybridi Cayennessa ajoakun käytettävissä oleva kapasiteetti on 21,8 kWh ja AC latausteho on noussut 11 kilowattiin. Täydellä akulla ja satasen nopeudella sähköisiä kilometrejä taitettiin 61 kappaletta ulkoilman lämpötilan ollessa muutaman asteen plussalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kilometreissä mitattuna sähköinen toimintamatka on kohtuullinen ja riittää hyvin monen kaupunkiajoihin, mutta kulutuslukema 34,3 kWh/100 km on korkeanpuoleinen. Sähkön loputtua ja pelkällä polttomoottorilla ajettaessa moottoritiekulutus nousi 10,5 litraan. Sekalaisessa ajossa polttomoottorin kulutus laskee alle 10 litran ilman sähkön avustusta.

Auton kahden ja puolen tonnin massa sekä tehot huomioiden, on turha toivoa, että Cayenne kulkisi pelkällä pyhällä hengellä. Auton kumulatiivinen sähkön kulutuslukema näytti 33,8 kWh/100 km, kun tarkastelujakso oli reilut 1000 kilometriä ja keskinopeus 37 km/t.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pelkällä sähköllä ajettaessa, matkanteko ei voisi paljoa mukavammaksi ja hiljaisemmaksi muuttua. Auton ilmajousitettu alusta ja erinomainen äänieristys tekevät matkustamisesta erittäin rentouttavaa. Merkille tyypilliseen tapaan yksityiskohdat ja materiaalit ovat laadukkaita, joten laatutietoinen saa vastinetta auton korkealle hinnalle.

Mainittakoon vielä, että koeajoauton lähes kolmen tuhannen euron lisävarusteena otetut HD-Matrix LED -ajovalot nostivat pimeällä ajamisen uuteen ulottuvuuteen. Kymmenet tuhannet mikro-ledit per ajovalo valaisevat etusektoria parhaimmillaan 600 metriin asti ja automaattiset himmennystoiminnot kanssa-autoilijoita kohtaan toimivat kuin ajatus. Myöskin lisävarustelistalta valittu nelipyöräohjaus tekee kookkaasta Cayennesta ketterän käsitellä kaupunkikortteleissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uudistuneessa Cayennessa Porsche Driving Experience tuo mukanaan ohjaamoon Taycanista tutut kolme näyttöä. Cayennen mittaristo on 12,6-tuumainen kaareva näyttö, jonka pyöreän muotoisia mittareita saa kustomoitua haluamallaan tavalla ja informaatiolla.

Keskellä kojelautaa on 12,3-tuumainen näyttö, ja apukuskille on nyt aidosti tarjolla kartturin tehtäviä, sillä pelkääjän puolella olevasta kolmannesta näytöstä (lisävaruste) on mahdollista säätää esimerkiksi navigointia ja medialaitteita.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vaihteenvalitsin on Taycanin tavoin ratin oikealla puolella eikä enää keskipedestaalissa. Päivittyneestä ohjauspyörästä löytyy vakiona pyöreä ajotilan valitsinrulla ja vanteet ovat vakiokooltaan 19-tuuman sijaan 20-tuumaiset.

Nautinnollisia mutkapätkiä

Sisätilojen päivityksiä ja sähköisiä lisäkilometrejä yhtään väheksymättä, kiinnittyy Cayennessa huomio nopeasti itse ajettavuuteen. Todelliset erot ajotuntumasta ja sen hienoudesta tulevat hyvin nopeasti esiin edullisempiin saman kokoluokan autoihin verrattuna. Korotetusta maavarasta huolimatta Cayenne on omiaan ajettavuuden suhteen mutkaisemmillakin pätkillä.

Ilmajousitus mahdollistaa eri asetusten kautta löytämään itselleen miellyttävän ajotuntuman alustan jämäkkyyden ja ajokorkeuden suhteen. Erot asetuksissa ovat hienosti havaittavissa jopa matkustajan penkillä, kun ajotilan vaihtaa Sport-asennosta Sport Plus:lle. Kaasupolkimen ja 8-vaihteisen vaihteiston vaste herkistyvät ja alusta vetää itsensä selvästi kireämpään kuntoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Veekutosen äänimaailma alkaa olla nykyään jo katoavaa perinnettä. Cayenne E-Hybridissä polttomoottorin maksimi teho on ”vain” 304 hevosvoimaa ja huippuvääntö 420 Nm. Polttomoottorin teholukemat eivät ole auton kokoon nähden suurimmasta päästä, mutta sähkömoottorin avittamana yhteisteho nousee maksimissaan 470 hevosvoimaan ja vääntö 650 newtoniin.

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistoiminta on pääosin niin hienostunutta ja vaivatonta, ettei siihen kiinnitä käytännössä edes huomiota. Nollasta sataan taittuu kymmenyksen alle viidessä sekunnissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Cayenne on taas loistava esimerkki Porschelta siitä, että vaikka koeajossa ollut malli onkin tehojen puolesta malliston toiseksi kesyin, vaikuttaa ajettavuuden kokonaistuntumaan tehojen lisäksi niin monta muuta asiaa. Cayennessa ajettavuus ja ajokokemus on hiottu huippuunsa, oli renkaiden alla suoraa moottoritietä tai vauhdikkaampaa mutkapätkää, eikä potenttiaalisia kilpailijoita tässä kategoriassa autolle juuri löydy.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuten jo katukuvastakin ja vähäisistä määristä näkee, on Cayenne lähinnä hintansa takia harvojen herkkua. Koeajoauto oli listattu lähes täyteen varusteita ja hinta nousi yli 180 000 euroon. Rahalle saa vastineeksi upean ja laadukkaan tuotteen brändiltä, mitä muilla ei ole tarjota.

Kuva: Antti Järveläinen.

Porsche Cayenne E-Hybrid

  • Moottori: 2995 cm³, 6-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 304 hv. / 224 kW. @ 5400-6400 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 420 Nm. @ 1400-4800 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 130 kW. (176 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 460 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 346 kW, 470 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 650 Nm.
  • Kiihtyvyys: 4,9 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 25,9 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 21,8 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 1,6 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 66-74 km. (WLTP)
  • CO₂-päästöt: 37 g/km.
  • Polttoaineen kulutus koeajossa: 8,5-11 l/100km.
  • Sähkön kulutus koeajossa: 28-36 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 61 km. (100 km/t.)
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: 2500 kg.
  • Tavaratila: 545-627 l.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Vetokyky (jarruitta/jarruin): 750 / 3500 kg.
  • Alkaen hinta: 117 493 euroa
  • Koeajoauton hinta: 182 794 euroa

Lue myös

Autotoday testasi: Porsche Taycan 4S — herrasmiesten sähkösportti

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän