Autotoday testasi: Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 2WD N-Design — kansan perusauto

Koeajo ja teksti: Juha Remes

Autotodayn koeajossa oli vuoden 2024 mallia oleva N-Design Nissan Qashqai hybridi.
Qashqai:n uudistunut ulkonäkö on virtaviivaistunut ja eroaa hieman useista vastaavan kokoluokkansa merkeistä pyöreydellä. Useissa muissa malleissa on enemmän kulmikkuutta.

Auton yleisilme

Auton sisustus vaikuttaa tyylikkäältä, kojelautaa, kädensijoja sekä ovien verhoilua täydentää mokkanahkainen päällystys. Vaikutelma pelkästä muovisesta sisustuksesta on saanut miellyttävän säväyksen, ja sisustuksen ilme tyylikkäillä tikkauksilla antaa arvokkaamman vaikutelman.

Sisustuksessa saattaa joskus ulkonäkö ajaa ohi käytännöllisyyden, sillä mokkanahkaan voi jäädä varsin helposti roskia tai nukkaa vaatteista. Joten puhdistaminen saattaa ajan myötä vaikeutua. Lopulta voi olla riskinä, että mokkapinta voi muuttua tyylikästä ulkonäöstä enemmän kuluneemman näköiseksi, muttei kuitenkaan voi kiistää, etteikö se näytä uutena hyvältä.

Kuva: Juha Remes.

Mittaristo ja tietokonenäyttö ovat selkeitä, ja autosta löytyy peruspainikkeet kaikelle tarvittaville toiminnoille. Itse pidän siitä, ettei perustoimintoja tarvitse hakea tietokoneruudun valikoista sormet kohmeessa kuten nyt syksyisessä koleassa säässä olisi voinut joutua toimimaan.

Autossa on säilytetty hyvin selkeä tasapaino hallintalaitteiden ohjaamisessa, jakautuen tietokoneruudun kosketusnäytön taakse jäävien ominaisuuksien ja olennaisten hallintalaitepainikkeiden välillä. Tietokoneruudun takaa löytyy paljon hienosäätöä, joilla auton toiminnallisuutta voi muokata lähemmäksi omia toiveita.

Looginen japanilainen suunnittelu edesauttoi, ettei autoon perehtyminen vaatinut lainkaan lisäopastusta tai ohjekirjoja, vaan kaikki ajamiseen olennainen löytyy selkeästi joko ohjauspyörän ympäriltä tai etukonsolista.

Koeajoauton sisätilat ovat kiitettävän tilavat, auton edessä, etuistuimien välissä on mukavasti tilaa, ja keskellä on riittävästi kyynärnojaa sekä kuskille että apukuljettajalle. Etuovissa on myös erikseen ylimääräistä käsitukea lisäten mukavuutta matkanteolle.

Kuva: Juha Remes.

Autoon mahtuu hyvin neljä aikuista ja takana on riittävästi tilaa pidemmällekin matkalle. Toki kolmas takapenkkiläinen saadaan toki sovitettu keskelle istumaan, mutta silloin jalkatilaa on keskipenkkiläiselle rajallisemmin tarjolla.

Sivupelit tarjoavat kattavan näkymän taakse.

Tavaratilaa on Qashqaissa ihan riittävästi city-maasturiksi tarjolla. Taakse mahtuu lätkäkassi helposti, ja pienellä sovittelulla kaksikin.

Auton varustelu ja hinnoittelu

Autosta on saatavilla viisi eri mallia: Acenta, N-Connecta, N-Design, Tekna sekä Tekna+. Halvimman ja kalleimman version välinen hintaero on 15 323 euroa, ja mallien väliset varustelupaketit vaihtelevat merkittävästi. Malliston hinnat alkavat 33 045 eurosta ylöspäin.

Koeajoversiossa, N-Design-mallissa, jyllää 1,3-litrainen polttomoottori ja sen apuna on sähkömoottori, jotka yhdessä antavat tehoa kohtuulliset 115 kW. Auto on etuvetoinen ja voimaa tuntuu olevan liikkeelle lähdettäessä riittävästi, varsinkin kun kosteassa tienpinnassa kitkarenkailla, eturenkaat saattavat pyörähtää hetken tyhjää ennen kuin ajo tasaantuu. Vääntömomenttia moottoreista saadaan yhteensä 270 Nm.

Kuva: Juha Remes.

Suorituskyky on kohtuullinen, kiihtyvyydeksi kirjataan 9,2 s nollasta sataan, ja huippunopeus on 199 km/h. Kiihtyvyys jää riittäväksi, mutta vähän pieneksi muihin vastaaviin uudempiin hybrideihin verrattuna. Huippunopeus riittää varmasti kyllä Suomen olosuhteissa, mutta ohituskiihtyvyys voisi Suomen maatieoloihin olla vähän pirteämpi. Suorituskyky on kyllä ok, mutta useissa kilpailevissa malleissa kiihtyvyys on vähän parempi.

Koeajoauton lisävarustevalikoimaan sisältyivät: lämmitettävä ohjauspyörä, sisäänrakennettu Google Maps ja ApplePlay, NissanConnect näyttö 12,3 tuumaa, mokkanahkaverhoitu tikkauksilla, mukautettu tunnelmavalaistus, korinväriset puskurit, mustat kattokiskot, tummennetut takalasit, lämmitettävä tuulilasi, älykäs vakionopeuden säädin, Propilot (auto-pilot toiminallisuus), Around View Monitor 360-astetta kamerajärjestelmä, 2-värinen erikoisväri Ocean Deep, sähköiset taittuvat taustapeilit, kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen kameranäkymä (näkymä helpottaa haastavista risteyksistä tielle tuloa) ”kalansilmä”.

Kuva: Juha Remes.

Oikein hyvä varustelukokonaisuus. Varustelupaketit eri malleissa, ehkä halvinta versiota lukuun ottamatta ovat varsin kattavia. Itse olisi kaivannut koeajoautoon etupenkkien sähkösäätöisyyttä sekä sähköllä toimivaa takaluukkua. Penkin säätöön ei ollut tarjolla mielestäni riittävästi vaihtoehtoja, ja takaluukku aukeaa varsin korkealle, ja se saattaa olla erityisesti pienikokoiselle henkilölle korkealla, kun luukkua yrittää kurottaa kiinni.

Nissan Qashqai on perinteisesti ollut yksi suosituimmista automalleista Suomessa, se on ollut markkinoilla jo lähes kaksi vuosikymmentä. Sen voi kyllä allekirjoittaa myös tämän koeajon perusteella, ja Qashqaita voisi kutsua ”kansaperusautoksi”. Se voisi olla ehkä nykymaailman ”Saab”. Qashqai täyttää kaikki perustarpeet ja on hinnaltaan kilpailukykyinen, ei halpa muttei myöskään kallis.

Tässä yhteydessä, koeajoauton hintalappuun jää lopulta maksettavaa 43 121 euroa, joka on hinta-laatu-suhteen ihan hyvä.

Koeajoon valmistautuessa

Kuten kaikissa suorittamissani koeajoissa pyrin toimimaan ilman manuaaleja tai käyttöopastuksia. Qashqai oli hyvin selkeä, sillä nappuloiden symbolit vastasivat alan vakiomerkintöjä, ja kaikki olennaiset kytkimet löytyivät helposti käsien ulottuvilta.

Navigointi oli myös loogista, kaikille, jotka ovat tottuneet käyttämään Google:n karttasovellusta, ja kukapa ei olisi, eli matkakohde löytyy näppärästi. Tietokoneruutu oli riittävän kokoinen ja osuu riittävän hyvin kuljettajan näkökettään, kuitenkaan häiritsemättä ajoa.

Kuva: Juha Remes.

Kuljettajan istuin on sopivan kokoinen, mutta yksityiskohtaiset ajoasentosäätöjen toteuttamisella jäi varsin rajalliseksi, joten sähkösäädöt olisivat olleet pikantti lisä, varusteluun.

Kuljettajalle ja apukuljettajalle on mukavasti tilaa tarjolla, molemminpuolinen kyynärtuki osui aika hyvin kuljettajan ajoasentoon sekä keskikonsoli tarjoaa tukea myös apukuljettajalle, ilman suurta kyynärpäiden kolinoita keskenään.

Autossa istutaan korkealla, ja näkyvyys kaikkiin suuntiin on hyvä. Taustapeilit ovat riittävän suuret ja näkyvyys niistä oikein hyvä. Taustapelit olivat taitettuna autoon ensikertaa mennessä, ja siitä seurasi hetken hämmennys, kun ne eivät kääntyneetkään heti ulos, kun istuin kuljettajan istuimelle. Peilit oikenivat vasta kun käynnistin auton. Sisällä taustapeili oli varsin pienikokoinen, mutta siitäkin näkyvyys taakse oli hyvä.

Autossa on ajomukavuuden parantamiseksi kolme eri ohjelmavaihtoehto [ECO] ([STANDARD] [SPORT]. Rehellisesti sanottuna [ECO] vaikutti hyvin tuhnuiselta jossa kaasupolkimeen reagointi oli mielestäni liian hidasta. Valitsemalla [Standardin tai Sportin] auton reagoin huomattavasti paremmin kaasupolkimeen.

Koeajon suorittaminen toteutettiin vaihtelevissa olosuhteissa

Osa ajosta kului pimeissä syysolosuhteissa. Sää oli varsin viileä ja olosuhteet sumuisia. Varsinaisessa sateessa, emme juuri päässeet ajamaan kuin hetkellisesti, jolloin pystyimme toteamaan, että pyyhkijät teki tehtävänsä niin edessä kuin takanakin

Kuva: Juha Remes.

Ajoa tuli moottoritiellä, eri kokosilla maanteillä, hiekkatiellä sekä hyvin maastoisella mökkitiellä. Polttoaineen kulutus tasaantui tarkkaan 8,2 litraan 100 kilometrillä koeajon aikana.

Eli koeajon keskikulutus poikkesi valmistajan ilmoittamasta kulutuslukemasta varsin paljon. Tätä on vaikea arvioida, kuinka olosuhteet ja kaupunkiajo sekä maantieajon tasapaino vaikuttavat auton polttoaineenkulutukseen, mutta tämä lukema on varmaan lähempänä suomalaista todellisuutta.

Auton varustelu oli kattava, vakionopeussäädin yhdessä auto-pilot-toiminnan kanssa tekee ajamisesti lähes automaattista.

Kuva: Juha Remes.

Auto-pilot ohjaus toimii, mutta se tekee suomalaisella maantiellä varsin paljon heilurimaista korjausliikettä. Itselle tuli tunne kuin nuori kuljettaja olisi ollut ratissa ensikertoja, ja auton ajaminen on ”ajamista” sana oikeassa merkityksessä eli kuski ruuvaa hermostuneesti rattia pienin liikkein jopa suoralla tiellä.

Tämä saattaa vaivata vähän, mutta autopilotin tekemät korjausliikkeet ovat niin pieniä, ettei se varsinaisesti tuntunut muista matkustajista häiritsevänä.

Kuva: Juha Remes.

Auton valot pimeässä sumuisessa syksyssä, eivät olleet sitä tehokkainta, ja jos joutuisin itse syksyin liikkumaan pimeässä maaseudulla enemmän, hankkisin varmaan lisävalot avuksi. Toki valot ovat ihan riittävät, jos niitä vertaa LED-aikakautta edeltäviin valoihin.

Ajettavuus oli oikein hyvä kaikissa eri tieolosuhteissa, niin hiekkatiellä, kuin mutkaisella suomalaisella asfalttisella maantiellä sekä moottoritielläkin. Tiepintojen epätasaisuus ei haitannut, auton jousitus on todella jämäkkä, ehkä saattaa olla jopa liian kova joidenkin kuskien makuun, mutta kun ajaa eri olosuhteissa, tämä toimii hyvin.

Kaupunkiajo sujui myös mukavasti, ja auto on kohtuu ketterä, ja kääntösädekin riittävä. On kuitenkin muistettava, että kyseessä on ulkomitoiltaan varsin leveä auto, Ruutuihin pysäköinti vaatii tarkkuutta, jotta molemmat etuovet mahtuvat aukeamaan riittävästi.

Auton sopeutumista suomalisiin tieolosuhteisiin parantaa huomattavasti maavara. Autossa istutaan korkealla, joka parantaa näkyvyyttä ja samalla myös tieltä nouseva lika ja kura osuvat vähemmän tuulilasiin, jolloin ajaminen eri sääolossa paranee.

Ohittaminen ja kiihtyvyys olivat sopivia kohtuullisia suomalaiseen maantieajoon ja ohittaminen myös 100 km/h vauhdissa onnistui ihan hyvin, mutta ehkä ohituskiihtyvyys toivoisi pikkuisen ruiskeen lisää potkua.

Kuva: Juha Remes.

Kaasun painalluksessa on pieni viive, joka huomaa, kun pyrkii tekemään nopeata kiihdyttämistä, mutta siihen tottuu ja varmasti merkkiuskolliselle Qashqai-kuljettajalle potkua on jopa hieman lisää. Jarrut ovat tasapainoiset ja auto hidastaa vauhtia tasaisesti ja tehokkaasti niin maatieajossa, kuin kaupungissa.

Ajossa auton sisälle ei juuri moottorimelua kuulunut, ja tähän uudistettuun malliin on erityisesti parannettu äänieristystä. Toisaalta oliko syynä kitkarenkaitten merkkivalinta, mutta rengasmelu 120 km/h tuntivauhdissa selkeästi havaittavissa.

Auton 6-pisteiset stereot antoivat riittävän äänentoiston, ja rengasmelun saa kyllä peittymään lisäämällä ääntä radiossa.

Kuva: Juha Remes.

Kokonaisuutena auto on hyvä ”peruspeli” suomalaisiin olosuhteisiin, ja se sopii erityisen hyvin, jos ajoa tulee erityyppisissä tieoloissa vuosittain. Matka sujuu lähelle ja pidemmälle. Kaikki toimii ja kokonaisuus pitää sisällään kaiken tarpeellisen. Halvaksi autoa ei voi haukkua, mutta sen on oikeassa mittakaavassa.

Muita koeajossa esiin tulleita huomioita

Eräs yksityiskohta, joka vaatii huomiota, ilmeni autoa pestäessä. Tyypillisesti automaattivaihteistossa asettelu [D], [P] sekä [N] ovat helppoja, mutta tässä mallissa vapaalle vaihteen vaihtaminen ei ollutkaan itsestään selvää. Ajaessani pesukadulle, ei [N]-asentoa tuntunut millään löytyvän, [P]:n ja [D] asentojen välistä.

Olisi pitänyt tietää, että se vaatiikin vaihdekepin vasemmalla puolella olevan painikkeen alas painamista useita sekunteja ennen kuin N-asento lukkiutuu. Joten tämä kannattaa kokeille ennen kuin ajaa pesukoneeseen sisälle, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Kuva: Juha Remes.

Yhteenveto

Kokonaisuutena N-Design koeajo oli kokemus, joka ei herättänyt yllätyksiä tai pettymyksiä, se vastasi siihen, mitä yksi Suomen ostetuimmista automalleista voisikin sisältää.

Talviajoa ei vielä saatu kokeiluun, mutta varmaan sekin sujuu. Auto ei ole myöskään tehty kauppakassiksi, sillä se on melko suurikokoinen, ja vaatii tilaa pysäköintiruudussa.
Mikäli etsii tämän kokoluokan autoa, on varmasti hyvä käydä koeajamassa.

Nissan MHEV Xtronic 2WD N-Design

  • Polttomoottorin teho: 1,3 litraa tarjoten yhdessä sähkömoottorin kanssa 116 kW (158 hv) tehon.
  • Moottoreiden maksivääntö: 270 Nm.
  • Kiihtyvyys: 9,2 sek. (0-100 km/t) ja huippunopeus 199 km/h
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 6,2-6,4l/100km (CO2 päästöt 141-144g).
  • Polttoainesäiliö: 55 litraa
  • Omamassa: 1985 kg.
  • Tavaratila: 455-504 l.
  • Vetotapa: etuveto
  • Akseliväli: 2665 mm
  • Pituus: 4425 mm, leveys: 1848 mm (peilien kanssa taitettuna) ja korkeus 1625 mm
  • Maavara: 175 mm
  • Vetokyky: 725 kg (jarruton perävaunu)
  • Alkaen hinta: 33 045 euroa
  • Koeajoauton hinta: 43 121 euroa

Lue tästä muita Nissan-koeajoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän