Liittyen meneillään olevaan keskusteluun taksilain uudistamiseksi Taksi Helsinki haluaa saattaa tietoon, että liikkeellä on vääriä ja suoranaisesti valheellisia väittämiä taksialan keskeisistä, tehtävään korjausratkaisuun olennaisesti vaikuttavista toimintamalleista, yksityiskohdista sekä mm. teknologiasta.
Näillä väittämillä yritetään Taksi Helsingin mukaan tietoisesti ohjata niin yleistä mielipidettä kuin päättäjiäkin siten, että tekeillä olevan taksilakiuudistuksen todelliset ja nykytilaa muuttavat vaikutukset jäävät mahdollisimman vähäisiksi.
Tällä toiminnalla väärää tietoa levittävät alustatalousyhtiöt tosiasiallisesti suojelevat omaa liiketoimintaansa, todetaan Taksi Helsingin tiedotteessa.
Peruslähtökohtana taksilain uudistukselle tulee olla se, että kaikilla taksiliikennettä harjoittavilla yrittäjillä on samat pelisäännöt. Tämä on ehdoton edellytys toimiville markkinoille, koska kaikki taksit ajavat kaikkia kyytimuotoja huolimatta siitä, toimivatko ne välitysyhtiöiden tai alustatalousyhtiöiden nimen alla.
Puhelimitse tilattuja kuljetuksia (esimerkiksi suoraan auton tai kuljettajan matkapuhelimeen tulevia tilauksia, applikaation kautta tilattuja kyytejä, taksiasemilta ja vaikkapa ravintolan edustalta kyytiin nousevia asiakkaita kuljettavat yhtä lailla välitysyhtiöiden kuin myös esimerkiksi Boltin tai Uberin autot.
Selvitys taksiliikenteen nykytilasta ja oikaisuja alustatalouden toimijan virheellisiin väittämiin
Julkisuudessa on esitetty, että ehdotettuja lakiuudistuksia ei tulisi toteuttaa mm. seuraavilla perusteluilla (alustatalousyhtiö Boltin Suomen maajohtaja, Helsingin Sanomat 25.3.2025).
Väite 1 ja 2
”Esimerkiksi värilliset kilvet ja taksamittaripakko sovellustakseille heikentäisivät taksien saatavuutta ja nostaisivat kyytien hintoja. Lisäksi sama data kuin mitä taksamittaripakolla saataisiin, toimitetaan jo nyt kyytisovelluksista viranomaisille ja verottajalle.”
”Tolpalta ajavat huijarit on saatava kuriin. Sovellustaksit ajavat vain sovellustaksikyytejä.”
Edellä olevat väitteet ovat vääriä ja harhaanjohtavia. Myös sovellusautot ajavat muitakin kyytejä kuin sovelluksen kautta tilattuja, kuten oheiset kuvat kiistattomasti osoittaa. Taksilain uudistus ei voi perustua siihen, mitä kautta taksi saa asiakkaansa.
Tässä esimerkkikuvissa kaikki autot odottavat siis ”käveleviä” asiakkaita kyytiin taksiasemilta. Näistä tolpalta tai lennosta otetuista kyydeistä – saati niiden hinnoista – ei alustatalousyhtiöillä ole mitään tietoa, eivätkä ne siis voi niistä mitään tietoa toimittaa mihinkään. Nämä tiedot on mahdollista saada vain taksamittarista.
Kuva on vain pieni otanta siitä todellisuudesta, joka taksiliikenteessä vallitsee. Kuten jo mainittu, ei siis ole erikseen alustatalousautoja, ei ole erikseen lentoasematakseja, eikä ole erikseen muitakaan ”erikoistakseja”, vaan kaikki taksit ajavat kaikkia kyytityyppejä. Näin ollen on välttämätöntä auton todellisen tulonmuodostuksen sekä liikevaihdon seuraamiseksi, että kaikissa takseissa on autoon asennettu, sinetöity taksamittari, joka on siis käytännössä auton kassakone.

Väite 3
Boltin maajohtaja on lisäksi esittänyt, että:
”Taksamittari ja värillinen rekisterikilpi heikentävät saatavuutta ja nostavat hintoja”.
Tosiasiassa taksamittari ei estä millään tavoin esimerkiksi kiinteähintaisten sovelluskyytien ajamista. Taksi Helsinki on tarjonnut kiinteähintaisia kyytejä jo vuosia, vaikka kaikissa yhtiön autoissa on taksamittarit.
Väite 4
”Taksamittarin hankkimiskustannus aiheuttaisi alalle tulolle kynnyksen”.
Väite on Taksi Helsingin mukaan täysin käsittämätön ja tarkoitushakuinen. Taksamittarin kustannus on vuokrattuna edullisimmillaan muutaman kymmenen euroa kuukaudessa, ja kertainvestointina eli ostettuna noin 1 000 euroa. Saman hintainen kuin esimerkiksi talvirengassarja. Erona näissä investoinneissa on se, että taksamittarin käyttöikä on tyypillisesti noin 10 vuotta, talvirenkailla ammattiliikenteessä yksi talvi.
Taksamittarin keräämä tieto tulee lähettää viranomaisille
Pelkkä taksamittari ei estä harmaata taloutta, vaan lisäksi oleellista on, että taksamittarin tuottama tieto siirtyy määrämuotoisena ja määrätyssä ajassa valvovalle viranomaiselle.
Jotta taksiliikenteen toimintaa kyetään tehokkaasti valvomaan, tulee viranomaisille saada tietoa. Tiedon saamisen edellytys on se, että keräämiseen on määritelty tarvittavat välineet. Taksissa tällainen väline on kaikkialla maailmassa taksamittari, joka on myös EU:n mittalaitedirektiivin mukaan määritelty ja jolla taataan hinnanmuodostuksen oikeellisuus, ilmoitetun hinnan mukaan tapahtumien jäljitettävyys sekä tehokas verovalvonta.
Taksamittarin keräämät tiedot tulee siis siirtää automaattisesti, määrämuodossa viranomaisen osoittamaan paikkaan, jotta esimerkiksi kyseisen kuljetusyrityksen kirjanpito ja sitä myöden verotus kyetään varmistamaan lain mukaisesti. Kyseessä on siis viime kädessä harmaan talouden ehkäisemisestä.
Väite 5
”Ammattiliikenteen omat rekisterikilvet heikentäisivät taksin saatavuutta”.
Väitettä saatavuuden heikkenemistä on myös tosiasiallisesti mahdoton ymmärtää muutoin kuin siten, että kun kiistattoman näytön mukaan tällä hetkellä mittava osa järjestäytymättömistä takseista operoi muilla kuin ammattiliikenteeseen rekisteröidyillä autoilla, eivät nämä luonnollisestikaan voisi enää olla palveluitaan tarjoamassa.
Taksiliikenteeseen käytettävien autojen tunnistaminen
Mikäli taksiliikenteeseen saadaan yhtenevät pelisäännöt, on kaikille osapuolille hyödyllistä merkitä viralliset taksit siten, että niin asiakkaat kuin viranomaisetkin tunnistavat ne ulkoisesti tavalla, jota ei palveluntuottaja kykene väärentämään.
Väitteet siitä, että taksiliikenteeseen dedikoidun rekisterikilven käytännön toteuttaminen olisi vaikeaa, kuulostavat totuuden vastaiselta. Suomessa on yli 20 erilaista rekisterikilpeä. Esimerkiksi Traficomin tilastojen mukaan Suomessa on noin 370 000 traktoria, joissa on värillinen rekisterikilpi. Samoin Suomessa on Traficomin tilastojen mukaan noin 170 000 moottorikelkkaa, joilla on myös oma värillinen rekisterikilpi.
On syytä tuoda esiin se, ettei esimerkiksi kummallakaan edellä olevista rekisterikilvistä ole tunnistettavuuden näkökulmasta merkitystä kansalaisille, mutta viranomaisille on.
On kestämätön perustelu, että viranomaisen tulisi tunnistaa huvikäytössä oleva moottorikelkka, mutta ei ammattiliikenteessä olevaa taksia, joiden lukumäärää ei edes tiedetä.
Taksamittarin ja värillisten rekisterikilpien tosiasialliset vaikutukset laillisesti toimivien taksien hintatasoon tai saatavuuteen ovat minimaaliset.
Ne vaikuttavat lähinnä alustatalouteen perustuviin kuljetuksiin, joita hinnoitellaan reilusti alle tuotantokustannusten. Tämä tarkoittaa, että kuljetusyrittäjät eivät enää voi kompensoida näiden alihintaisten kuljetusten tappiota laajamittaisella veronkierrolla tai laiminlyömällä muita yrittäjävastuita.
Valvonta ja tiukemmat rangaistukset
Boltin maajohtaja totesi niin ikään Helsingin Sanomissa 24.3., että
”Tolppatakseihin tarvitaan enemmän valvontaa ja tiukempia rangaistuksia niille, jotka
rikkovat sääntöjä”.
Tästä Taksi Helsinki on täysin samaa mieltä ja yhtyy maajohtajan lausuntoon.
Eivät kaikki aja samoja kyytejä. Kilpailutus suosii isoja toimijoita. Valheelinen toiminta TH:ta lainatakseni sitä ei ole vaan kaikki on faktaa ja kuljettajalle pahimmillaan 1kk datakieltoa provisio palkka alalla. Ei kyytejä tarjota, mutta silti joutuu yhtiö maksamaan kuukausimaksunsa. TH toimii jo kuin alustatalousyhtiö ja se se haluaa olla. Vasta viime vuonna loppui selkään puukottaminen ja ääni on muuttunut heillä kellossa, mutta ehkä liian myöhään. Luotto aika nolla.
Onneksi vielä taksi vaasan alla homma toimii hyvin vaikka keskustaksi blokattiin laitteista pois. Villejä takseja vain muutama.