Autotoday testasi: Hyundai Kona electric  — kunnon sähköauto

Kuva: CvB.

Tähän sähköautoon tykästyin. Syynä oli yksinkertaisesti pitkä toimintamatka ja monipuolinen varustus. Miinuksia ovat kuitenkin korkea hinta ja pitkä toimitusaika.

Kyseessä on Hyundai Kona electric, jolle valmistaja lupaa noin 450 kilometrin toimintamatkan. Tämän matkan pääsee kyllä helpostikin, kunhan ajaa kesällä säästellen.

Tämän auton kanssa ei kuitenkaan tarvitse ajaa säästellen, koska ei haittaa, vaikka ajomatka vähenee esimerkiksi 50 kilometriä. Silloin on jäljellä vielä 400 kilometriä – ja se on päivämatkaksi aika paljon.

Kuva: CvB.

Ajaminen Konan sähköversiolla on hyvinkin huoletonta. Auto kiihtyy hyvin ja se on varustettu melkein kaikilla nykyaikaisilla avustimilla.

Kaistavahtia pidin välillä päällä, välillä pois, koska aina ei ole miellyttävää, että ”joku toinen” kääntää rattia.

Vireystila-avustin oli ehkä itse hieman väsähtänyt, koska ainoa kerta, kun se huomautti tauon tarpeellisuudesta, oli melkein heti puolen tunnin lataustauon jälkeen.

Hyundai Kona electric on kompaktin kokoluokan katumaasturi. Tavaratilan koko on 332 l latauskaapeli mukaan lukien (373 l ilman latauskaapelia).

Kona electricin erottaa polttomoottorikäyttöisestä Konasta suljettu etusäleikkö. Etuosan muotoilun toinen ominaispiirre on led-päiväajovalojen ja led-ajovalojen yhdistelmä.

Kuva: CvB.

Kaksi tehoversiota

Hyundai Kona electricistä on kaksi tehoversiota. Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, tehoa on 135 hv (99 kW) ja toimintamatka yhdellä latauksella on noin 300 km. Perusversion energiankulutus on alle 14,8 kWh/100 km.

Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja tehoa on 204 hv (150 kW). Tehoversion energiankulutus on 15,2 kWh/100 km, ja se kiihtyy 0-100 km/h 7,6 sekunnissa.

Molempien versioiden vääntömomentti on 395 Nm ja huippunopeus 167 km/h. Hyundai käyttää Hyundai Kona electricissä litiumionipolymeeriakkuja.

Koeajoautona oli tehokkaampi versio.

Kuva: CvB.

Akun lataaminen 7,2 kW:n latauslaitteella kestää tehoversiossa 9 tuntia 40 minuuttia.

Uudessa Hyundai Kona electricissä on myös valmius ladata akku 100 kWh:n latausasemalla 80 prosenttiin noin 54 minuutissa. Jos käytössä on 50 kWh:n latausasema, saa akun latauksen 80 prosenttiin 75 minuutissa.

Auton vakiovarusteluun kuuluu tavalliseen maadoitettuun pistokkeeseen sopiva latauskaapeli.

Kona electricin latauspistoke sijaitsee auton keulalla Hyundai-logon vieressä.

Auto hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, jonka voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän taakse sijoitetuista säätimistä.

Kuva: CvB.

Hidas kotilataus riittää moneen

Latasin autoa sekä 50 kilowatin latausasemilla että kotona tavallisesta maadoitetusta pistorasiasta. Kotona latausteho oli alle 2 kilowattia tunnissa, joten koko akun täyteen lataaminen olisi kestänyt yli 30 tuntia.

Latasin kuitenkin kotona usein lyhyempiäkin aikoja, mutta esimerkiksi yön yli kestäneellä latauksella sai akkuun melkein 20 kilowattituntia lisää. Sillä pääsi jo reilusti yli 100 kilometriä, joten tämä latausteho riittää useimmille päivittäisiin ajoihin.

Pidemmällä matkalla tulikin tenkkapoo – missä kannattaisi ladata?

Muutaman sadan kilometrin ajomatkan aikana kannattaa tähdätä latauspisteisiin, joissa on tarjolla 50 kW:n lataus. Silloin puolen tunnin kahvitauon aikana saa akkuun reilusti lisää sähköä.

Kuva: CvB,.

Mukautuva vakionopeudensäädin

Uudessa Hyundai Kona electricissä on samanlainen digitaalinen mittaristo kuin Ioniq-mallissa. Mittaristossa näkyy muun muassa nopeusmittari, akun varaustaso ja energiankulutus.

Konassa on seitsemän tuuman multimedianäyttö. Myös tuulilasinäyttö tarjoaa tarvittavat ajotiedot suoraan kuljettajan näkökenttään.

Yksi edistyksellisistä varusteista on mukautuva vakionopeudensäädin.

Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa autoa automaattisesti. Liikenteen pysähtyessä Stop & Go -järjestelmä käyttää auton jarruja pysähdykseen asti. Järjestelmä toimii 0-180 km/h nopeusalueella.

Kuva: CvB.

Hyundai Kona electric tarjoaa myös laajan valikoiman liitettävyyspalveluita, kuten infotainment-järjestelmän, joka yhdistää navigointi-, media- ja esimerkiksi Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet sekä mahdollistaa matkapuhelimen langattoman latauksen.

Kona Electricin turvavarusteisiin kuuluvat törmäysvaroitin, kaista-avustin, kuolleen kulman tunnistus ja kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitus, kuljettajan vireystilan valvonta ja ajovaloautomatiikka.

Hyundai Kona electricin varustetasot Suomessa ovat Comfort ja Style.

Comfort-varusteluun kuuluvat muun muassa älyavain, 7 tuuman värikosketusnäyttö, 7 tuuman digitaalinen mittaristo, pysäköintitutka taakse, älykäs vakionopeudensäädin ja akun lämmitin.

Kuva: CvB.

Style-varustelulla matkustusmukavuutta voi korottaa vielä muun muassa 8 tuuman värikosketusnäytöllä, Krell-äänentoistojärjestelmällä, led-kauko- ja lähivaloilla ja kaukovaloautomatiikalla, sähkösäätöisillä lämmitettävillä ja viilennettävillä etuistuimilla, tuulilasinäytöllä ja kattavilla turvallisuusvarusteilla.

Hyundai myöntää Suomessa koko uudelle mallistolleen seitsemän vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Lisäksi korkeajänniteakustolle myönnetään kahdeksan vuoden/200 000 kilometrin takuu.

Kuva: CvB.

Kenelle?

Hyundai Kona electric on varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa käyttöönsä sähköauton pitkällä toimintamatkalla. Vaikka hinta on monelle turhan kallis, autoja tuntuu menevän maailmalla kaupaksi hyvinkin reippaasti. Ehkä jopa turhankin reippaasti, sillä auton saatavuudessa on ongelmia maailmanlaajuisesti.

Maahantuojan mukaan auton toimitusaika on tällä hetkellä noin vuosi. Tänä vuonna tilatut 375 autoa saadaan kuitenkin asiakkaille vielä tämän vuoden aikana.

Auto sopii pienen perheen perheautoksi, kunhan lataus onnistuu helposti. Tavallisen kotipistorasian latausteho riittää useimmille, jos auto voi olla töpselissä aina kotona ollessaan. Kodin sähköverkko kannattaa kuitenkin tarkastuttaa ammattilaisella ennen kuin kytkee auton pitkäaikaiseen lataukseen.

Jos kotiin asennuttaa hieman tehokkaamman latausaseman, saa akun täyteen nopeammin.

Kona electric 64 kWh Comfort maksaa 43 390 euroa ja Style-varustettu malli 47 390 euroa.

Kuva: CvB.

Hyundai Kona electric

  • Akun kapasiteetti 64 kWh
  • Suurin teho 150 kW/204 hv
  • Sähkönkulutus 15,4 kWh/100 km WLTP
  • Toimintamatka 449 km
  • 0-100 km/h 7,6 s
  • Latausaika 75 min/80 % (Pikalataus 50 kW
  • Hinta alk. 43 390 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB:
Kuva: CvB:
Kuva: CvB:
Kuva: CvB:
Kuva: CvB:

Kuva: CvB:
Kuva: CvB:
Kuva: CvB:

Kuva: CvB:
Kuva: CvB:

4 KOMMENTIT

  1. Muutaman sadan kilometrin ajomatkan aikana kannattaa tähdätä latauspisteisiin, joissa on tarjolla 50 kW:n lataus. Silloin puolen tunnin kahvitauon aikana saa akkuun reilusti lisää sähköä.

    Entäs jos sinne on 50 km ja perillä odottaa parijono latauspisteellepääsyä …

  2. Hyundai näköjään ei ole ajatellut auton lataamista ulkona talvella. Latausliitin on sellaisessa kulmassa että sinne sataa vettä/räntää sisään, ja sitten tuo kiertyvä muovinen lukistussalpa, jota ei ole eristetty millään kumilla, jäätyy ja jumittuu. Näin käy ioniq plug in versiossa, luultavasti myös konassa, kuvan mukaan samat virheet. Ioniq pluginillä pääsee kuitenkin liikkeelle vaikka akku olisi tyhjä, Konalla ei.

    Olisihan se kiva jos harrastettaisi hiukan tuotekehitystä eikä toistettaisi samoja virheitä mallista toiseen. Menisivät vaikka katsomaan miten Volvoissa on latauspistoke sijoitettu …

  3. Tuolla takakontilla ei riitä millään pienperheen tarpeisiin, tuskin edes sinkun. Ehkä kauppakassiksi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here