Renault Master on uudistunut

Renault on tuonut markkinoille uuden version Renault Masterista.

Masteria on myyty vuodesta 1980 alkaen 2,4 miljoonaa kappaletta. Yli 50 maassa myynnissä oleva Master on luokassaan kärkiryhmässä ja sen rekisteröinnit ovat kasvaneet jatkuvasti viimeisten viiden vuoden ajan.

Ulkonäöltään Master on muuttunut vielä enemmän, sillä se on saanut vaakasuoralla etusäleiköllä entistä voimakkaamman ilmeen. Uudet C-muotoiset päiväajovalot auttavat tunnistamaan Masterin välittömästi osaksi Renault-perhettä ja antavat sille samaa ilmettä kuin henkilöautomalleissa.

Kuva: Renault.

Uuden Masterin ohjaamon ergonomiaa on parannettu ja sisustuksen materiaalit on vaihdettu korkeatasoisempiin.

Täysin uudessa kojelaudassa on runsaasti työkäytössä hyödyllisiä säilytystiloja, joko avoimina tai kannellisina.

Kuljettaja saa entistä enemmän hyödyllistä tietoa, sillä mittaristossa on 3,5-tuumainen näyttöruutu ja navigaattorin näyttö on integroitu kiinteäksi osaksi kojelautaa.

Ohjaamo on suunniteltu tilavaksi toimistoksi, jossa kuljettajan on helppo hoitaa työnsä. Säilytystilaa on yhteensä peräti 105 litraa.

Hansikaslokeron yläpuolella on uusi ”Easy Life” -taso, joka toimii yhtä hyvin ylimääräisenä työtasona kuin lounaspöytänä.

Modernia tekniikkaa edustavat älypuhelimen langattomalla latauksella varustettu taso ja tabletin tai tietokoneen telakka kojelaudan keskellä. Tietoviihdejärjestelmänä on joko R-LINKin uusi versio tai vielä monipuolisempi, päivitetty Media Nav.

Kuva: Renault.

Avustavia järjestelmiä

Uudessa Masterissa on paljon ajamista helpottavia järjestelmiä. Vakiovarusteisiin kuuluvat kaistavahti, pysäköintitutka takana ja peruutuskamera. Masterissa on nyt myös sivutuuliavustin, joka korjaa voimakkaan tuulen vaikutukset ajolinjaan yli 70 km/h nopeuksissa sekä automaattisesti toimivat ajovalot ja tuulilasinpyyhkimet.

Lisäksi uuteen Masteriin saa kuljettajaa avustavan järjestelmän. Siinä ovat pysäköintitutkat edessä, kuolleen kulman hälytysjärjestelmä ja hätäjarrutusjärjestelmä.

Renault on uudistanut Masterin 2,3-litraisia dCi-moottoreita niin, että ne ovat aiempaa tehokkaampia ja taloudellisempia. Tehokkain versio kehittää nyt 132 kW (180 hv) ja moottorin suurin vääntömomentti on 400 Nm.

Polttoaineenkulutus on pudonnut enimmillään jopa litran sadalla. Vaihteistoksi voi valita joko kuusivaihteisen käsivalintaisen tai puoliautomaattisen vaihteiston.

Kaupunkien lähijakeluun Renault tarjoaa vaihtoehdoksi Master Z.E:n. Sähköpakettiauton todellinen toimintamatka on 120 kilometriä ja pahimmissakin olosuhteissa täyteen lastattuna tai talvipakkasilla vähintään 80 kilometriä.

Kuva: Renault.

Autossa on energiasisällöltään 33 kWh ajoakku, jonka saa ladattua täyteen kuudessa tunnissa käyttäen 32 A /7,4 kW WallBoxia. Sähkömoottorin teho on 57 kW (76 hv), mikä riittää taajama-ajoon.

Renault Masterin erilaisia vaihtoehtoja on lähes 350 kappaletta, sillä tarjolla on kolme korin korkeutta ja neljä pituutta. Raskaaseen käyttöön sopivat alustat saa etu- tai takavetoisena.

Master tuodaan Suomeen hyvin varusteltuna Navi Edition -versiona, jossa on kaikkien ulkonäön ja ohjaamon parannusten lisäksi tehokkaammat ja vähemmän kuluttavat moottorit. Kaikista uudistuksista huolimatta myös Masterin hinnat ovat ennallaan ja ne alkavat 37 690 eurosta (Master L2H2 150 hv MT Navi Edition).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here