Autotoday testasi: Hyundai Ioniq 5 — auto, josta kaikki puhuvat

Hyundain Ioniq 5 on ollut kahvipöytäkeskusteluiden puheenaiheena siitä lähtien, kun autosta alkoi tihkumaan ensimmäisiä tietoja julkisuuteen. Kilpailijoitaan nopeammaksi mainostettu latausnopeus ja persoonallinen, katseita kääntävä ulkomuotoilu ovat Ioniq 5:n valtteja.

Muotoilu – kulmikasta designia ja pikselivaloja

Ioniq 5:n kokoa on hankala arvioida pelkkiä kuvia katsomalla. Kulmikkaan terävä muotoilu, suuret lokasuojat ja korkeaprofiiliset renkaat hämäävät silmää niin, että autoa saattaa luulla ulkomitoiltaan kokoaan pienemmäksi. Ensimmäistä kertaa kun auton näkee luonnossa, saattaa koko yllättää suuruudellaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilultaan auto on täynnä teräviä leikkauksia, eikä pyöreitä linjoja ulkokuoressa ole. Etuosassa huomio kiinnittyy kulmikkaisiin, 256 erillisestä pikselistä muodostuviin päiväajovaloihin sekä etupuskurin puolelta toiselle ulottuvaan led-valoriviin. Takavalot noudattelevat etuvalojen designia ja ovat erittäin selkeät pikseleistä koostuvat suorakulmion muotoiset.

Korkea kylkilinja ja matalahkot lasit tekevät sivuprofiilista matalan näköisen. Ilmanvastuksen pienentämiseksi ovenkahvat menevät ajossa ja auton ollessa lukittuna korin myötäisesti.

Avaimeton auto mahdollistaa kuitenkin ovenkahvojen vaivattoman käytön, sillä kahvat tulevat automaattisesti esiin autolle saavuttaessa. Ovet eivät mene kuitenkaan automaattisesti lukkoon autolta pois käveltäessä, vaan ne on laitettava lukkoon manuaalisesti avaimesta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkokuori jakaa varmasti poikkeuksellisen vahvasti mielipiteitä laidasta laitaan. Kulmikkuus ei sovi kaikkien silmään, mutta kiinnostus autoa kohtaan tuntuu olevan suuri, vaikka ei ulkonäkö täysin omaan silmään iskisikään.

Tähän sai tottua viikon mittaisella koeajolla, kun eri latausasemilla riitti renkaiden potkijoita ja autoa ihmetteleviä kanssa-autoilijoita – ja ulkonäkö selvästi jakoi mielipiteet kahtia!

Sisätilat – tilaa ja ominaisuuksia riittää, mutta myös parannettavaa löytyy

Hypättäessä Ioniq 5:n sisään, on helppo huomata auton ulkomittojen mahdollistamat avarat sisätilat. Tilaa löytyy erittäin hyvin niin edestä kuin takaa. Takamatkustajien penkkejä on säädettävissä pituussuunnassa vaivattomasti etuistuimen sivusta löytyvistä napeista. Jalkatila ei lopu takaa pidempi reisiseltäkään.

Kuva: Antti Järveläinen.

Materiaaleiltaan sisustasta on vaikea löytää moitittavaa. Viimeistely tuntuu olevan kohdillaan ja materiaaleissa ei olla menty halvimman mukaan. Koeajoautossa sisustana oli vaalean harmaan ja mustan yhdistelmä. Räikeä ja hallitseva korealaistyylinen lilan värinen sisätilojen tunnelmavalaistus herättää aluksi hieman oudoksuvia mietteitä skandinaavisessa ympäristössä.

Koeajoauton vaalean harmaat nahkaistuimet tulevat vakiovarusteena Premium-varustetasossa ja tuntuvat materiaaliltaan ja muodoiltaan laadukkaalta. Sisätilojen monipuolisista ominaisuuksista kertovat esimerkiksi etuistuimiin sijoitetut sähkösäätöiset pohjetuet, jotka nostavat huomattavasti mukavuutta istuimen ollessa makuuasennon päiväunia otettaessa. Sähköiseltä ristiseläntuelta puuttuu korkeussäätö.

Kuva: Antti Järveläinen.

Matkustamismukavuuteen on panostettu muun muassa takaovien ikkunoiden aurinkosuojilla ja auton korkean jännitejärjestelmän mahdollistavalla 220 voltin suko-pistokkeella, joka löytyy takapenkkien alta. Sisätiloista löytyy myös useita usb-pistokkeita pienempien laitteiden lataamiseen.

Muotoilultaan sisätiloissa on lähdetty täysin eri linjoille ulkokuoren kanssa. Futuristisen kulmikkaasta ulkomuotoilusta ei tunnu olevan tietoakaan sisätiloissa. Muotoilultaan paikoittain jopa vanhahtavassa ohjaamossa on menty käytännöllisyys edellä, mistä löytyvät 12,25 tuumainen kosketusnäyttö ja fyysiset painikkeet ilmastoinnin ja radion säätimille.

Yllättäen auton kankea navigointijärjestelmä on Ioniq 5:n yksi heikoimmista lenkeistä, vaikka auto muuten tuntuu olevan teknisesti monelta osin vähintään nykyajassa. Visuaalisesti vanhentuneen navigoinnin yksi suurimmista ongelmista tuntuu olevan kohteiden löytäminen. Kohteeksi syötettäessä esimerkiksi Helsinkiä, antaa auto ensimmäisenä listalla vaihtoehdoksi helsinkiläisen kauneushoitolan, eikä pelkkää “Helsinki”:ä tarjota vaihtoehdoksi edes ehdotettujen listalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Toinen navigointiin liittyvä puuttuva ominaisuus on akun arvioitu varaustilanne määränpäässä. Kun määränpää on syötetty ja navigointi kohteeseen aloitettu, ei järjestelmä anna mitään arviota siitä, päästäänkö sen hetkisellä akun varauksella perille vai onko autoa tarpeen ladata matkalla. Tieto on hyvin oleellinen ja helpottaisi huomattavasti matkan suunnittelua.

Ongelmaa auttaa hieman se, että mittaristossa näkyvä jäljellä oleva toimintamatka pitää poikkeuksellisen hyvin paikkansa. Monilla merkeillä on totuttu näkemään jopa kymmeniä prosentteja liian optimistinen jäljellä oleva toimintamatka, mutta Ioniq 5:n toimintasäde piti luotettavasti paikkansa hyvinkin tarkasti.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavaratila on kohtuullisen suuri 527 litraa ja takaistuimet taitettuna jopa 1600 litraa. Tavaratilan lattia nousee melko korkealle ja eron nostokorkeudessa huomaa selvästi, jos siirtyy Ioniq 5:een normaalista henkilöautosta. Etupellin alta löytyy pieni 57 litran kokoinen säilytystila esimerkiksi latausjohdoille.

Tekniikka – 800 voltin järjestelmä mahdollistaa 220 kW lataustehoihin

Ioniq 5 on saatavilla nyt sekä taka- että nelivetoisena mallina. Koeajettu yksilö oli takavetoinen yksimoottorinen versio, josta tehoa löytyy 160 kW. Toinen versio on kaksimoottorinen 225 kW:n nelivetomalli. Molemmissa on sama 72,6 kWh akku ja ilmoitetut WLTP mukaiset yhdistetyt toimintamatkat ovat 481 ja 460 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Maksimi latausteho, jota auto pystyy vastaanottamaan, on 220 kW. Käytännössä maksimi lataustehoihin päästään vain optimaalisissa olosuhteissa, joten todellisuus on jotain muuta.

Viikon mittaisella koeajopätkällä autoa ladattiin useamman kerran tehokkaissa tasavirtalatureissa ja suurin auton vastaanottama latausteho viikon aikana oli 113 kW. Ulkoilman lämpötila oli noin +10 astetta ja laturille tultiin 39 prosentin akun varaustilalla auto lämpimänä pitkähkön moottoritieajon päätteeksi.

Autoa ladattaessa 3-vaiheisesta vaihtovirtalaturista, pystyy Ioniq 5 vastaanottamaan auton sisäisen laturin avulla tehoa 10,5 kW. Tämä on teholtaan hyvin tyypillinen lukema täyssähköautoille ja esimerkiksi kauppakeskuksen 22 kW julkisesta laturista (josta Ioniq 5 vastaanottaa 10,5 kW) lisäkilometrejä akkuun tulee noin 45-60 kappaletta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton sähkönkulutuksen lukemat pyörivät siedettävällä tasolla ulkoilman ollessa keskimäärin noin 10 astetta. Yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa takavetoiselle Ioniq 5:lle 16,8 kWh/100 km. Kaupunkiajossa keskikulutus pyöri koeajon aikana maltillisissa 16-18 kWh/100km. lukemissa.

Nopeuden kasvaessa moottoritienopeuksille kulutus nousi selvästi korkeammaksi noin 23,5-24 kWh/100km. lukemiin. Pidemmän aikavälin ja 1000 kilometrin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 20,3 kWh/100km.

Ioniq 5:n sähkönkulutuslukemat ovat etenkin kaupungissa varsin kohtuullisia, mutta moottoritienopeuksilla ilmanvastus näkyi selvästi kulutuksessa. Nopeuden laskiessa 120 km/t:sta 100 km/t, myös kulutus laski selvästi noin 20 kWh/100 km lukemaan.

Todellinen toimintamatka yhdellä akulla sekalaisessa ajossa Ioniq 5:llä on siis noin 300-350 kilometriä kymmenen lämpöasteen syyskeleillä. Pelkällä kaupunkiajolla toimintasäde kasvaa lähelle 400 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Varustetasosta riippumatta autoon tulee aina vakiona ajovaloautomatiikka, jolloin lähi- ja kaukovalojen vaihtamisen auto hoitaa automaattisesti. Valojen automatiikan toiminnoissa on merkittäviä eroja valmistajien välillä, eikä vastaantulevien valojen välkyttelyiltä voi aina välttyä. Ioniq 5:ssä valojen vaihtelu hoituu kuin ajatus, ja auto pitää määrätietoisesti ja systemaattisesti huolen valojen oikea-aikaisesta vaihtamisesta.

Takaistuinten alla olevan 220V pistokkeen lisäksi autosta saa virtaa ulos myös auton latausportin kautta. Hyundain kutsuma Vehicle-to-Load-tekniikka mahdollistaa jopa 3,6 kW:n virran ulosottamisen auton latauspistokkeesta. Tällä hoituu esimerkiksi pienen rakennuslämmittimen tai sähkökäyttöisen ruohonleikkurin käyttäminen mökillä, jossa ei ole sähköjä.

Ajettavuus – kaistallapitoavustin soutaa ja huopaa

Ajettavuudeltaan auto on mukavuuspainotteinen, eikä se perinteinen ajotuntuma ole Ioniq 5:ssä aivan terävin ja tarkin. Mukavuuspainotteisuus ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita huonoa, nimittäin juuri tämän auton ratissa pehmeys ja kepeän vaivaton meno tuntuvat erittäin hyvältä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Istuimen mukavuus ja kitkarenkaiden tuoma pehmeys ja hiljaisuus tekevät menosta erittäin nautinnollista. Tehokkuutta ei pidä hevosvoimista huolimatta unohtaa. Kaikki 217 sähköistä hevosta siivittävät takavetoisenkin Ioniq 5.n rivakasti liikkeelle tarpeen tullen, vaikka 7,4 sekuntin nollasta sataan kiihtyvyys ei päätä huimaakaan paperilla. Sähkömoottorin tarjoilema 350 Nm. vääntö on tietenkin välittömästi käytettävissä.

Ajettavuuteen, etenkin kaasupolkimen vasteeseen, on suuri vaikutus auton eri ajotiloilla, joista voi valita mieluisensa Eco, Normal ja Sport tilojen välillä. 12,25 tuumainen mittaristo muuttuu ajotilojen vaihtamisen myötä ulkonäöltään ja värimaailmaltaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Energian talteenoton voimakkuutta pystyy säätämään ratin läpysköistä. Tasoja on neljä, joista kolme ensimmäistä ovat ajettavuudeltaan lähimpänä normaalia polttomoottoriautoa ja sähkömoottorin aiheuttama hidastuvuus pienintä. Jarrua pitää painaa, jotta auto pysähtyy kokonaan.

i-Pedal tilassa hidastuvuus ja energian talteenotto on voimakkainta, jolloin yhden polkimen taktiikalla ajaminen onnistuu pelkällä kaasupolkimella.

Auton mukautuva vakionopeudensäädin hoitaa hommansa mallikkaasti, kun taas kaistallapitoavustimen soisi toimivan sivistyneemmin. Kaistallapitoavustin tunnistaa viivat pääosin hyvin, vaikka kaistaviiva ei olisi tuoreinta valkoista, mutta etenkin pienessä kurvissa kovemmilla nopeuksilla moottoritiellä auto tekee ajoittain kiusallista edestakaista ohjauspyörän kääntöliikettä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoautossa ollut lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö tuo kuljettajalle kaiken tarpeellisen tiedon suoraan tuulilasille, ja esimerkiksi edellä olevan auton taakse auto piirtää näyttöön pienen symbolin, josta voi olla apua huonolla näkyvyydellä. Kaistaa vaihtaessa tuulilasille heijastuu suuntaa näyttävät nuolet kaistallapitoavustimen ollessa aktiivinen.

Kokonaisuutena Ioniq 5 on erittäin tervetullut uutuus täyssähköautojen markkinoille omalla persoonallisella ulkonäöllään ja hyvillä sisätiloillaan. Suuri plussa tulee myös mahdollisuudesta ottaa autosta ulos 220V virtaa 3,6 kW teholla. Mahdollisuus valita täyssähköauto taka- tai nelivetoisena ei myöskään ole itsestäänselvää ainakaan uuden automallin tuotannon alkupäässä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vuoden Auto Suomessa finaaliin nousseella Ioniq 5:llä onkin oiva mahdollisuus korjata koko voitto itselleen viiden muun finalistin joukosta. Voittaja julkistetaan joulukuun puolessa välissä 16.12.

Hyundai Ioniq 5 73 kWh Premium (takaveto)

  • Sähkömoottorin teho: 160 kW. (217 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 350 Nm.
  • Kiihtyvyys: 7,4 sek. (0-100 km/t)
  • Kiihtyvyys: 4,7 sek. (80-120 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti: 72,6 kWh.
  • Yhdistetty kulutus: 16,8 kWh/100km.
  • Ilmoitettu toimintamatka (yhdistetty): 481 km. (WLTP)
  • Ilmoitettu toimintamatka (kaupunki): 686 km. (WLTP)
  • Koeajettu toimintamatka: 300-350 km.
  • Kulutus koeajossa: 16-24 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho (DC): 220 kW
  • Maksimi latausteho (AC): 10,5 kW
  • Omamassa: 1910-1990 kg.
  • Tavaratila: 527 l.
  • Vetokyky: 1600 kg.
  • Kääntösäde: 5,99 m.
  • Ioniq 5 alkaen hinta: 48 720 euroa (Style varustetaso)
  • Koeajoauton alkaen hinta: 53 592 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

 

5 KOMMENTIT

    • Toimintamatkat ovat suoraan valmistajan sivuilta, eli auton ”ilmoitetut toimintamatkat”. Artikkelissa tarkemmin koeajetut kulutuslukemat, kaupungissa noin 16-18 kWh/100 km ja yhdistetty noin 20 kWh/100km. Todellisuudessa sekalaisessa ajossa toimintamatka asettuu Ioniq 5:llä 300-400 kilometrin väliin riippuen ajonopeudesta.

  1. 385km on oikea luku ton ajomatkalle. Mitkään 686km on pelkkää haaveilua esim. talvikelissä.

    • Hei. 385km on varmasti lähellä todellisuutta tietyissä olosuhteissa ja ajotavalla. 686 km on valmistajan ilmoittama WLTP arvo. Todellisuudessa sähköauton toimintamatka yhdellä latauksella riippuu hyvin monesta tekijästä ja Ioniq 5:n kohdalla meidän ajoissa kulutus asettui 16-24 kWh/100km lukemiin, kuten artikkelissa mainitaan. Yhdistetyn reilun 20 kWh/100km kulutuslukemilla ja noin 70 kWh ajoakulla todellinen toimintamatka asettuu noin 350 kilometrin lukemaan. Moottoritieajossa toimintamatka tippuu lähemmäs 300 km ja kaupungissa vastaavasti nousee jopa yli 400 km. Koeajossa ulkoilman lämpötila oli noin +10. Kaupunkiajon toimintamatkaan vaikuttavat paljon mm. ulkoilman lämpötila ja ”kylmäkäynnistysten” lukumäärä. Kesäkeleillä lämpötilan noustessa toimintamatka todennäköisesti kasvaa lähemmäs 450 km lukemia.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!